Майбутнє профтехучилищ, співпрацю держави, громади та бізнесу у розвитку професійної освіти обговорили під час засідання Секції з питань освіти Асоціації міст України в Дніпрі.
Мета засідання:
об’єднання зусиль органів місцевого самоврядування для розвитку професійної (професійно-технічної) освіти у міських громадах через обмін найкращим досвідом, напрацювання спільних рішень з проблемних питань та їх реалізація.
Під час роботи Секції:
- напрацьовані практичні рішення для забезпечення співпраці держави, громади та бізнесу в межах реформування професійної (професійно-технічної) освіти;
- визначено вплив на розвиток професійної освіти норм, передбачених проєктом Закону України «Про професійну освіту» реєстр. № 13107-д.
До роботи Секції долучилися:
Ольга Коваль, Народна депутатка України, Голова підкомітету з питань професійно-технічної та фахової передвищої освіти Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій,
Дмитро Кисилевський, Народний депутат України, Заступник Голови Комітету Верховної Ради України з питань економічного розвитку;
Оксана Савчук, Народна депутатка України, Голова підкомітету з питань безпеки дорожнього руху та безпеки на транспорті Комітету Верховної Ради України з питань транспорту та інфраструктури,
Дмитро Завгородній, Заступник Міністра освіти і науки України з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації.
Асоціацію міст України на заході представили:
Віктор Шакирзян, в.о. Рівненського міського голови, секретар Рівненської міської ради,
Леся Марталішвілі, заступниця Полтавського міського голови,
Юрій Лесюк, заступник Чернівецького міського голови,
Сергій Колодяжний, заступник Кропивницького міського голови,
Ксенія Сушко, заступниця міського голови з питань діяльності виконавчих органів, директорка департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради,
Сергій Роман, начальник управління професійної освіти департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради,
Світлана Ковтуненко, перша заступниця директора департаменту освіти Житомирської міської ради,
Ольга Деменко, директорка Департаменту освіти Харківської міської ради,
Олена Фіданян, директорка Департаменту освіти і науки Київської міської державної адміністрації,
Василь Білогура, начальник управління освіти Чернігівської міської ради,
Віталій Бондар, директор департаменту освіти Луцької міської ради.
Віктор Шакирзян поділився досвідом Рівного щодо взаємодії міської ради з територіальними громадами області у питанні спільної підготовки робітничих кадрів у закладах професійної (професійно-технічної) освіти міста.
Леся Марталішвілі наголосила на необхідності пришвидшення вирішення питання передачі до комунальної власності міст-обласних центрів державних закладів професійної (професійно-технічної) освіти. Наразі депутатський корпус Полтавської міської ради ставить чітке і однозначне питання подальшої доцільності витрачання коштів міського бюджету на заклади, що не належать громаді.
Юрій Лесюк зазначив на необхідності дати депутатам міської ради чітку відповідь, куди йдуть гроші платників податків.
Ксенія Сушко доповіла про практичні аспекти розвитку професійної освіти у Дніпрі та наголосила на важливості підготовки молодих спеціалістів до викликів сучасного ринку праці.
Ковтуненко Світлана поділилася досвідом модернізації профтехосвіти в Житомирі.
Ольга Деменко під час виступу наголосила, що для успішної реалізації нового закону необхідно чітко визначити балансову належність закладів професійної (професійно-технічної) освіти, що фінансуються міським радами – міст обласних центрів.
Олена Фіданян закцентувала увагу, що сьогодні механізм передачі закладів професійної (професійно-технічної) освіти з державної до комунальної власності не працює та наголосила на необхідності його спрощення. Крім того, спікерка звернула окрему увагу на проблемні питання регіонального замовлення. На її думку, Міністерство освіти і науки України має визначитись щодо пріоритизації професій загальнодержавного значення, оскільки вони не працюють на конкретний регіон або конкретне місто.
Василь Білогура, начальник управління освіти Чернігівської міської ради, позитивно відзначив збільшення державних інвестицій у модернізацію навчально-виробничих майстерень закладів професійно-технічної освіти.
Віталій Бондар, директор департаменту освіти Луцької міської ради, наголосив на важливості визначення у законодавстві прав міст-обласних центрів, як засновників закладів профосвіти.
Ольга Коваль відзначила, що профільний комітет Верховної Ради України сприятиме пришвидшенню передачі профтехучилищ у комунальну власність. За її словами, Міністерство освіти і науки України спільно з Міністерством фінансів України у межах проєкту Закону України «Про професійну освіту»готують зміни до Бюджетного кодексу України для врегулювання фінансових питань.
Дмитро Кисилевський підтвердив готовність до спільної роботи з представниками громад над остаточним врегулюванням проблемних питань профтехосвіти на законодавчому рівні.
Оксана Савчук акцентувала увагу на необхідності вирішення трьох ключових питань:
− встановити власника (хто власник, той і фінансує);
− визначити на державному рівні пріоритетні заклади та професії;
− спростити бюрократичні процедури для здобуття спеціальностей.
Дмитро Завгородній підтримав внесення змін до Бюджетного кодексу України за принципом: хто фінансує – той і має бути власником. Він висловив сподівання, що найближчим часом будуть напрацьовані та зареєстровані у Верховній РадіУкраїни відповідні зміни.
Учасники секції ознайомилися з успішними прикладами співпраці Дніпровської міської ради з місцевим бізнесом у створенні майстерні верстатників на базі Комунального закладу «Професійно-технічне училище №2» та облаштуванням майстерні будівельників на базі Дніпровського регіонального центру професійно-технічної освіти в межах урядової ініціативи «100 майстерень».
Асоціація міст України системно працює над розробкою та удосконаленням законопроєкту про професійну освіту та направила до Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій свої пропозиції для врахування під час підготовки проєкту Закону України «Про професійну освіту», реєстр. № 13107-д від 11.04.2025, до другого читання.