21 / Грудень, 2018
19 грудня на засіданні Комітету Верховної Ради України у справах ветеранів та осіб з інвалідністю за участі народних депутатів, представників Асоціації міст України та експертів відбулось опрацювання до другого читання проекту Закону про соціальні послуги (№4607). Всього було подано 554 пропозиції народних депутатів України.
 
Основні нововведення законопроекту:
 
Повноваження розділяються на 3 рівні:
 
- державний (Мінсоцполітики);
- регіональний (ОДА, КМДА);
- місцевий (РДА, виконавчі органи міських рад міст обласного значення, рад ОТГ).
 
До повноважень місцевого рівня віднесено:
  • визначення потреб у соціальних послугах;
  • інформування населення про перелік соціальних послуг, їх зміст, порядок надання;
  • здійснення заходів для виявлення вразливих груп населення, які перебувають у складних життєвих обставинах;
  • забезпечення надання базових соціальних послуг, вжиття заходів з надання інших соціальних послуг;
  • розроблення, затвердження та забезпечення виконання місцевих програм, що передбачають надання соціальних послуг;
  • забезпечення підвищення професійної компетентності/кваліфікації працівників надавачів соціальних послуг, що утворені ними;
  • координація діяльності суб’єктів системи надання соціальних послуг;
  • забезпечення взаємодії надавачів соціальних послуг та інших органів, установ, закладів, фізичних осіб-підприємців;
  • забезпечення ведення Реєстру соціальних послуг;
  • проведення моніторингу надання соціальних послуг, оцінки їх якості;
  • контроль за цільовим використанням бюджетних коштів, спрямованих на фінансування соціальних послуг;
  • контроль за дотриманням вимог Закону;
  • забезпечення дотримання прав отримувачів соціальних послуг.
Передбачено створення мережі фізичних осіб – надавачів соціальної послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі
 
Фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду, тепер будуть поділятись на тих, хто надає послуги на професійній та на непрофесійній основі.
На непрофесійній основі надаються послуги членам сімей, які спільно проживають:
- особам з інвалідністю І групи;
- дітям з інвалідністю;
- громадянам похилого віку з когнітивними порушеннями;
- невиліковно хворим, які через порушення функцій організму не можуть самостійного пересуватися та самообслуговуватися.
Розмір компенсації за догляд особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, розраховується як різниця між прожитковим мінімумом на одну особу в розрахунку на місяць та середньомісячним сукупним доходом сім’ї фізичної особи – надавача соціальної послуги за попередні шість місяців.
Розмір компенсації за догляд особам, які надають соціальні послуги з догляду на професійній основі, визначається з розрахунку 70% мінімальної заробітної плати у погодинному розмірі за 1 годину догляду за однією особою, але не більше ніж 360 годин в місяць.
 
Передбачено створення Реєстру соціальних послуг
 
До реєстру включатимуться дані про надавачів та отримувачів соціальних послуг.
 
Встановлено перелік базових соціальних послуг
 
Базові соціальні послуги – соціальні послуги, надання яких гарантується отримувачам соціальних послуг КМДА, РДА, виконавчими органами міських рад міст обласного значення, рад ОТГ.
Забезпечення надання базових соціальних послуг встановлюються як власне повноваження виконавчих органів міських рад міст обласного значення та рад ОТГ.
До базових соціальних послуг належать:
  • догляд вдома;
  • підтримане проживання;
  • соціальна адаптація;
  • соціальна інтеграція та реінтеграція;
  • надання притулку;
  • кризове та екстрене втручання;
  • консультування;
  • соціальний супровід;
  • представництво інтересів;
  • посередництво (медіація);
  • соціальна профілактика;
  • натуральна допомога;
  • фізичний супровід осіб з інвалідністю з порушенням зору;
  • переклад жестовою мовою;
  • догляд та виховання дітей в умовах, наближених до сімейних;
  • супровід під час інклюзивного навчання;
  • інформування.
Передбачено забезпечення діяльності на місцевому рівні:
 
- соціальних менеджерів (1 на 10 тис. населення);
- фахівців, які надають соціальні послуги (1 на 100 осіб в місті та на 500 в селі/селищі).
 
Асоціація міст України виступала проти впровадження цієї норми, оскільки:
  • Мінсоцполітики не визначило вартість впровадження менеджерів та фахівців по всій Україні, тобто під час засідання Комітету не можна було назвати необхідний обсяг коштів для реалізації цієї норми;
  • Мінсоцполітики не надало обґрунтування цьому нормативу;
  • виконання цієї норми призведе до значних додаткових видатків з місцевих бюджетів, які не покриваються державою, що порушує статтю 142 Конституції України: витрати органів місцевого самоврядування, що виникли внаслідок рішень органів державної влади, компенсуються державою.
Законопроект планується винести на голосування у січні 2019 року із редакційними доопрацюваннями, що в загальному не впливають на  зміст норм. У разі його прийняття, Закон набере чинність з 1 січня 2020 року.
 
 
 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)