10 / Серпень, 2018
9 серпня 2018 року у Львівському РВ АМУ відбувся практикум із застосування законодавства на тему: «Особливості формування та виконання бюджетів ОТГ. Ефективне управління фінансовими ресурсами ПЦМ». Захід організовано в рамках Проекту «Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС), який реалізує Асоціація міст України за підтримки USAID.
У практикумі взяли участь міські, селищні голови, голови ОТГ, їх заступники, керівники та спеціалісти бюджетних відділів Львівщини.
Модератором практикуму виступила начальник відділу фінансів гуманітарної сфери департаменту фінансів Львівської обласної державної адміністрації Галина Гурей.
Як повідомила модератор, Міністерство фінансів у своєму листі вже надало роз'яснення щодо особливостей складання бюджетів. Основні макроекономічні показники закладені такі: приріст ВВП – 103%, зростання індексу споживчих цін – 107,4%, зростання мінімальної зарплати – на 12%, посадових окладів – на 9%, енергоносіїв –- на 10%, зарплати – на 10%, інших видатків – на 7%. Вона нагадала, що більшість ОТГ матимуть базову дотацію і роз’яснила, як нараховується базова та реверсна дотації.
Галина Гурей зазначила, що наступного року держава додатково дасть громадам 5% з користування надрами, крім нафти і газу, які вони отримували вже починаючи з цього року. Окрім того, Верховна Рада прийняла закон, який передбачає сплату земельного податку за землі лісового фонду. Якщо Президент України його підпише, то лісгоспи будуть платити земельні податки громадам. І це значні кошти для громад.
У 2019 році громади ще отримуватимуть акциз з пального, але з 2020 року він перестане надходити у місцеві бюджети. І його компенсація не передбачена.
Також буде нова субвенція на Нову українську школу та ремонт доріг. Ймовірно, має бути і субвенція на розвиток інфраструктури сільських територій, оскільки це стимулює утворення громад. Щоправда, в листі Мінфіну вона не згадується.
Щодо медичної та освітньої субвенцій, то вони залишаться. В освітній субвенції не буде коштів на поділ на класи. Формула ж медичної субвенції не змінюється, просто буде менше коштів на вторинку. ОТГ, які мають лікарні, більше грошей залишать собі.
Загалом видатки на освіту та науку в громадах є і будуть найбільшими. Причому залишки медичної і освітньої субвенції залишаються і використовуються у наступні роки. Щоправда, залишок медичної субвенції не можна використовувати на зарплату, а от освітньої можна. Експерт нагадала, що освітньою субвенцією надалі не будуть фінансуватися малокомплектні школи, яких на Львівщині понад 180. І вже нині дефіцит по освіті в області становить понад 202 млн грн, з яких понад 184 млн грн – дефіцит освітньої субвенції.
Щодо медичної субвенції, то модератор порадила прискорити реформувати медицину. Так, Червоноград, Моршин та Гніздичівська ОТГ, які уклали угоди з НСЗУ, отримали від держави на 1 млн грн більше, ніж вони отримували по медичній субвенції.
Також учасникам надано детальні роз’яснення, в якій черговості треба приймати бюджети, і що їх потрібно неодмінно оприлюднити у ЗМІ.
З презентацію «Ефективне управління фінансовими ресурсами. ПЦМ» виступила консультант Львівського РВ АМУ з бюджетних питань Ярослава Пишник.