24 / Червень, 2018
22 червня у Трускавці (Львівська область) в рамках ІІІ Форуму місцевого розвитку працювала Секція АМУ з питань МЕР.
Захід організовано Проектом «Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС), який реалізує АМУ за підтримки USAID. Учасники - міські голови, заступники міських голів, керівники управлінь з питань економіки громад-членів АМУ з 14 областей України, консультанти з місцевого економічного розвитку АМУ.
У роботі Секції взяли участь Виконавчий директор АМУ О.Слобожан, директор проекту ПУЛЬС І.Парасюк, перший заступник Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України В.Негода, заступник Трускавецького міського голови О.Балицький.
Модератором Секції виступила експерт АМУ з питань МЕР Д.Серебрянська.
У вітальному слові Виконавчий директор АМУ Олександр Слобожан наголосив, що під час Секції буде презентовано Муніципальний фіскальний реєстр - програма, розроблена АМУ в рамках Проекту ПУЛЬС, яка дозволить громадам вести облік ресурсів і таким чином оптимізувати видатки місцевого бюджету та наповнювати його дохідну частину, створювати умови для залучення інвестицій.
Перший заступник Міністра В’ячеслав Негода зазначив, що Мінрегіон співпрацює з Асоціацією міст України та проектом ПУЛЬС з метою максимального включення міст обласного значення у процес утворення об'єднаних громад. Міста - це центри розвитку держави, тому вони повинні поширити свій вплив на навколишні населені пункти, щоб прискорити їхній розвиток. В.Негода закликав міста обласного значення активніше включитися у процес утворення ОТГ.
Заступник Трускавецького міського голови Олексій Балицький презентував економічний розвиток міста, в якому сьогодні діють понад 80 санаторно-готельних комплексів, спроможні приймати понад 20 тис. гостей. При цьому населення Трускавця складає 23 тис. людей. Міський бюджет – 280 млн грн. Також О. Балицький розповів про досвід міста у вирішенні земельних питань. Земля у Трускавці дуже дорога, деякі ділянки не забудовуються взагалі або ж на них стоять довгобуди. Для вирішення цього питання міська влада підвищує ставку земельного податку тим власникам, які неефективно використовують землю. Щодо утворення в Трускавці ОТГ заступник міського голови зазначив, що це питання відкладається до 2020 року, оскільки найближчі сільські ради не дають згоди на приєднання до міста.
Для учасників засідання Секції був презентований програмний продукт для громад - Муніципальний фіскальний реєстр. Спочатку цей інструмент буде доступний 30 пілотним ОТГ, а потім його зможуть впровадити безкоштовно усі громади.
Муніципальний фіскальний реєстр складається з шести модулів:
-
Трудові ресурси (домогосподарства, мешканці, пільговики);
-
Природні ресурси (земельні ресурси, лісові, водні);
-
Основні фонди (підприємства та установи, нерухоме майно, дороги та мережі, багатоповерхові будівлі);
-
Контакт-центр. Модуль відповідає наступній схематичній моделі створення та опрацювання звернень: реєстрація звернення, направлення виконавцю, опрацювання виконавцем, перевірка виконання, закриття звернення;
-
Довідники. Гнучка довідникова система дозволяє робити вибірки та експорт інформації у формі відкритих даних;
-
Звіти.
Діна Серебрянська під час засідання Секції презентувала дії Асоціації міст України у сфері місцевого економічного розвитку.
2018 році АМУ почала впроваджувати ініціативу «Інкубатор спроможних громад» – віртуальну систему різноманітних ідей, інструментів, моделей та відповідних практик і навчань, направлену на створення та реалізацію комплексної (синергетичної) конкурентної моделі розвитку для кожної з вибраних цільових ОТГ. У рамках інкубатору не просто запроваджуватимуться кращі практики оптимізації та раціонального використання ресурсів, а й відбуватиметься процес імплементації і використання цих ресурсів для економічного розвитку, відповідно до спроектованих моделей. «Інкубатор спроможних громад» впроваджується у пілотних громадах у всіх областях України.
У 2017 році фактично звівся до мінімуму ріст питомої ваги місцевих бюджетів у зведеному бюджеті України: якщо у 2016 році місцеві бюджети становили 21,8%, то у 2017 – 22,5% . Водночас зменшилася і питома вага субвенцій у доходах місцевих бюджетів – з 51,5% у 2016 році до 49,9% у 2017 році.
Експерт АМУ розповіла про заплановані дії АМУ для захисту інтересів місцевого самоврядування.
Запровадження дієвого механізму справляння ПДФО за місцем здійснення господарської діяльності та посилення контролю Державною Фіскальною службою України. Адже втрати деяких міст через існування такої проблеми складають від 500,0 тис грн до 3,0 млн грн.
До підприємств, які сплачують ПДФО за місцем їх податкової адреси належать:
- ПАТ «Укрпошта» (з 2018 р. по всій території України);
- ПАТ «Ощадбанк»;
-ПАТ «Укрзалізниця»;
- ПАТ «Укртелеком»;
- підрозділи ДФС;
- ПАТ «Укрнафта».
- ПАТ «Укрпошта» (з 2018 р. по всій території України);
- ПАТ «Ощадбанк»;
-ПАТ «Укрзалізниця»;
- ПАТ «Укртелеком»;
- підрозділи ДФС;
- ПАТ «Укрнафта».
Збереження надходження до місцевих бюджетів коштів від роздрібного акцизу, який включає (з 2017 р.):
-
акцизний податок з нафтопродуктів (зарахування до місцевих бюджетів 13,44% з виробленого та ввезеного на територію України пального);
-
акцизний податок з роздрібного продажу тютюнових виробів та алкогольних напоїв (зарахування до місцевих бюджетів 100%)
У цьому питанні слід звернути увагу на такі загрози:
У 2018 році відмінено компенсацію місцевим бюджетам коштів акцизного податку з пального, у разі коли сума надходжень цього податку в минулому році більше суми надходжень у звітному році.
Існують намагання скасувати акцизний податок з роздрібного продажу тютюнових виробів.
Відсутність мінімальних роздрібних цін на тютюнову продукцію.
Асоціація міст України вважає, що необхідно:
1.Збільшити відсоток зарахування даного акцизу з 13,44% до 20,0% або відновити процедуру компенсації для забезпечення збалансованості місцевих бюджетів.
2.Не допустити скасування акцизного податку з роздрібного продажу тютюнових виробів.
3.Запровадити фіскальний механізм заборони реалізації сигарет нижче суми податку та собівартості.
2.Не допустити скасування акцизного податку з роздрібного продажу тютюнових виробів.
3.Запровадити фіскальний механізм заборони реалізації сигарет нижче суми податку та собівартості.
Плата за землю. У 2018 році введено норму закону, згідно якої плата за землю за земельні ділянки, надані для залізниць у межах смуг відведення, надані гірничодобувним підприємствам для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин, справляється у розмірі 25% податку.
Через це втрати місцевих бюджетів можуть скласти до 66% від загальної суми надходжень (без врахування трансфертів). Зокрема, через недоотримання земельного податку по ПАТ «Укрзалізниця», втрати місцевих бюджетів у 2018 році складуть 1,2 млрд грн.
Суттєвою загрозою щодо зменшення надходжень коштів до місцевих бюджетів є наміри скасувати пайову участь забудовників у розвитку інфраструктури – у парламенті зареєстрований відповідний законопроект.
За підсумками опитування, проведеного АМУ серед 142 міст та 283 ОТГ: 92% міст та 34,3% ОТГ отримують пайові внески, а пайові внески складають більше 50% надходжень до бюджету розвитку 45 міст та 27 ОТГ.
АМУ виступає категорично проти цього законопроекту, якщо органам місцевого самоврядування не буде запропоновано компенсацію.
Економічному розвитку територіальних громад сприятиме
- забезпечення повноти фінансування з державного бюджету делегованих державою повноважень, виконання яких покладається на органи місцевого самоврядування;
- збереження існуючих джерел наповнення місцевих бюджетів та недопущення вилучення стабільних джерел надходжень;
- збільшення інвестиційної складової частини місцевих бюджетів, зокрема, шляхом збільшення кількості та якості джерел надходжень до бюджету розвитку;
- зменшення питомої ваги міжбюджетних трансфертів у доходах місцевих бюджетів із одночасним збільшенням власних ресурсів.
Представники громад обговорили нові ресурси і можливості, створені децентралізаційною реформою для розвитку місцевої економіки, та обмінялися досвідом.
Учасники засідання Секції з питань МЕР прийняли Резолюцію (завантажити проект), яку АМУ після доопрацювання спрямує до відповідних органів центральної державної влади.
23 червня учасники засідання Секції взяли участь у панельній дискусії «Стан та перспективи законодавчого забезпечення децентралізаційної реформи в Україні», модератором якої виступив директор Проекту ПУЛЬС Ігор Парасюк. Панельна дискусія проходила яка проходила у рамках III Форуму місцевого розвитку.
Галузь: