31 / Травень, 2017
Однією з найбільших реформ, що супроводжують процеси децентралізації в Україні, є реформа освіти. Асоціація міст України бере активну участь у її реалізації. До розмови про роль АМУ у реформі запрошено аналітика з питань освіти Аналітичного центру Людмилу Мозгову.
- Нещодавно віддзвенів Останній дзвоник й учні, окрім випускників, отримали нагоду відпочити. Традиційно склалось, що освітяни підбивають підсумки наприкінці навчального року. Який був він із погляду реформи освіти?
- Так склалось, що сама реформа також повʼязана з навчальним роком, оскільки фактичне її впровадження було продовжено у 2016-2017 навчальному році. Йдеться про активне утворення освітніх округів, зміну методики навчання учнів початкової школи. За цей рік Міністерство освіти і науки попрацювало досить плідно: схвалено концепцію Нової української школи, презентовано основи її Стандарту, підготовлено низку нових підручників. Є успіхи й в Асоціації міст України. Адже наше завдання – не тільки сприяти впровадженню реформи децентралізації, а й впливати на її хід, захищаючи органи місцевого самоврядування від можливих негативних результатів. Ситуація щодо фінансування професійно-технічних навчальних закладів показала, що слід прогнозувати наслідки будь-яких політичних рішень. Приємно, що АМУ вдалось у 2017 році вилучити з механізму фінансування цих закладів міста обласного значення. Працюючи на випередження, й зараз дбаємо про те, щоб ситуація не повторилась із вищими навчальними закладами І-ІІ рівнів акредитації, які, як анонсує Мінфін, хочуть передати на місцеві бюджети.
Оцінюючи навчальний рік, скажу, що він був частково роком спроб та помилок. Йдеться про передачу повноважень на місця з оплати комунальних послуг, заробітної плати непедагогічних працівників та інших видатків. Таким чином, за І квартал 2017 року маємо, що видатки із місцевих бюджетів на гуманітарну сферу становили 75%, у тому числі 27% витрат склали видатки на сферу освіти. Для місцевого економічного розвитку це невтішні цифри.
Однак це рік і перших успіхів: вперше ОТГ отримали дотацію на розвиток освіти, збільшено освітню субвенцію, вперше органи місцевого самоврядування мають субвенцію на розвиток та навчання дітей із особливими освітніми процесами. АМУ також вітає проект Уряду із забезпечення матеріально-технічною базою 200 навчальних закладів ОТГ. Приємно констатувати, що завдяки нашій участі в Міністерстві освіти і науки України таки розпочато розробку стандартів і нормативів у галузі.
- Яких результатів вдалось досягти АМУ за рік?
- Окрім успіхів, про які я вже говорила, хочу назвати ще декілька. Передусім зауважу, що реформу роблять люди, а тому все потрібно робити поступово. Приємно, що і МОН, і Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти розуміють проблеми на місцях, а тому підтримують позицію АМУ. Так, досягнуто позитивного результату в дошкільній сфері. На наше звернення МОН було розроблено і зареєстровано у Верховній Раді України законопроект «Про внесення змін у Закону України «Про дошкільну освіту». Цим документом буде спрощено механізм реорганізації дошкільних навчальних закладів компенсуючого типу. Раніше ця процедура ускладнювалась погодженням із МОН. Розроблено спільно з профільним Міністерством нову редакцію Інструкції з обліку дітей шкільного віку та учнів, методичні рекомендації щодо формування регіонального замовлення на підготовку робітних кадрів. Позиція АМУ врахована в частині зменшення мінімальної кількості дітей в опорній школі з 360 до 200, що відповідає демографічній ситуації у селах та селищах України. Також вдалось повернути на доопрацювання чимало законопроектів, що обмежували права органів місцевого самоврядування. Це інколи важливіше, ніж прийняти новий нормативно-правовий акт.
- Перший заступник голови Комітету ВРУ з питань науки і освіти Олександр Співаковський анонсував розгляд 7 червня на Комітеті проекту Закону України «Про освіту», що готувався до другого читання. АМУ входить до складу цієї робочої групи. Які основні ідеї відстоювались під час роботи над законопроектом?
- Насправді робота над Законопроектом – досить важка та кропітка праця. Слід було тримати діалог із різними зацікавленими особами, народними депутатами. Необхідно у такому разі і досягти компромісу, але і не поступитись важливими для органів місцевого самоврядування нормами. Працювали в цілому над збереженням їх повноважень щодо управління майном навчальних закладів, узгоджували норми Законопроекту із нормами Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». Інколи одну частину важливої статті приходилось узгоджувати декілька днів. Так, наприклад, це відбулось при закладенні фінансових гарантій освітянам. Прийнято рішення, що посадовий оклад педагогічного працівника найнижчої кваліфікаційної категорії встановлюється в розмірі не менше трьох прожиткових мінімумів для працездатних осіб. У звʼязку із новим Законом, прийнятим ВРУ за поданням Президента України, щодо забезпечення умов для дітей, які здобувають інклюзивну освіту, виникла потреба уточнення повноважень органів місцевого самоврядування. Так, додано обовʼязок здійснювати перевезення таких дітей до місця навчання та додому. Однак, що важливо, законодавчо закріплено наявність освітньої субвенції місцевим бюджетам для дітей із особливими освітніми потребами. Складність законотворчості полягає у тому, що не всі є вузькими спеціалістами і враховують нюанси. Так, наприклад, ця субвенція, окрім іншого спрямовується на корекційно-розвиткові заняття з такими дітьми. Однак не кожен знає, що ці заняття проводять лише логопеди і дефектологи. Їхня професійна допомога потрібна не всім дітям. А от корекційно-розвивальні та відновлювальні заняття, що є сферою компетенцій практичних психологів та соціальних педагогів, є також вкрай важливими. АМУ наполягає, щоб це було враховано в Законопроекті. Така норма дозволить спрямовувати кошти освітньої субвенції на всіх дітей, які цього потребують. Законопроект уже підготовлений, ведеться його технічне редагування. Висловлю вдячність Олені Козієвській та Олександрові Сичу за їхню клопітливу працю на текстом документа, високопрофесійний діалог із АМУ. Наразі рішення щодо остаточної версії Законопроекту мають прийняти народні депутати, які весь час долучались до засідань робочої групи. Тож слово за ними.
- Насамкінець поділіться планами АМУ на найближчий час.
Наше завдання зараз – максимально підтримати прийняття проекту Закону України «Про освіту» (реєстр. № 3491-д), узгодити його норми зі спеціальними у галузі законами. АМУ активно працює над забезпеченням прав міст-обласних центрів щодо управління та розпорядження майном професійно-технічних навчальних закладів (поки що міста фінансують ці ПТНЗ, але заклади не належать до комунальної власності). Окрім того, почастішали консультативні запити до АМУ. Наприклад, нещодавно на один із таких запитів нами було розроблено зміни до постанови Кабінету Міністрів України щодо внесення до переліку посад педагогічних працівників посад тренерів та адміністраторів дитячо-юнацьких спортивних шкіл. Ми максимально швидко реагуємо на потреби, якщо вони обґрунтовані. Нам довіряють. Це свідчить про актуальність тих послуг, що надають центральний та регіональні офіси. Цього року АМУ відзначає своє 25-річчя. Тож планів, дійсно, чимало. Але на все свій час.
Розмову вела Олена Доспєхова.
Галузь: