29 / Травень, 2020
Асоціація міст України звертає увагу народних депутатів на необхідність прийняття ряду важливих у сфері місцевих фінансів законопроєктів. Тому Аналітичний центр АМУ підготував перелік законопроєктів, прийняття яких сприятиме зміцненню фінансової спроможності місцевого самоврядування:
  • Проєкт Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо удосконалення системи горизонтального вирівнювання та покращення фінансової спроможності місцевих бюджетів» №3175 від 05.03.2020
Законопроєкт №3175 передбачає удосконалення механізму горизонтального вирівнювання податкоспроможності бюджетів міст обласного значення, бюджетів об’єднаних територіальних громад на засадах мотивації до місцевого економічного розвитку. Також законопроєктом пропонується внести зміни до Бюджетного кодексу, які переглядають механізм горизонтального вирівнювання податкоспроможності бюджетів міст обласного значення, бюджетів ОТГ, районних бюджетів, а саме:
1) для бюджетів, вирівнювання яких не здійснюється, підняти нижню межу індексу податкоспроможності із 0,9 до 1,0;
2) для бюджетів, індекс податкоспроможності яких менше 1,0, надавати базову дотацію в обсязі необхідному для досягнення значення такого індексу 1,0;
3) для бюджетів, індекс яких перевищує значення 1,1, реверсну дотацію спрямовувати до держбюджету в обсязі 20 відсотків (замість діючих 50 відсотків) суми, що перевищує значення такого індексу 1,1.
Висновок АМУ щодо законопроєкту №3175 (завантажити)  
  • Проєкт Закону України «Про внесення змін до розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України щодо збереження фінансової основи місцевого самоврядування та забезпечення місцевих бюджетів адекватними ресурсами для запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» №3423 від 30.04.2020
Законопроєктом №3423 пропонується доповнити розділ VI Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу новим пунктом, відповідно до якого тимчасово (до 1 січня 2021 року):
1) податок на доходи фізичних осіб буде зараховуватися до загального фонду Державного бюджету України – у розмірі 20 відсотків (замість 25 відсотків); до загального фонду бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення, районних бюджетів, бюджетів об’єднаних територіальних громад – у розмірі 65 відсотків (замість 60 відсотків);
2) податок на доходи фізичних осіб, що сплачується на території міста Києва, буде зараховуватися до загального фонду Держбюджету – у розмірі 57 відсотків (замість 60 відсотків); до бюджету міста Києва – у розмірі 43 відсотків (замість 40 відсотків).
Збільшення частки зарахування надходжень податку на доходи фізичних осіб до бюджетів місцевого самоврядування із 60 до 65 відсотків підтримає фінансову спроможність органів місцевого самоврядування в умовах боротьби із поширенням COVID-19.
Нагадаємо, Асоціація міст України звернулася до Голови Верховної Ради України Д. Разумкова, голів парламентських фракцій та груп щодо необхідності підтримки фінансової спроможності місцевого самоврядування – прийняття в першому читанні та в цілому Законопроєкту №3423.
Висновок АМУ щодо законопроєкту №3423 (завантажити).
  • Проєкт Закону України «Про внесення змін до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" щодо забезпечення додержання державних гарантій місцевого самоврядування та захисту його економічних основ» №3118 від 24.02.2020
Законопроєктом №3118 пропонується внести такі зміни:
  1. Унеможливити зміну місця реєстрації у одноосібному порядку комунальних підприємств, установ, організацій районними та обласними радами як органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст.
  2. Встановити обов’язок щодо отримання відповідного дозволу для районних та обласних рад при зміні місця реєстрації зазначених об’єктів від сільських, селищних, міських та районних в містах рад.
  3. Забезпечити зміну місцезнаходження комунальних підприємств, установ, організацій на фактичне місце ведення діяльності чи розташування офісу, з якого на сьогодні проводиться щоденне керування діяльністю такої юридичної особи (переважно знаходиться керівництво) та здійснення управління і обліку органами місцевого самоврядування.
АМУ неодноразово звертала увагу на те, що сплата податку на доходи фізичних осіб підприємствами не за місцем знаходження структурних та відокремлених підрозділів юридичних осіб, а за місцем реєстрації основного підприємства, призводить до суттєвого недоотримання коштів у місцеві бюджети та їх розбалансування. 
Додатково. 20 травня 2020 року Комітет з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування розглянув проєкт Закону і рекомендував Верховній Раді прийняти законопроєкт в першому читанні за основу.
Висновок АМУ щодо законопроєкту №3118 (завантажити).
  • Проєкт Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження)» №2526 від 04.12.2019
Законопроєктом №2526 пропонується внесення змін до Бюджетного кодексу. Такі зміни передбачають:
  1. включення збору на соціально-економічну компенсацію ризику населення, яке проживає на території зони спостереження, до доходів спеціального фонду Держбюджету;
  2. спрямування коштів, отриманих до спеціального фонду Державного бюджету, на субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження. 
Також з 2021 року передбачається до місцевих бюджетів спрямування 100% обсягу такого збору. Метою прийняття законопроєкту є віднесення збору на соціально-економічну компенсацію ризику населення, яке проживає на території зони спостереження, виключно до джерел формування спеціального фонду Державного бюджету та спрямувати отримані кошти на субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження. Додаткові надходження місцевих бюджетів становитимуть 0,5 млрд грн. 
Додатково. Комітет з питань енергетики та житлово-комунальних послуг 13 грудня 2019 року прийняв рішення рекомендувати Комітету з питань бюджету внести цей проєкт Закону на розгляд Верховної Ради для прийняття у першому читанні за основу (протокол засідання Комітету від 13 грудня 2019 року). Парламентський Комітет з питань екологічної політики та природокористування 18 грудня 2019 року прийняв аналогічне рішення (протокол засідання Комітету від 18 грудня 2019 року).
Висновок АМУ щодо законопроєкту №2526 (завантажити). 
  • Проєкт Закону України «Про внесення зміни до Податкового кодексу України (щодо скасування податкових преференцій з плати за землю для гірничодобувних підприємств)» №2561 від 09.12.2019
Законопроєктом №2561 запропоновано відновлення норми Податкового кодексу України щодо проведення індексації нормативно-грошової оцінки землі шляхом виключення, починаючи з 2020 року, пункту 9 підрозділу 6 Розділу XX «ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ». Мета - забезпечення проведення індексації нормативної грошової оцінки землі з урахуванням індексу споживчих цін за попередній рік. Додаткові надходження місцевих бюджетів від плати за землю складатимуть близько 2 млрд грн.
Висновок АМУ щодо Законопроєкту №2561 (завантажити). 
  • Проєкт Закону «Про внесення зміни до Податкового кодексу України (щодо скасування податкових преференцій з плати за землю для гірничодобувних підприємств)» №2566 від 10.12.2019
Законопроєкт №2566 пропонує скасувати пільгову ставку плати за землю за земельні ділянки, надані гірничодобувним підприємствам для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин. За інформацією Мінфіну, реалізація положень законопроєкту сприятиме збільшенню надходжень до місцевих бюджетів (додаткові надходження до місцевих бюджетів у розрахунку на рік становитимуть понад 2 млрд грн).
Висновок АМУ щодо Законопроєкту №2566 (завантажити).
  • Проєкт Закону «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо посилення відповідальності за порушення правил зупинки, стоянки транспортних засобів» № 2628 від 19.12.2019
Законопроєкт №2628 передбачає запровадження адміністративного штрафу за порушення правил зупинки, стоянки транспортних засобів. Надходження від цього пропонується розподіляти між бюджетами таким чином:
1) 30% до доходів загального фонду Державного бюджету України;
2) 70% до доходів загального фонду бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення, міст Києва та Севастополя, районних бюджетів, бюджетів об’єднаних територіальних громад;
3) 70% до доходів загального фонду бюджетів міст районного значення, сільських, селищних бюджетів.
Асоціація зазначає, що необхідним є врахування особливостей Бюджетного кодексу в частині обов’язковості дотримання положень щодо балансування бюджетів і передбачити внесення змін (доповнення) до частини 1 статті 64 Бюджетного кодексу в такій редакції: «43-2) 70 відсотків адміністративного штрафу за порушення правил зупинки, стоянки транспортних засобів, що зараховується до бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення, бюджетів об’єднаних територіальних громад».
Висновок АМУ щодо Законопроєкту №2628 (завантажити).
  • Проєкт Закону «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо окремих особливостей формування місцевих бюджетів» №2728 від 14.01.2020
Законопроєктом №2728 передбачено, що визначені статтями 64, 69 і 69-1 Бюджетного кодексу України податки і збори, що сплачують підприємства, які здійснюють свою діяльність у зоні відчуження та у зоні безумовного (обов'язкового) відселення (якщо на таких територіях не сформовано органи місцевого самоврядування), будуть зараховуватися до районного бюджету або бюджету ОТГ. Проєкт Закону спрямований на вирішення конкретної ситуації, пов’язаної з реалізацією реформи адміністративно-територіального устрою та впровадженням бюджетної децентралізації, а саме - щодо фінансового забезпечення громад Іванківського району Київської області, які мають намір сформувати Іванківську об’єднану територіальну громаду. У зв’язку із наявністю правової прогалини, вони втратять право отримувати надходження податків і зборів, що сплачують підприємства, які здійснюють свою діяльність у зоні відчуження та у зоні безумовного (обов’язкового) відселення.
Реалізація ж пропонованих змін сприятиме забезпеченню надходжень податків і зборів, що сплачують підприємства, які здійснюють свою діяльність у зоні відчуження та у зоні безумовного (обов’язкового) відселення, до бюджетів ОТГ, у разі їх утворення на відповідній території.
Висновок АМУ щодо законопроєкту №2728 (завантажити). 
Усі експертні висновки Асоціації міст України щодо зазначених законопроєктів спрямовані до відповідних парламентських комітетів. 
Аналітичний центр АМУ 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)