04 / Вересень, 2018
3 вересня Міністерство фінансів України провело з Асоціацією міст України консультації з обговорення взаємовідносин державного бюджету з місцевими бюджетами та підходів до розрахунків міжбюджетних трансфертів на 2019 рік.
Нагадаємо, бюджетні консультації проводяться відповідно до Закону України «Про асоціації органів місцевого самоврядування».
Позицію Асоціації міст України представляв Виконавчий директор АМУ Олександр Слобожан. У консультаціях взяли участь представники міст: заступник Дніпровського міського голови Володимир Міллер, заступник Запорізького міського голови Валентина Малиш, директор Департаменту фінансів Київської міської адміністрації Володимир Репік, директор Департаменту фінансової політики Черкаської міської ради Наталія Джуган.
В ході консультацій представники АМУ обговорили з представниками Мініфіна показники місцевих бюджетів в проекті Державного бюджету України на 2019 рік, основні підходи до формування та розподілу міжбюджетних трансфертів.
Асоціація міст України висловила такі основні зауваження та пропозиції щодо показників державного бюджету на 2019 рік в частині міжбюджетних трансфертів:
► збільшити обсяги освітньої та медичної субвенцій відповідно на 14,6 млрд грн та на 12,1 млрд грн
► відмовитись на 2019 рік від додаткової дотації на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я та перерозподілити зазначений ресурс за потребами на освіту на охорону здоров’я, збільшивши відповідно видатки за освітньою та медичною субвенціями пропорційно дефіциту ресурсу
АМУ вносить таку пропозицію, враховуючи негативний досвід розподілу цієї дотації на обласному рівні, а саме - через нерівномірний, необ’єктивний та упереджений підхід, а також значний обсяг недофінансування по освітній та медичній субвенціям
► передбачити 19,0 млрд грн субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення різниці між фактичною вартістю теплової енергії, послуг з централізованого опалення, постачання гарячої води, централізованого водопостачання та водовідведення, постачання холодної води та водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню, бюджетним установам і організаціям та/або іншим підприємствам теплопостачання, централізованого питного водопостачання та водовідведення, які надають такі послуги, та тарифами, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи місцевого самоврядування (за розрахунками Мінрегіону на підставі зібраної ОДА від надавачів послуг інформації про розмір заборгованості з різниці в тарифах)
► передбачити в обсязі 4,5 млрд грн субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на формування інфраструктури ОТГ
АМУ пропонує обсяг субвенції розраховувати на рівні показників 2016 року із розрахунку 1,1 тис. грн на 1 сільського жителя (очікувана кількість сільських жителів ОТГ - 4,1 млн осіб)
► визначити обсяг субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження у сумі 0,39 млрд грн
АМУ пропонує визначити обсяг цієї субвенції відповідно до розміру отриманого у поточному році до бюджету збору на соціально-економічну компенсацію ризику населення, яке проживає на території зони спостереження, за рахунок якого здійснюється фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення
► спрямувати 20% коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах безпосередньо до бюджетів міст обласного значення та об’єднаних територіальних громад розподіливши їх між такими бюджетами окремим додатком до Закону України «Про Державний бюджет України на 2019 рік» (за прикладом 2012 року) та внести відповідні зміни до Бюджетного кодексу. Зазначене не потребує додаткового ресурсу державного бюджету
► передбачити субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення заборгованості за середньостроковими позиками та безвідсотковими позичками, наданими місцевим бюджетам за рахунок коштів єдиного казначейського рахунку у 2009-2014 роках.
АМУ підкреслює, що для цього не потрібно додаткового ресурсу з державного бюджету, оскільки кошти субвенції, отримані місцевими, бюджетами матимуть цільове спрямування та будуть перераховані у повному обсязі до державного бюджету
► запровадити монетизацію пільг на безкоштовний проїзд окремих категорій громадян за рахунок коштів державного бюджету
АМУ наголошує, що пільги, встановлені державою, повинні нею і компенсуватись
► внести зміни до Податкового кодексу виключивши норму, що встановлює зменшений розмір плати за землю за земельні ділянки, надані для залізниць у межах смуг відведення, надані гірничодобувним підприємствам для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин
АМУ пропонує такий підхід, оскільки втрати місцевих бюджетів по платі за землю не компенсовані державою
► з метою приведення у відповідність до норм Бюджетного кодексу (ст.ст. 59, 60, 80) внести зміни до Податкового кодексу щодо подання органами Державної фіскальної служби органам місцевого самоврядування податкової звітності про суми нарахованих та сплачених, суми податкового боргу та надмірно сплачених до місцевих бюджетів податків і зборів на відповідних територіях; суми списаного податкового боргу; розстрочені і відстрочені суми податкового боргу і грошових зобов’язань платників податків; суми наданих податкових пільг; зазначена звітність подається по платниках податків
► забезпечити індексацію нормативної грошової оцінки землі відповідно до індексу споживчих цін за 2018 рік
АМУ зазначає, що через встановлення Перехідними положеннями Податкового кодексу індексу споживчих цін за 2017 рік, що використовується для визначення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, із значенням 100 відсотків нормативна грошова оцінки землі фактично не відображає її реальну вартість, а місцеві бюджети через це недоотримують значний ресурс
Асоціація міст України висловлює сподівання, що пропозиції органів місцевого самоврядування будуть враховані при формуванні проекту Державного бюджету на 2019 рік та внесенні змін до Бюджетного та Податкового кодексів.
Галузь: