Утворення нових обʼєднаних територіальних громад, необхідність реагувати на потреби громад у частині надання якісних освітніх послуг та оптимізації мережі закладів освіти стимулювали динамічне утворення нових освітніх округів, до складу яких входять опорні школи.
Так, станом на грудень 2017 року в Україні утворено 457 опорних шкіл, що на 320 шкіл більше, ніж у вересні 2016 року.
Разом із набуттям ОТГ повноважень у сфері місцевого самоврядування відбуваються процеси передачі закладів загальної середньої освіти до комунальної власності цих громад.
Так, 356 ОТГ прийняли до комунальної власності 1911 закладів освіти. При цьому 30 ОТГ передали освітню субвенцію до районних бюджетів. Це може свідчити про те, що ОТГ досі не мають своїх органів управління освітою і не здійснюють управлінських функцій щодо закладів освіти, розташованих на їх території.
Асоціація міст України обрала курс на пряме включення ОТГ як учасників освітніх процесів. До цього часу є факти, коли департаменти освіти і науки обласних державних адміністрацій продовжують здійснювати інформування ОТГ не напряму, а опосередковано через органи управління освітою районних адміністрацій, що значно гальмує впровадження реформи Нової української школи, а освітній інформаційний простір робить частково доступним для ОТГ. Відповідно до позиції Асоціації міст України ОТГ мають набувати повноваження управління закладами загальної середньої освіти із оперативним утворенням власних органів управління освітою, входити в регіональне освітнє середовище як прямий учасник освітніх процесів, чим забезпечувати доступність та якість освітніх послуг для громад у комунальних закладах загальної середньої освіти.
Аналітичний центр АМУ
У публікації використана інфографіка з сайту http://decentralization.gov.ua/education/gallery