Практичні онлайн-сесії з управління кризами «Безпека, захищеність та стійкість» для представників громад відбулися в межах Програми «Сталий розвиток через вдосконалене місцеве врядування» (SDLG), яка реалізовується за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Королівства Нідерландів Агентством міжнародного співробітництва Асоціації муніципалітетів Королівства Нідерландів VNG International у партнерстві з Асоціацією міст України.
Громади-учасниці напрямку «Безпека, захищеність та стійкість» проєкту:
Баштанська міська територіальна громада, Миколаївська область,
Високопільська селищна територіальна громада, Херсонська область,
Наталинська сільська територіальна громада, Харківська область,
Першотравенська міська територіальна громада, Дніпропетровська область,
Талалаївська селищна територіальна громада, Чернігівська область.
18 жовтня 2024 року
Тема заходу: «Структура муніципального центру управління кризами: нідерландський досвід на прикладі структури Регіону безпеки Утрехта» (Королівство Нідерланди).
Барт ван Тіль, фахівець з правових питань, Veiligheidsregio Utrecht, проінформував учасників заходу про наявність у Нідерландах 25 Регіонів безпеки, які є незалежними державними органами та згідно прийнятого місцевого закону повинні врегульовувати кризові ситуації, у тому числі у сферах охорони здоров’я, техногенних катастроф, громадського порядку. Їхня діяльність регламентується комплексом законодавчих актів, що визначають стандарти та обов'язки для забезпечення безпеки громад.
Ермо Хартцяйкер, керівник відділу муніципального центру кризового менеджменту, Veiligheidregio Utrecht, детально розповів про Регіон безпеки Утрехта (РБУ): структуру, правові засади, фінансову підзвітність.
Він зазначив, що загалом РБ створюються за допомогою документа, який називається «спільна угода» між усіма муніципалітетами на визначеній території. Кожен муніципалітет зберігає за собою загальні обов’язки з підтримання громадського порядку та безпеки, але делегує виконання певних завдань Регіону безпеки. У Нідерландах «спільні угоди» укладають у сфері послуг зі збору податків, комунальних медичних послуг або «корпоративних послуг».
Експерт повідомив, що Регіон безпеки створюється і переважно фінансується муніципалітетами, які географічно знаходяться на їхній території. Зокрема до Регіону безпеки Утрехта входить 26 муніципалітетів. Основна увага РБУ зосереджена на кількох напрямках: пожежна безпека, цивільна оборона, медичні служби першої допомоги, кризове управління та взаємодія з місцевими громадами. Річний бюджет становить близько 100 млн євро, 1/8 коштів надходить від національного уряду, 7/8 доходу – внески муніципалітетів, які входять до РБ.
Ермо Хартцяйкер зауважив, що значна увага приділяється навчанню фахівців з кризового управління. Регіони безпеки забезпечують підготовку кадрів, навчання мерів, які несуть відповідальність за безпеку громадян у своїх муніципалітетах.
Євген Овчаренко, координатор Проєкту «Безпека, захищеність та стійкість» (Україна), поставив питання представникам Регіону Безпеки Утрехта щодо методів врегулювання конфліктних ситуацій та можливих варіантів виходу із Регіону безпеки, адже законодавчих норм, які б регулювали це питання, немає.
Під час навчання нідерландські експерти надали низку практичних рекомендацій та алгоритмів дій представникам українських муніципалітетів щодо управління кризами.
30 жовтня 2024 року
Тема заходу: «Управління ризиками з урахуванням регіональної специфіки громади: досвід Нідерландів».
Іфке де Бур, керівниця відділу оцінки ризиків Veiligheidregio Utrecht, розповіла про розробку Регіонального профілю ризиків, методи виявлення нових загроз та інструменти управління ними, а також концепції оцінки, категоризації ризиків у Нідерландах і можливу адаптацію до українських реалій. Особлива увага була приділена ідентифікації критичних інфраструктур у громадах та способам їх захисту.
Ліса Зікеноппасер, спеціалістка з оцінки ризиків та координаторка програм запобігання лісовим пожежам Veiligheidregio Utrecht (Королівство Нідерланди), презентувала приклади паспортів критичних об'єктів. Крім того, вона звернула увагу на положення Директиви ЄС щодо стійкості критично важливих об'єктів, яка може бути використана українськими громадами. Ліса Зікеноппасер надала практичні рекомендації щодо формування планів реагування на кризові ситуації та алгоритмів дій у разі надзвичайних подій.
Ермо Хартцяйкер, керівник муніципального центру кризового менеджменту Veiligheidregio Utrecht (Королівство Нідерланди), звернув увагу на існуючі відмінності ризиків між регіонами. Він закликав представників українських муніципалітетів до згуртованості, адже в Нідерландах рішення приймаються не однією структурою, а спільно.
Під час сесії експерти з Нідерландів поділилися своїм досвідом у розробці стратегій управління ризиками на довгострокову перспективу, що стане основою для подальшої роботи українських громад.
25 листопада 2024 року
Тема заходу: «Завдання муніципалітетів у кризових умовах: технічні засоби та управління ризиками для ефективної роботи».
Лариса Бріль, спеціалістка з оперативної підготовки та кібербезпеки Veiligheidsregio Utrecht (Королівство Нідерланди), розповіла про розробку планів на випадок кризових ситуацій, зокрема представиладосвід Регіону безпеки Утрехта у формуванні спеціальних груп, що складаються з експертів різних відомств: пожежної служби, поліції, муніципалітетів. Вони разом розробляють кризові плани, включаючи виявлення ризиків і їхнє обговорення з усіма зацікавленими сторонами.
Експертка навела приклад антикризового плану та надала зразки інформаційних карток, які складають у випадках виникнення кризових ситуацій (лісовіпожежі, кібератаки, відсутність електропостачання, телекомунікації).
Крістіан ван Ессен, координатор процесів Population Care 3.0 Veiligheidsregio Utrecht (Королівство Нідерланди), розповів про організацію надання допомоги населенню, зокрема про розподіл сфери відповідальності регіонального та місцевих рівнів.
Герріт Спрієнсма, радник з управління інформацією в кризових ситуаціях Veiligheidsregio Utrecht (Королівство Нідерланди), презентував мережеву співпрацю під час кризових ситуацій. Фахівець акцентував увагу на технічних засобах, які використовують у Нідерландах для моніторингу та реагування на кризи. Він звернув увагу на важливість підтримки лідерства та комунікації під час надзвичайних ситуацій, а також наголосив на ключовій ролі онлайн-платформ для доступу до кризових планів.
Ермо Хартцяйкер, керівник відділу муніципального центру кризового менеджменту Veiligheidsregio Utrecht (Королівство Нідерланди), підкреслив важливість якісної координації та кризової комунікації.
Наприкінці онлайн-сесії учасники домовилися продовжити співпрацю з нідерландськими фахівцями, використовуючи їхній досвід для створення надійних систем управління кризами в громадах України. Особливу увагу буде приділено розробці програм захисту населення та аналізу загроз.
Протягом 2024-2025 років цільовим громадам буде надано технічну допомогу, включаючи створення субланки цивільного захисту, аналіз загроз та розробку програм захисту населення.
Асоціація міст України спільно з VNG Internationalсистемно долучають до участі у міжнародних проєктах українські громади, розширюючи та налагоджуючи співпрацю між муніципалітетами.
Проєкт Асоціації міст України та Агентства міжнародного співробітництва Асоціації муніципалітетів Королівства Нідерланди VNG International «Підтримка відновлення місцевого самоврядування та відбудови і реконструкції громад в Україні» є продовженням співпраці, що була започаткована на початку 2023 року.