06 / Червень, 2019
Сьогодні у Києві відбувається галузевий форум Асоціації міст України з питань освіти, в рамках якого проходить нарада МОН та АМУ з керівниками органів управління освітою міських рад міст обласного значення – обласних центрів з питань впровадження реформи у сфері освіти. Захід організовано в рамках проекту проекту «Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС), який реалізує Асоціація міст України за підтримки USAID. Також в організації дискусії взяло участь Міністерство освіти і науки України.
Серед учасників заходу - близько 40 начальників департаментів та управлінь освіти місцевих рад міст обласного значення, Виконавчий директор Асоціації міст України Олександр Слобожан, аналітик Асоціації міст України з питань освіти Людмила Мозгова, перший заступник Міністра освіти і науки України Павло Хобзей, заступник Міністра освіти і науки України Вадим Карандій, начальники освітніх управлінь Міністерства освіти і науки України, експерти.
Павло Хобзей привітав учасників від імені Міністра освіти і науки України Лілії Гриневич. 
Олександр Слобожан розповів про те, що АМУ зібрала перелік проблемних питань, зокрема у сфері освіти і надала їх МОН для опрацювання. Більшість із цих питань є спільними як для міст-обласних центрів, так і для громад інших міст, селищ та сіл. Серед цих проблем:
  • Дефіцит освітньої субвенції, який, за інформацією АМУ у 2019 році для міст-обласних центрів складає 335 млн гривень. Водночас 157 млн гривень міста дофінансовують із власного бюджету на заробітну плату вчителів. При цьому розрахункової наповнюваності класів дотримано. У зв’язку з цим під час внесення змін до формули розподілу освітньої субвенції АМУ про сить МОН врахувати реальний контингент учнів.
  • Заклади профтехосвіти мають фінансуватися з обласних бюджетів, оскільки вони передаються до спільної територіальної власності обласних територіальних громад. Зараз на розгляді Кабміну знаходиться проект розпорядження «Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері професійної (професійно-технічної) освіти «Сучасна професійна (професійно-технічна) освіта» на період до 2027 року», який передбачає реформування системи професійної (професійно-технічної) освіти, зокрема пропонує зміну механізмів її фінансування. Так, міста-обласні центри очікують на здійснення поетапного переходу до фінансування закладів професійно-технічної освіти, які розташовані на території міст-обласного значення з обласних бюджетів.
  • Несправедливий механізм розподілу додаткової дотації на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоровʼя, а також зростання залежності міст та ОТГ від рішень обласних державних адміністрації, зокрема, у розподілі субвенцій. Це питання стосується як компетенції МОН, так і компетенції Мінфіну. Міста обласного значення одержали лише 5%, ОТГ ‒ 13,5%, райони ‒ 33,2%, область ‒ 44,8%. При цьому міста обласного значення утримують майже 70 % всієї інфраструктури освіти і охорони здоров’я.
  • Застарілі Типові штатні нормативи закладів освіти, що не відповідають сучасним потребам та Закону України «Про освіту». АМУ звертає увагу, що відповідно до підготовленої Державною аудиторською службою України у 2019 році Аналітичної довідки про результати перевірок, одним із фінансових порушень органів місцевої влади було визначено: «Введення додаткових посад, які не передбачені Типовими штатними нормативами загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки України від 06.12.2010 року № 1205, та утримання цих посад коштом освітньої субвенції». Це рішення Державної аудиторської служби України може стосуватись також і введення додаткових посад працівників, які фінансуються за кошти місцевого бюджету.
  • Також невирішеною є проблема оплати праці педагогічних працівників колишніх закладів нового типу, що відповідно до Закону України «Про освіту» вже не мають такого статусу і є звичайними закладами загальної середньої освіти. Постає питання: як здійснювати оплату праці таким педагогам, яка відповідно до законодавства не може бути зменшеною, і при цьому забезпечити справедливу оплату праці для педагогів інших закладів загальної середньої освіти?
Олександр Слобожан підсумував: «Інші проблемні питання також є важливими, однак ми розуміємо, що підготовка нового законодавства потребує змін, а Асоціація міст України готова інформувати Міністерство про всі потреби громад, адже якість реформи освіти насамперед залежить від конструктивного та результативного діалогу».
Заступник Міністра освіти і науки України Вадим Карандій наголосив на необхідності забезпечення доступності дошкільної освіти для дітей, батьки яких не проживають на території міст. 
На порядку денному обговорення внесення змін до формули освітньої субвенції, функціонування Інклюзивно-ресурсних центрів, закладів професійної освіти, нові підходи до підвищення кваліфікації педагогічних працівників, навчально-методичний супровід реформи освіти, доступність дошкільної та загальної середньої освіти та інші питання.
  
  
 
Галузь: 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)