26 / Листопад, 2024

Близько ста учасників – представники органів управління освітою, місцевого самоврядування, наукової спільноти долучилися 21 листопада 2024 року до участі у засіданні фахової мережі з питань освіти Асоціації міст України.

Мета засідання: консолідувати зусилля ключових партнерів для розвитку дошкільної освіти, сформувати пропозиції та практичні рекомендації органів місцевого самоврядування, суб’єктів приватної освіти і корпоративної спільноти органам законодавчої влади для імплементації Закону України «Про дошкільну освіту» від 6 червня 2024 року №3788-IX.

Руслана Найда, директорка Українського інституту дитинства, докторка педагогічних наук, презентувала ключові ідеї та новації Закону України «Про дошкільну освіту» в контексті євроінтеграційних процесів та зазначила, що наразі триває напрацювання більше сорока нормативно-правових документів та підзаконних актів, тому дуже важливо врахувати максимум пропозицій від експертів галузі, педагогів-практиків з різних регіонів України. Вона звернула увагу, що Закон вперше визначає всі складові автономії закладу дошкільної освіти – академічну, організаційну, кадрову, фінансову. Також в документі зафіксовано різні форми здобуття освіти: очна, дистанційна, педагогічний патронаж, мережева, сімейна. Вперше визначається для педагогічних працівників сфери дошкільної освіти і гарантія скороченого робочого часу, педагогічне навантаження, тривалість щорічної обов’язкової відпустки. Крім того, Законом передбачається можливість встановлення посадових окладів, доплат та надбавок з боку громад та забезпечується соціальна справедливість усіх педагогічних працівників закладів дошкільної освіти на відпустку 56 календарних днів, зокрема директорів, практичних психологів, соціальних педагогів тощо.  

«Закликаю освітян активно долучатися до круглих столів, які організовує Асоціація міст України в різних регіонах з метою напрацювання пропозицій до Закону про дошкілля, адже подальша його реалізація буде покладена на педагогічні колективи на місцях. Тому зараз всі ми маємо прекрасну нагоду покращити освітню галузь, яка належить до державотворчих», – наголосила Руслана Найда.

Олександр Слобожан, Виконавчий директор Асоціації міст України, зазначив, що довгий час позашкільна освіта в Україні залишалася поза увагою, сьогодні ми маємо прогресивний євроінтеграційний закон. Крім того, він акцентував увагу на тому, що новий документ надає органам місцевого самоврядування право формувати свої бюджети у частині дошкілля.

«Якісно організована дошкільна освіта – це спроможність громади. Новий Закон України «Про дошкільну освіту» спрямований на забезпечення сталого місцевого розвитку і має сприяти наповненню життям наших громад», – наголосив Олександр Слобожан.

У межах засідання фахової мережі відбулося обговорення та презентація системи  дошкільної освіти Запорізької міської ради.

Неля Ситенко, заступниця директора департаменту – начальниця управління з питань розвитку освіти, презентувала роботу дошкільної освіти Запорізької області, детально розповіла про інноваційні методики та облаштування безпечного простору в навчальних закладах. Крім того, вона зазначила, що в Запоріжжі доклали максимум зусиль для збереження педагогічного складу та освітньої мережі: наразі з 2056 освітян лише 119 знаходяться за межами громади.

Наталія Шаріпова, директорка закладу дошкільної освіти комбінованого типу №226 «Дивограй», повідомила про запроваджену в дошкільному закладі програму козацької педагогіки, яка базується  на засадах дитиноцентризму. Вона зауважила, що такий підхід допомагає дітям уже в дошкільному віці усвідомлювати свою причетність до великого історичного спадку, що сприятиме єдності нашого народу.

Людмила Корольова, директорка початкової школи «Мрія» імені О. М. Поради, поділилася досвідом впровадження Хібукі-терапії. Методика була запозичена у педагогів Ізраїля для дітей, які пережили психологічну травму.

Ірина Кіченко, директорка закладу дошкільної освіти (центру розвитку дитини) «Надія», розповіла про розробку та запровадження авторської освітньої програми, яка спрямована на соціалізацію і розвиток дітей, а також підтримку і консультативний супровід сімей.

Олена Крайнова, директорка спеціального закладу дошкільної освіти (ясел-садка) «Вербичка», поділилася досвідом фандрайзингової діяльності як альтернативного джерела фінансування. Зокрема вона зазначила, що завдяки участі в конкурсах та отриманим грантам вдалося залучити 700 тис. грн, що були спрямовані на покращення умов у дошкільному навчальному закладі, в якому освітні послуги отримують діти з порушенням або відсутністю зору.

Денис Іваніченко, начальник відділу освіти Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області, розповів про досвід організації дистанційної освіти дошкілля. Він зауважив, що їхня громада знаходиться на межі Запорізької та Дніпропетровської областей, тому перед освітянами стояло дві задачі – забезпечити безпекову складову та зберегти дошкільнят, які згодом підуть навчатися у місцеву школу, що сприятиме збереженню освітньої мережі. Тому для дітей були організовані Google-класи, онлайн-платформи. Також запроваджені систематичні спільні офлайн-зустрічі з дітьми та їхніми батьками на території дитячого навчального закладу.

Михайло Гончар, експерт з питань освіти Асоціації  міст України, наголосив на важливості обміну практичним досвідом між освітянами дошкілля громад України та закликав активно долучатися в громадське обговорення підзаконних актів з дошкілля, що напрацьовуються робочою групою при Міністерстві освіти і науки України.

Запис засідання з виступами доповідачів та обговоренням питань представниками органів місцевого самоврядування знаходиться в регіональних відділеннях Асоціації міст України.

Засідання фахової мережі організовано Асоціацією міст України у рамках Проєкту «Сприяння всебічному розвитку громад через аналітику, діалог та міжнародне співробітництво», що реалізовується за підтримки Програми «U-LEAD з Європою».

Галузь: 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)