07 / Грудень, 2017
6 грудня під головуванням Першого заступника голови Комітету Олександра Співаковського відбулось засідання Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти. Участь в обговоренні взяли Перший заступник Міністра освіти і науки України Володимир Ковтунець, директор департаменту професійної освіти Міністерства освіти і науки України Микола Кучинський, начальник відділу освіти департаменту видатків бюджету гуманітарної сфери Міністерства фінансів України Андрій Бондаренко, представники наукового та експертного середовища. Від Асоціації міст України участь у засіданні взяла аналітик Людмила Мозгова.
 
                                                      
Серед питань, що є актуальними для діяльності органів місцевого самоврядування, розглядались такі:
Проект Закону «Про внесення змін до Розділу ХII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про освіту» щодо усунення розбіжностей в законодавстві стосовно розміру посадового окладу педагогічних працівників найнижчої кваліфікаційної категорії» (№ 7153). Законопроектом пропонується внести зімни до Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про освіту» в частині узгодження розміру посадового окладу педагогічних працівників, зокрема йдеться про заміну чотирьох прожиткових мінімумів на три мінімальні заробітні плати.
Комітет підтримав Законопроект одноголосно.
Проект Закону «Про внесення змін до статті 85 Бюджетного кодексу України щодо видатків на утримання закладів освіти» (№ 7174). Змінами до статті 85 Бюджетного кодексу України пропонується дозволити утримання закладів освіти одночасно з різних бюджетів, що приводить норми бюджетного законодавства до норм Закону України «Про освіту» та інших нормативно-правових актів.
Комітет підтримав Законопроект одноголосно, позиція АМУ врахована.
Проект Закону «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо видатків на оплату послуг з підготовки фахівців на умовах регіонального замовлення» ( № 7175). Законопроектом пропонується, крім іншого, внести зміни до пункту «е» частини першої статті 89 Бюджетного кодексу України, якими передбачити здійснення видатків із бюджетів міст обласного значення-обласних центрів на підготовку не тільки кваліфікованих робітників на умовах регіонального замовлення у професійно-технічних та інших навчальних закладах державної та/або комунальної власності, які розташовані на території зазначених міст, а й фахівців. Ідеться про підготовку молодших спеціалістів. Це дозволить здійснювати оплату навчання молодших спеціалістів у професійно-технічних навчальних закладів за кошти бюджетів міст обласного значення-обласних центрів.
Однак, на думку АМУ, запровадження додатково програм із підготовки молодших спеціалістів у ПТНЗ за кошти бюджетів міст обласного значення-обласних центрів суттєво спричинить збільшення їх видатків. Наприклад, у м. Івано-Франківську вже у 2018 році на утримання 9 ПТНЗ пішло 100 млн. грн., що становлять ¼ всіх видатків на освіту міста. Оскільки економіка міст не потребує великої кількості фахівців, які готуються у ПТНЗ, а регіональним замовленням покриваються потреби всього регіону (навчаються діти з інших міст та районів області), відповідно до статті 7 Бюджетного кодексу України вбачаємо у запропонованих змінах порушення принципу субсидіарності й прогнозуємо переведення системи фінансування ПТНЗ на міжбюджетні відносини.
Однак Комітет прийняв рішення підтримати запропоновані авторами Законопроекту зміни.
Окрім законопроектів, на засіданні Комітету розглядалось інформація Рахункової палати України «Про результати аудиту ефективності управління майном професійно-технічних навчальних закладів державної форми власності» (звіт Рахункової палати України)
Основними висновками проведеного моніторингу було те, що управління майном професійно-технічних навчальних закладів державної форми власності, які з 2016 року передано на фінансування з місцевих бюджетів, було розбалансованим і неефективним через розпорошення відповідальності за його утримання, використання та модернізацію між центральними органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування. У зв’язку з цим оновлення навчальних приміщень, виробничих майстерень та гуртожитків професійно-технічних навчальних закладів, багато з яких останні десять років і так перебували у вкрай незадовільному стані, фактично припинилося.
Нагадуємо, що позиція Рахункової палати України відповідає позиції Асоціації міст України, а саме йдеться про необхідність передачі прав із управління майном, здійснення кадрової політики у ПТНЗ тим органам місцевого самоврядування, що здійснюють фінансування та утримання мережі цих закладів. Наразі Міністерство освіти і науки передає цілісні майнові комплекси 3  ПТНЗ Житомирської області та 5 ПТНЗ Івано-Франківської області до спільної комунальної власності обласних територіальних громад. При цьому з них 4 ПТНЗ утримуються за кошти громади міста Івано-Франківська.
Аналітичний центр АМУ
Галузь: 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)