17 / Березень, 2020
17 березня Верховна Рада Україна прийняла за основу і в цілому проект Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникнення і поширення короновірусної хвороби (COVID-19)» (№3220 від 16.03.2020).
Відповідно до Пояснювальної записки, прийняття законопроекту сприятиме захисту як малого, так і великого бізнесу від негативних наслідків, у зв’язку з невикористанням економічного потенціалу через запровадження Кабінетом Міністрів України карантинних заходів з метою протидії поширенню короновірусної хвороби (COVID-19), в тому числі і таких, що спрямовані на призупинення діяльності або обмеження діяльності деяких суб’єктів господарювання.
Схваленим законопроектом, зокрема, визначено, що:
  • не нараховується та не сплачується за період з 1 березня року по 30 квітня 2020 року плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки, у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, та використовуються ними в  господарській  діяльності;
  • не є об’єктом оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, відповідно до статті 266 цього Кодексу за період з  1  березня  по 30 квітня   2020 року об’єкти нежитлової нерухомості, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб;
  • відтерміновується подання річної декларації про майновий стан і доходи за 2019 рік, до 1 липня 2020 року та обов’язок фізичної особи до  1 жовтня 2020 року сплатити суму податкового зобов’язання, зазначеного  в поданій нею річній декларації про майновий стан і доходи за 2019 рік.
Асоціація міст України проаналізувала зазначені зміни та зауважує, що такі ініціативи призведуть до значних втрат місцевих бюджетів та їх розбалансування. Так, за попередніми розрахунками, сума втрат місцевих бюджетів за зазначеними податками складе щонайменше 6,3 млрд грн. З урахуванням вже запроваджених Кабінетом Міністрів України карантинних заходів з метою протидії поширенню короновірусної хвороби (COVID-19), втрати місцевих бюджетів можуть скласти 15,6 млрд грн або 5,3% річних надходжень загального фонду місцевих бюджетів (без офіційних трансфертів).
Втрати місцевих бюджетів будуть пов’язані із недоотриманням:
  • туристичного збору – у зв‘язку із зменшенням потоку туристів;
  • єдиного податку – у зв‘язку із зменшенням ділової активності на території України та запровадженням заходів із тимчасового закриття певних установ та закладів, найбільша питома вага яких припадає на представників малого та середнього бізнесу.
Разом з тим на територіальні громади вже покладено основний тягар із забезпечення надання медичних послуг населенню, в тому числі із запобігання поширення коронавірусу. Так, зростає навантаження на бюджети органів місцевого самоврядування в частині забезпечення видатків на придбання засобів індивідуального захисту для медичних працівників, медичного обладнання (багато хворих потребуватимуть штучної вентиляції легень), відшкодування відпусток, лікарняних, матеріальне заохочення медичних працівників та інші невідкладні видатки пов’язані з реалізацією заходів, спрямованих на запобігання виникнення і поширення короновірусної хвороби. Недофінансування з державного бюджету охорони здоров’я на надання первинної, вторинної, третинної медичної допомоги в межах Програми державних гарантій за орієнтовними розрахунками складає більше 25 млрд грн.
Враховуючи важливість оперативного врегулювання складної ситуації, яка склалася у зв‘язку із поширенням короновірусної хвороби (COVID-19) та підтримки бізнесу, Асоціація міст України пропонує:
- забезпечити часткову компенсацію втрат доходів місцевих бюджетів, відповідно до статті 142 Конституції України, частини 1 статті 27 Бюджетного кодексу України;
- передбачити законопроектом відтермінування/розстрочку зі сплати, зокрема, плати за землю, податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, а не введення заборони нарахування по вищезазначених податках протягом березня-квітня 2020 р., що сприятиме зменшенню дефіциту коштів у бюджетах всіх рівнів;
- враховуючи, що органи місцевого самоврядування, відповідно до Податкового кодексу України, самостійно встановлюють ставки місцевих податків та зборів, а також пільги по їх сплаті, доцільно передбачити в законопроєкті норми, відповідно до яких:
  • дозволити органам місцевого самоврядування вносити зміни до чинних рішень про встановлення місцевих податків і зборів (адже, відповідно до підпункту 4.1.9 пункту 4.1 статті 4 Податкового кодексу України, зокрема, податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року);
  • надати право органам місцевого самоврядування вносити зміни до рішень про встановлення місцевих податків і зборів без застосування процедур, встановлених Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».
Пропозиції АМУ направлені до Комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики. Лист АМУ

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)