Учора, 7 червня, відбулось чергове засідання робочої групи з доопрацювання проекту базового Закону України “Про освіту”(3491-д) до другого читання під головуванням Першого заступника голови Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти Олександра Співаковського.
На порядок денний засідання було винесено розгляд проблемних аспектів позашкільної та мистецької освіти.
Частина експертів та представників громадськості наполягають на включенні до проекту нового закону “Про освіту” низки наступних норм, що не знайшли підтримки в інших членів робочої групи та представників Міністерства освіти і науки України:
1. Визначення позашкільної освіти як окремого рівня освіти. У зв’язку з цим пропонується у статті 10 “Складники освіти” законопроекту встановити, що позашкільна освіта має відповідати нульовому – третьому рівню національної рамки кваліфікацій.
2. Передбачити, що фінансування позашкільної освіти буде здійснюватись за рахунок освітньої субвенції з державного бюджету, у зв’язку з чим пропонується зазначити в законопроекті, що таке фінансування «буде здійснюватись» замість існуючого терміну «може здійснюватися» (експерти АМУ вважають, що передбачена можливість здійснення такого фінансування у Законі, яку підтримує АМУ, буде підставою до виділення коштів із Державного бюджету України на позашкільну освіту. Поряд із тим, із словосполученням «буде здійснюватись» цю норму взагалі можуть вилучити).
3. Передбачення ліцензування позашкільної освіти. Така норма, на думку експерта АМУ, може навпаки спричинити закриття позашкільних навчальних закладів, оскільки надто складно виписати ліцензійні норми для всіх напрямів позашкільної освіти, яких відповідно до статті 15 Закону України «Про позашкільну освіту» налічується одинадцять.
За результатами обговорення учасники засідання погодились з тим, що встановлення імперативної норми стосовно фінансування позашкільної освіти виключно за рахунок коштів Державного бюджету України може призвести до фактичної ліквідації інших джерел фінансування, внаслідок чого значна частина закладів позашкільної освіти припинить своє існування. Тому було вирішено підтримати попередню редакцію законопроекту.
На жаль, згоди досягнуто не було. У зв’язку з цим Першим заступником голови Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти Олександром Співаковським було запропоновано винести питання щодо визначення позашкільної освіти як окремого рівня освіти та ліцензування позашкільної освіти на розсуд народних депутатів України – членів Комітету.
Також було обговорено проблеми мистецької освіти.
Окремі члени робочої групи виступають проти новацій законопроекту щодо перейменування початкових спеціалізованих мистецьких навчальних закладів (шкіл естетичного виховання) на школи мистецької освіти.
Оскільки спільного рішення з цього питання також не було досягнуто, було вирішено віднести остаточне його вирішення на розсуд членів Комітету.
«Досягнення згоди з усіх спірних питань є запорукою винесення в зал Парламенту консолідованого рішення, яке дозволить прийняти цей надзвичайно важливий Закон. Він стане фундаментом сталого розвитку освітньої галузі на наступні 25–30 років», – наголосив Перший заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти Олександр Співаковський і додав: – «Маю велику надію, що до цього часу всі ми дійдемо спільної думки і до парламентської зали вийдемо з єдиною виваженою позицією».
Варто зауважити, що члени робочої групи врахували позицію АМУ щодо виділення коштів субвенції на інклюзивну освіту з уточненим цільовим призначенням, а саме, окрім оснащення матеріально-технічної бази, на корекційно-розвивальні, корекційно-розвиткові та корекційно-відновлювальні заняття. Також передбачено можливість спрямування коштів освітньої субвенції також на дошкільну та позашкільну освіту.
Сьогодні на засіданні робочої групи знову обговорюватиметься зміст статті 7 Законопроекту про мову освіти.
Аналітичний центр АМУ