25 / Березень, 2019
Відповідно до підпункту «а» пункту 2 частини першої статті 89 Бюджетного кодексу України видатки на дошкільну освіту здійснюються зокрема з районних бюджетів. Проекти районний бюджетів, в якому має бути передбачено належне фінансування дошкільних навчальних закладів, розробляють відповідні районні державні адміністрації.
Однак фінансування закладів дошкільної освіти з районних бюджетів здійснюється не в повній мірі. І тому міські ради районного значення, а також селищні та сільські ради змушені дофінансовувати заклади дошкільної освіти з власного ресурсу. В окремих громадах видатки місцевих бюджетів значно перевищують доходи, що не дозволяє належним чином фінансувати заклади дошкільної освіти, у тому числі здійснювати виплати заробітної плати їх педагогічним працівникам.
Асоціація міст України у січні 2019 року проаналізувала стан та перспективи фінансування закладів дошкільної освіти в містах районного значення та селищах, що не є ОТГ, та звернулась листом від 01.02.2019 року № 5-50 до Прем’єр-міністра України Володимира Гройсмана з проханням взяти під особистий контроль виконання районними радами та районними державними адміністраціями бюджетного законодавства та сприяти вирішенню питання забезпечення закладів дошкільної освіти необхідним ресурсом у повному обсязі.
До АМУ на виконання доручення Віце-прем’єр-міністра України – Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Геннадія Зубка від 11.02.2019 року № 4079/1/1-19 надійшла листом від 11.03.2019 року № 7/34.4/3961-19 відповідь Мінрегіону. У ній зведено інформацію від обласних державний адміністрацій та Міністерства освіти і науки України щодо фінансування закладів дошкільної освіти.
Звертаємо увагу, що Міністерство фінансів України, Дніпропетровська, Львівська, Одеська, Харківська, Хмельницька облдержадміністрації не надали відповіді.
Основна позиція Міністерства освіти і науки України, Вінницької, Житомирської, Закарпатської, Запорізької, Київської, Черкаської, Чернігівської, Миколаївської, Сумської, Тернопільська, Чернігівська облдержадміністрації всупереч нормам статті 89 Бюджетного кодексу України зводиться до того, що повне фінансування дошкільних установ має вирішуватись за рахунок доходів сільських, селищних та міських рад.
Об’єктивний аналіз провела Волинська облдержадміністрація, яка встановила факт недоотримання закладами дошкільної освіти коштів при планування семи районних бюджетів. Житомирська облдержадміністрація підтвердила факт дефіциту коштів на потреби дитячих садків у розмірі 121,9 млн. грн. на заробітну плату працівників закладів та 7,4 млн. грн. на енергоносії. Івано-Франківська облдержадміністрація підтвердила незабезпеченість у коштах закладів дошкільної освіти по захищених статтях у розмірі 33,9 млн. грн., що наявна у 9 з 14 районних бюджетів. Констатувала незабезпеченість коштами також Кіровоградська державна адміністрація, зауваживши, що заборгованості з виплат заробітних плат за 2 місяці 2019 року немає. Звертаємо увагу, що при цьому не зазначено, чи буде забезпечено потребу у коштах до кінця 2019 року.
Лише Чернівецька облдержадміністрація взяла питання під контроль і запевнила, що фінансування закладів дошкільної освіти буде вирішене за рахунок коштів стабілізаційної дотації.
Відповіді інших державних адміністрацій зводяться до опису наявної мережі закладів дошкільної освіти та встановлення фактичних видатків на її утримання. Тобто центральні та місцеві органи виконавчої влади не взяли на себе зобов’язання виконувати норми Бюджетного кодексу України щодо фінансування закладів дошкільної освіти.
Зважаючи на вище зазначене, Асоціація міст України залишає за собою право повторно звернутись до Прем’єр-міністра України Володимира Гройсмана.
Аналітичний центр АМУ
Галузь: 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)