17 / Квітень, 2020

Асоціація міст України звернулася до Міністерства фінансів України щодо проблем, які виникають в органів місцевого самоврядування у зв’язку з укладанням договорів з НСЗУ і потребують першочергового вирішення.
АМУ передбачала, що ряд медичних закладів не зможе підписати договір з НСЗУ та перейти на нову форму роботи через недостатні фінансові і кадрові ресурси, застарілу або відсутню матеріально-технічну базу, інформаційні системи тощо. Вирішення цих питань потребує колосальних витрат, які є непосильними для місцевих бюджетів протягом короткого проміжку часу. Значна кількість населення буде позбавлена можливості отримати доступну та якісну медичну допомогу.
На сьогодні стан справ в охороні здоров’я ще більш ускладнився надзвичайною ситуацією, що склалася в країні з поширенням коронавірусу COVID-19. Також серйозна проблема виникла від початку другого етапу реформи, а саме –зупинка планових хірургічних втручань, планових госпіталізацій хворих, зменшення амбулаторних відвідувань. Це призведе до зменшення кількості пролікованих випадків та амбулаторно наданих послуг, наслідком чого стане критичне зменшення фінансування закладів охорони здоров’я з боку НСЗУ.
Постановою КМУ від 05 лютого №65 визначено розмір капітаційної ставки до 600 грн (у 2019 році – 370 грн) з одночасним зменшенням у 1,5 рази вікових коефіцієнтів. Отже, капітаційні ставки у 2020 році з врахуванням вікових коефіцієнтів для всіх вікових груп залишилися без змін, наприклад, для вікової групи 18-39 років у 2019 та 2020 році він становить 370 грн.
Слід зазначити, що розмір капітаційної ставки не врахував збільшення мінімальної заробітної плати на 550 грн (2018 – 3 723 грн, 2019 – 4 173 грн, 2020 – 4 723 грн). Більше того, у 2020 році застосовуються понижувальні коефіцієнти при перевищенні ліміту кількості пацієнтів у лікаря на 10% (у 2019 році до цієї кількості декларацій понижувальні коефіцієнти не застосовувалися).
МОЗ України подало розрахунок державних фінансових гарантій на первинну медичну допомогу на 27 млн осіб, які підписали декларацію з лікарем. Населення, яке не підписало декларацію з лікарем з різних причин, зможе отримати тільки невідкладну допомогу, а при плановому зверненні до сімейного лікаря, терапевта або педіатра змушене буде оплачувати послуги. Тобто більш ніж 10 млн осіб не зможуть отримати гарантовану Конституцією безоплатну медичну допомогу.
Також слід звернути увагу на недостатній рівень фінансування, який не дозволяє медичним закладам забезпечити виконання вимог Програми медичних гарантій та виконувати делеговані державою повноваження на забезпечення доступності і безоплатності медобслуговування. Закладами охорони здоров'я було обраховано тарифи на затверджені постановою КМУ від 05.02.2020 №65 пакети медичних послуг. Ці тарифи у більшості значно занижені та не покривають реальної собівартості таких послуг. Потребує врегулювання та визначення джерел фінансування проведення медичних оглядів дітей, працівників бюджетних сфер; участь лікарів та медсестер у військово-лікарських/призовних комісіях. Завищені вимоги до медичного обладнання та кількості лікарів, необхідних для підписання договору, унеможливлюють подачу на підписання договору для надання певних видів послуг.
Нагадаємо, що 18 березня Президент України підписав Закон “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникнення і поширення коронавірусної хвороби (COVID-19)", а Уряд постановою від 11 березня 2020 р. №211 затвердив заходи, які необхідно вжити через загрозу епідемії коронавірусної інфекції в Україні.
В умовах пандемії коронавірусу також необхідно передбачити значні ресурси:
  • на відшкодування відпусток і лікарняних працівникам бюджетної сфери;
  • на придбання засобів індивідуального захисту для медичних працівників;
  • на придбання медичного обладнання, адже багато хворих потребуватимуть штучної вентиляції легень
  • на здійснення доплат медичним працівникам та працівникам інших професій.
З позитивного можна звернути увагу на виділення субвенції для лікування хворих на цукровий діабет у період з 1 квітня до 1 жовтня 2020 року.
Постановою КМУ № 65 внесено зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 27 листопада 2019 р. № 1119 у частині відшкодування вартості інсулінів в рамках програми медичних гарантій розпочнеться з 1 жовтня до 31 грудня 2020 року. Слід звернути увагу на те, що до 1 квітня здійснювалося відшкодування вартості інсулінів за рахунок медичної субвенції в обсязі 210,3 млн грн. Рівень забезпеченості коштами медичної субвенції для лікування хворих на цукровий діабет препаратами інсулінів на І квартал 2020 року орієнтовно склав лише 45% від потреби. З досвіду попередніх років додаткова потреба на 2020 рік становить не менше 1 млрд грн. Уряд 25.03.2020 прийняв постанову, якою передбачено виділення коштів на інсулін в обсязі 651 млн гривень.
Асоціація міст України отримала відповідь Міністерства фінансів на порушені проблеми. Міністерство в черговий раз нагадало про статтю 32 ЗУ «Про місцеве самоврядування», а саме про виконання власних (самоврядних) повноважень у сфері охорони здоров'я, серед яких управління закладами охорони здоров'я, які належать територіальним громадам, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення. При цьому  у листі не згадано про делеговані  повноваження органів місцевого самоврядування, зокрема:
  • забезпечення в межах наданих повноважень доступності і безоплатності медичного обслуговування на відповідній території;
  • забезпечення відповідно до закону розвитку всіх видів медичного обслуговування, розвитку і вдосконалення мережі лікувальних закладів усіх форм власності.
АМУ нагадує, що статтею 143 Конституції України передбачено: органам місцевого самоврядування можуть надаватися законом окремі повноваження органів виконавчої влади. Держава фінансує здійснення цих повноважень у повному обсязі за рахунок коштів Державного бюджету України або шляхом віднесення до місцевого бюджету у встановленому законом порядку окремих загальнодержавних податків, передає органам місцевого самоврядування відповідні об’єкти державної власності.
Натомісць, органи місцевого самоврядування у повному обсязі забезпечують виконання делегованих органом виконавчої влади у сфері охорони здоров’я за власні ресурси не отримуючи для цього достатнього фінансового забезпечення від держави.

Аналітичний центр АМУ

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)