Проблема полягає у тому, що Центральна виборча комісія відмовила у призначенні перших виборів у вже сформованих об’єднаних територіальних громадах, до складу яких входять громади з різних районів (11 громад) і таких, які об’єднують місто обласного значення з прилеглими сільськими територіальними громадами (таких 4 громади). Ще 14 подібних ОТГ, через таку позицію, не зверталися до ЦВК
ЦВК вважає, що в таких випадках перші вибори мають проводитися лише після прийняття Верховною Радою рішення про зміни меж відповідних районів. Така норма дійсно була в первісній редакції Закону України «Про добровільне об`єднання територіальних громад».
Комітет Верховної Ради з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування на засіданні 8 вересня прийняв з цього питання роз’яснення.
В ньому вказується, що внесеною 26.11.2015р. зміною до Закону України «Про добровільне об`єднання територіальних громад» було вилучено необхідність зміни меж відповідних районів до оголошення перших місцевих виборів в об`єднаній територіальній громаді. Це відкрило можливість для оголошення перших виборів у об’єднаних територіальних громадах без зміни меж суміжних районів.
Щодо позиції стосовно необхідності змінювати межі району в процесі створення ОТГ громадою міста обласного значення із громадами сіл, селищ, міст, то Комітет звертає увагу на факт, що статус «місто обласного значення» визначає лише організаційні зв’язки з точки зору адміністративного підпорядкування органів влади та бюджетних відносин, а територіально (географічно) місто обласного значення розташоване в межах району.
Таким чином Комітет дійшов висновку, що чинне на сьогодні законодавство не містить правових підстав для не призначення ЦВК перших виборів сільських, селищних, міських рад в ОТГ, що об’єднують територіальні громади різних районів або територіальну громаду міста обласного значення з прилеглими сільськими територіальними громадами.
Центр аналізу та розробки законодавства