23 / Лютий, 2022
Кабінет Міністрів України 28 липня 2021 р. прийняв постанову №821 «Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України», якою, зокрема, внесені зміни до Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 р. №1051 (Порядок). Цією Постановою введено в дію Класифікатор видів цільового призначення земельних ділянок - Додаток 59 до Порядку (Класифікатор).Цей Додаток 59 застосовує кодифікацію цільового використання земель відмінну від тих, що застосовувалися раніше. Відповідно до Додатку 58 до Порядку введення в дію цього Класифікатора припиняє чинність, зокрема, Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету із земельних ресурсів від 23 липня 2010 р. № 548 (КВЦПЗ).
Відповідно до пункту 286.2 статті 286 Податкового кодексу України платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму плати за землю щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають до відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік. В той же час станом на 20.02.2022 форма Податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності), яка затверджена наказом Міністерства фінансів України від 16 червня 2015 р. №560 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 23 січня 2017 року №9), передбачає застосування кодів виду цільового призначення земель згідно КВЦПЗ, який припинив чинність 11.08.2021 (з моменту вступу в дію постанови КМУ №821 від 28.07.2021).
Тобто на сьогодні землекористувачі та землевласники у податкових деклараціях:
-
зазначають цільове призначення земельної ділянки відповідно до КВЦПЗ, який припинив свою чинність;
-
позбавленні можливості зазначити цільове призначення земельної ділянки, яке приведене у відповідність або встановлене до чинного Класифікатора.
Це створює умови для ухилення землевласників та землекористувачів від сплати плати за землю.
Такій негативній ситуації додатково сприяє постанова Кабінету Міністрів України від 24 травня 2017 р. №483, якою затверджені форми типових рішень про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки. Зокрема, ці форми передбачають, що код виду цільового призначення земель зазначається згідно КВЦПЗ, що втратив чинність 11.08.2021 (з моменту вступу в дію постанови КМУ № 821 від 28.07.2021).
Асоціація міст України неодноразово (вих № 5-89/22 від 28.01.2022, вих № 5-109/21 від 24.02.2021, вих № 5-330/21 від 24.05.2021) наголошувала у своїх листах до Кабінету Міністрів України, що ця урядова постанова має бути скасована у зв’язку набранням чинності Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» № 466-IX від 16.01.2020 та з втратою чинності норм Податкового кодексу України, на підставі яких ця постанова була схвалена.
Окрім цього, проведення адміністративно-територіальної реформи з укрупненням органів місцевого самоврядування та створенням територіальних громад потребує застосування у Податковій декларації з плати за землю замість Класифікатора об’єктів адміністративно-територіального устрою України (КОАТУУ) Кодифікатора адміністративно-територіальних одиниць та територій територіальних громад (КАТОТТГ). Такий Кодифікатор має використовуватись й у інших податкових деклараціях.
Враховуючи зазначене та з метою забезпечення повноти оподаткування платою за землю, правильного декларування платниками податкових зобов’язань з плати за землю, ефективного податкового адміністрування контролюючими органами, Асоціація міст України звернулася до Кабінету Міністрів України з пропозиціями привести форму Податкової декларації з плати за землю у відповідність до норм чинного законодавства.
Галузь: