Алла Басалаєва, Голова Державної аудиторської служби України, взяла участь в навчальному заході для понад тисячі представників органів місцевого самоврядування «Особливості державного фінансового аудиту місцевих бюджетів», який відбувся 06 травня 2025 року за організації Асоціації міст України та Державної аудиторської служби України.
Олександр Слобожан, Виконавчий директор Асоціації міст України, відкрив захід, подякував команді Державної аудиторської служби України за співпрацю та підкреслив важливість їх системної роботи для забезпечення ефективного фінансового управління в громадах, виконання муніципалітетами вимог Ukraine Facility та, відповідно, отримання місцевим самоврядуванням додаткових можливостей.
Виконавчий директор Асоціації міст України поінформував про наданий громадам Асоціацією міст України Календар планування публічних інвестицій для використання органами місцевого самоврядування та про роботу, що проводиться для реалізації громадами можливостей публічних інвестицій, запроваджених в Бюджетному Кодексі України.
Алла Басалаєва розповіла про те, що Україна отримала 400 млн євро в рамках європейської макрофінансової допомоги Ukraine Facility на реалізацію програм з освіти, охорони здоров’я, соціального захисту внутрішньо переміщених осіб, ветеранів і родин загиблих воїнів ЗСУ, при чому частина цієї допомоги була спрямована до бюджетів територіальних громад у 2024 році у вигляді субвенцій і дотацій за відповідними напрямками.
Голова Державної аудиторської служби України зазначила, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання реалізації інструменту Ukraine Facility» від 15.11.2024 року №1318 Державна аудиторська служби уповноважена здійснювати державний фінансовий контроль за видатками, передбаченими у межах виконання Плану України, зокрема під час публічних закупівель, виплати компенсацій та кредитів й перші перевірки органів місцевого самоврядування здійснені вже у І кварталі 2025 року.
Особливості державного фінансового аудиту місцевих бюджетів окреслили:
Олександр Шкуропат, Заступник Голови Державної аудиторської служби України,
Надія Пустова, Директорка Департаменту контролю за місцевими бюджетами Державної аудиторської служби України,
Ольга Поліщук, Директорка Департаменту контролю у галузі освіти, науки, спорту та інформації Державної аудиторської служби України,
Ірина Дяченко, Заступниця директора Департаменту контролю у соціальній галузі та сфері культури Державної аудиторської служби України,
Олексій Александров, Директор Департаменту моніторингу та перевірок закупівель Державної аудиторської служби України.
Олександр Шкуропат відзначив, що спільні заходи свідчать про те, що органи державного фінансового контролю та органи місцевого самоврядування працюють зі спільною метою – забезпечення розвитку кожної територіальної громади. Він поінформував про неефективні управлінські рішення, які призводять до недоотримання доходів у місцеві бюджети, типові порушення та недоліки в управлінні коштами місцевих бюджетів й розповів про шляхи їх усунення. Заступник Голови звернув увагу на особливості використання коштів резервних фондів, встановлення посадових окладів посадових осіб муніципалітетів, підтримку комунальних підприємств та відповідні видатки місцевих бюджетів, причини втрати доходів бюджетів територіальних громад місцевих.
Надія Пустова поінформувала про основні недоліки, які встановлюються під час заходів державного фінансового контролю в органах місцевого самоврядування, та звернула увагу на проблемні питання, пов’язані із дохідною частиною, а саме:
- невнесення змін до договорів оренди за результатами проведеної нормативно-правової оцінки землі, зокрема, органи місцевого самоврядування не ухвалюють рішення по нормативно-грошовій оцінці до 15 липня року, що передує плановому, а роблять це пізніше, що призводить до недоотримання коштів у плановому році;
- наявність розбіжностей між договорами оренди майна, які ведуть Державна податкова служба України та органи місцевого самоврядування, внаслідок чого втрачаються надходження до бюджетів. Претензійно-позивна діяльність у компетенції податкових органів, а не органів місцевого самоврядування, але територіальних органів податкової служби недостатньо;
- мінімальні розміри ставок податку на нерухоме майно та надання індивідуальних податкових пільг, невикористання ресурсного потенціалу збору за місця для паркування транспортних засобів;
- втрачені доходи за договорами часткової (пайової) участі в будівництві;
- переплата органами місцевого самоврядування до державного бюджету податку на додану вартість.
Директорка департаменту також зупинилась на питанні підтримки Сил безпеки та оборони України з місцевих бюджетів у формі придбання матеріалів та засобів. Вона зазначила, що за наявності відповідної міської цільової програми, де визначені конкретні військові формування, перелік заходів, а також прийнято рішення про передачу того чи іншого обладнання, органи державного фінансового контролю не вважають це порушенням.
Ольга Поліщук розповіла про типові недоліки та упущення в діяльності місцевих органів управління освітою, у тому числі й при використанні коштів відповідно до Рамкової угоди між Україною та Європейським Союзом стосовно спеціальних механізмів реалізації фінансування Союзу для України згідно з інструментом Ukraine Facility, ратифікованої Законом України №3786-IX від 06 червня 2024 року.
Директорка департаменту зазначила, що кошти, надані органами місцевого самоврядування у формі субвенцій та дотацій з державного бюджетів, джерелом фінансування яких є кошти Ukraine Facility, мають особливості у використанні. Наприклад, це стосується наданих у 2024 році міжбюджетних трансфертів на Нову українську школу, придбання шкільних автобусів, матеріально-технічне забезпечення закладів професійної (професійно-технічної) освіти, закупівлю харчоблоків для шкільних їдалень, будівництво та облаштування укриттів в школах, а також звернула увагу, що закупівлі за цими напрямками також мають особливості та вимоги. Зазначену інформацію Міністерство економіки України як координатор Ukraine Facility повинно було довести до головних розпорядників бюджетних коштів.
Ірина Дяченко закцентувала увагу на аудиторських ризиках та методах запобігання порушенням в управлінні закладами охорони здоров’я територіальних громад, розповіла про порушення, проблеми та недоліки у діяльності закладів охорони здоров’я, зокрема при нарахуванні та виплаті заробітної плати, виконанні закладами охорони здоров’я договорів про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, про неефективне використання приміщень лікарень, коштів місцевих бюджетів тощо. Вона також повідомила про порушення та недоліки під час освоєння коштів субвенцій з державного бюджету у сфері охорони здоров’я, джерелом фінансування яких є Ukraine Facility.
Олексій Александров розповів про закупівлі за кошти місцевих бюджетів та основні порушення й ризики, які виникають при їх проведенні. Він детально зупинився на визначенні очікуваної вартості товарів та послуг, ознаках замовника, змісту поняття «шахрайство» у розумінні законодавства України та європейських нормах права, судовій практиці, а також ціноутворення на капітальні видатки місцевих бюджетів.
За результатами навчального семінару представники органів місцевого самоврядування отримали від Державної аудиторської служби України інформацію про типові недоліки управління бюджетними коштами, про інструменти ефективного, законного, цільового та результативного використання фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, про практичні інструменти щодо подальшого удосконалення управління бюджетними коштами на місцевому рівні.