20 / Березень, 2020

19 березня відбувся вебінар Міністерства освіти і науки України щодо організації дистанційної роботи педагогічних працівників закладів освіти України у період карантину. Спікером вебінару стала заступниця Міністра освіти і науки України Любомира Мандзій.

Уряд постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 року № 211 «Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19» установив з 12 березня до 3 квітня 2020 р. на усій території України карантин. Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 16 березня 2020 року № 406 "Про організаційні заходи для запобігання поширенню коронавірусу СOVID-19" запроваджено гнучкий (дистанційний) режим роботи працівників закладів освіти.

Асоціація міст України проаналізувала основну інформацію, озвучену Любомирою Мандзій під час вебінару, та подає її короткий витяг у формі запитань та відповідей.

  • Що насамперед робити керівникам органів управління освітою та керівникам закладів освіти в умовах карантину?

Видати наказ «Про роботу закладу(ів) освіти у період карантину». У цьому наказі необхідно встановити режим роботи працівників у період карантину та запровадити гнучкий графік роботи працівників. Необхідно, зокрема, посилити охоронний режим закладів, а також передбачити інші особливості роботи закладу (ів), які варто встановити на цей період.

Звертаємо увагу, що відповідний наказ має бути оприлюднений на сайті кожного закладу освіти та доведений до відома всім працівникам цього закладу.

  • Що робити педагогам та іншим працівникам під час такого гнучкого (дистанційного) режиму роботи?

Педагоги, крім проведення уроків, мають інші види педагогічного навантаження. Так, вони здійснюють іншу організаційну та методичну діяльність. Тому в наказі варто розкрити питання щодо здійснення організаційно-методичної роботи педагогічними працівниками під час дистанційного режиму роботи. Зокрема, необхідно вказати про індивідуальний план самоосвіти вчителя у період карантину, що передбачає зокрема, наявність інформації про результат, якого має досягти освітянин після виконання плану.

Зауважуємо, що гнучкий графік роботи передбачає встановлення чергувань. При цьому не варто вимагати присутності вчителів чи інших працівників на робочому місці в закладі освіти. Наявність індивідуального плану самоосвіти у педагогів захистить і самого керівника під час перевірок компетентних органів.

Технічний персонал слід перевести у режим чергування та забезпечення життєдіяльності закладу освіти.

  • Чи потрібно працівникам закладів освіти фізично бути на робочому місці?

Фізична присутність на робочому місці в закладі педагогічних працівників не є потрібною. Організація діяльності закладу освіти – це виключна компетенція керівника закладу освіти.

Оперативний зв᾽язок органу управління освіти та закладу освіти має здійснюватись засобами мобільного зв᾽язку з керівником та адміністрацією закладу освіти. Запроваджувати чергування вчителів на стаціонарному телефоні закладу освіти не потрібно.

  • Як організувати дистанційну роботу вчителя?

У період карантину педагоги мають виконувати індивідуальний план самоосвіти і, якщо це передбачить керівник закладу освіти, за результатами виконання цього плану можлива звітність.

При цьому працівники саморегулюють свій робочий час, зокрема початок та закінчення робочого дня.

  • Чи є типова форма заяви вчителів, яких переводять на дистанційну форму?

Типові форми заяви відсутні. Заява пишеться у довільній формі.

  • Чи має право керівник закладу освіти змушувати педагогів іти у відпустку на час карантину?

Заклади освіти зараз знаходяться на карантині, а це не відпускний період, а тому працівники закладів освіти мають працювати віддалено. Змушування педагогів брати основну щорічну відпустку чи відпустку за власний рахунок є підставою для притягнення керівника закладу освіти до відповідальності.

  • Яка форма звітності для педагогічних працівників під час дистанційної форми роботи?

Форми звітності встановлюються керівником у кожному закладі освіти індивідуально. Саме керівник закладу визначає форму обліку робочого часу працівників.

  • Як заповнювати класні журнали під час карантину?

У випадку, коли в школі організовано дистанційне навчання, заповнення  класних журналів буде здійснено після завершення карантину. МОН ще розробить відповідні рекомендації.

  • Як будуть здійснюватись виплати заробітної плати?

Слід керувались спільним листом МОН від 17 березня 2020 року №1/9-142 та ЦК профспілки працівників освіти і науки України від 17 березня 2020 року №02-5/202 «Про умови та оплату праці працівників освіти і науки в умовах карантину». Зауважуємо, що виплачується середня заробітна плата. Іншим працівникам - з розрахунку заробітної плати, встановленої при тарифікації.

  • Чи поширюються норми оплати праці за дистанційною формою на майстрів виробничого навчання та вихователів закладів дошкільної освіти?

Норми оплати праці щодо середньої заробітної плати поширюються на всі категорії педагогічних працівників. Перелік посад педагогічних працівників затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 14 червня 2000 року № 963 «Про затвердження переліку посад педагогічних та науково-педагогічних працівників».

  • Як працювати дистанційно педагогу, який не має вдома комп᾽ютера?

Педагогічний працівник може застосовувати будь-які пристрої та інструменти для здійснення обміну інформацією. Однак ми маємо розуміти, що цифрові навички вкрай потрібні, а тому цей період часу слід використати для ефективної самоосвіти.

  • Як працюють атестаційні комісії ІІ рівня?

Виключно після завершення карантину. На виконання наказу Міністерства освіти і науки України від 16 березня 2020 року № 406 засідання атестаційних комісій мають бути перенесені.

Наприкінці вебінару Любомира Мандзій наголосила на тому, що збереження життя і здоров᾽я людей є найбільшою цінністю. Також попросила з розумінням поставитись до ситуації, що склалась не тільки в Україні, а й у світі, а тому бути готовим оперативно реагувати на всі виклики.

Аналітичний центр АМУ

Галузь: 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)