Досвід впровадження фінансової автономії в усіх типах закладів освіти обговорили 07-08 листопада 2024 під час засідання секції з питань освіти на тему: «Автономія закладів освіти: переваги, ризики та перспективи» у Вознесенську, Миколаївська область, за організації Асоціації міст України.
У роботі Секції взяли участь:
Євгеній Величко, Вознесенський міський голова, Миколаївська область,
Сергій Колебошин, народний депутат України, заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій,
Надія Лещик, освітня омбудсменка України,
Олександр Мизгало, заступник Вознесенського міського голови, Миколаївська область,
Світлана Кисільова, начальниця управління освіти Вознесенської міської ради, Миколаївська область,
Олександр Слобожан, Виконавчий директор Асоціації міст України,
Михайло Гончар, експерт з питань освіти Асоціації міст України,
а також:
керівники органів місцевого самоврядування та управління освітою Помічної (Кіровоградська область), Снігурівки, Новоодеська, Новобузька (Миколаївська область), Семенівки, Бобровиці (Чернігівська область), Путивля (Сумська область), Коростишева (Житомирська область), Кременчука (Полтавська область), Нетішина (Хмельницька область), Умані (Черкаська область), Олександрії (Рівненська область).
Євгеній Величко відзначив, що освітяни Вознесенської міської територіальної громади мають понад 20-річний досвід впровадження фінансової автономії в усіх типах закладів освіти і готові ділитися кращими практиками з колегами з усіх регіонів України.
Сергій Колебошин наголосив на важливості комунікації з представниками органів місцевого самоврядування під час законотворчого процесу з впровадження профільної освіти та формування оптимальної мережі профільних ліцеїв, тому думки й пропозиції, які висловлюють учасники Секції, будуть враховані профільним Комітетом.
Надія Лещик подякувала Асоціації міст України за надану можливість налагодження діалогу з очільниками органів місцевого самоврядування та управління освітою. Вона запевнила, що підніматиме усі озвучені під час засідання Секції проблемні питання на найближчій зустрічі з керівництвом Міністерства освіти і науки України.
Світлана Кисільова презентувала створення сучасного навчального середовища, досягнення у профільній освіті та частині фінансової автономії освітніх закладів Вознесенської громади. Вона висловила сподівання, що напрацьований досвід буде корисним колегам з різних регіонів України, адже обмін знаннями – це шлях розвитку й удосконалення.
Олександр Слобожан подякував представникам Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій та освітній омбудсменці за підтримку органів місцевого самоврядування в умовах, коли урядовці намагаються позбавити місцеві бюджети 64% ПДФО та реверсної дотації у державному бюджеті на 2025 рік, що вкрай негативно вплине на спроможність громад інвестувати у розвиток освіти. Він висловив підтримку учасникам Секції, які були одностайні у необхідності першочергового вирішення питання переносу на наступний бюджетний рік залишків субвенцій на облаштування укриттів, ремонту харчоблоків, придбання обладнання для Нової української школи та для забезпечення викладання навчального предмета «Захист України».
«Оскільки ці субвенції надійшли на рахунки громад з суттєвим запізненням, вони однозначно не зможуть бути освоєні до 31 грудня 2024 року у повній мірі, що ставить під загрозу реалізацію ідеї створення сучасного та безпечного освітнього середовища, на чому Асоціації міст України наголосила у відповідних зверненнях до центральної влади», – зазначив Олександр Слобожан.
Михайло Гончар акцентував увагу на тому, що під час законотворчого процесу з формування профільної освіти важливо, щоб усі громади, які мають демографічну та фінансову спроможність, мали рівні можливості у створенні профільних ліцеїв. Він зазначив, що законодавці повинні забезпечити диференційований підхід до критеріїв, які будуть застосовуватись при формування мережі профільних ліцеїв та враховували б інтереси усіх типів громад. Така думка стала провідною під і час нещодавнього засідання секції з питань освіти, організованою Асоціацією міст України, у Дніпрі.
За результатами роботи Секції напрацьовано пропозиції щодо розвитку української освіти, які Асоціація міст України надасть органам державної влади та відстоюватиме у діалозі з Верховною Радою України, Урядом України й іншими центральними органами виконавчої влади.