15 / Березень, 2021
На розгляді у Комітеті з питань бюджету знаходиться проєкт Закону «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо використання екологічного податку» №5128 від 22.02.2021 р.
Законопроєктом пропонується внести зміни до Бюджетного кодексу щодо збільшення для місцевих бюджетів відсотку зарахування екологічного податку з 25 до 30 відсотків за рахунок зменшення відсотку зарахування такого податку до державного фонду. Разом з тим, для обласних бюджетів передбачається зростання відсотку зарахування податку з 30 до 50 відсотків, а для міст Києва та Севастополя – з 55 до 80 відсотків (також за рахунок зменшення відсотку зарахування цього податку до державного фонду).
Асоціація міст України не підтримує запропонований законопроєктом №5128 розподіл екологічного податку з таких причин:
  • для бюджетів місцевого самоврядування відсоток зарахування пропонується збільшити лише до 30 відсотків, в той час як для обласних бюджетів пропонується збільшити відсоток до 50 відсотків, проте саме міста, села, селища несуть найбільше екологічне навантаження;
  • відповідно до основоположного принципу децентралізації – субсидіарності – саме базовий рівень місцевого самоврядування найближчий до громадян в питаннях екологічної безпеки;
  • щодо екологічного податку, який зараховується до держбюджету, то більша частина зібраного податку йде в загальний фонд бюджету і не спрямовується на природоохоронні заходи. З прийняттям Закону №79-VIII «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин» кошти від сплати екологічного податку стали зараховуватися не до спеціального фонду держбюджету, а до загального фонду, як наслідок, екологічний податок з прийняттям таких змін втратив свою функцію цільового призначення;
  • концентрація надходжень екологічного податку на обласному рівні призводить до неефективного використання таких коштів, а органи місцевого самоврядування показують значно кращі показники;
  • у розвинених країнах щодо сплати екологічних обов’язкових платежів діє такий принцип: кошти залишаються і використовуються там, де розташовані забруднюючі джерела (шкідливі виробництва). Це дає можливість муніципалітетам спрямовувати кошти на реалізацію природоохоронних заходів, а також підвищення рівня захищеності життя громадян.
АМУ пропонує збільшити відсоток відрахування екологічного податку до бюджетів місцевого самоврядування до 50 відсотків, адже надходження коштів від сплати екологічного податку напряму визначає розмір коштів, спрямованих на попередження, пом’якшення та усунення наслідків забруднення навколишнього природного середовища. Для забезпечення безпечного проживання населення чинні пропорції розподілу екологічного податку між бюджетами не дають можливість органам місцевого самоврядування спрямовувати достатній обсяг коштів на природоохоронні заходи, які потребують чималих коштів.
Асоціація міст України пропонує викласти пункт 4 проєкту Закону №5128 у такій редакції:
«4) підпункт 4-1) частини першої статті 69-1 викласти в такій редакції:
«4-1) 80 відсотків екологічного податку (крім екологічного податку, визначеного пунктом 16-1 частини другої статті 29 цього Кодексу, який зараховується до загального фонду державного бюджету у повному обсязі, та екологічного податку, визначеного пунктом 74 частини третьої статті 29 цього Кодексу, який зараховується до спеціального фонду державного бюджету у повному обсязі), у тому числі: до бюджетів місцевого самоврядування (крім бюджетів міст Києва та Севастополя) – 50 відсотків, обласних бюджетів та бюджету Автономної Республіки Крим – 30 відсотків, бюджетів міст Києва та Севастополя – 80 відсотків»
.
Асоціація міст України надіслала до парламентського Комітету з питань бюджету пропозиції до законопроєкту №5128 та звернулася з проханням врахувати їх.
 
Аналітичний центр АМУ 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)