Асоціація міст України розпочала роботу над проєктом Держбюджету-2024 з активної участі в бюджетних консультаціях, відстоювала інтереси місцевого самоврядування при підготовці змін до Бюджетного кодексу в проєкті №10037 та надавала пропозиції для забезпечення сільських, селищних, міських бюджетів у 2024 році.
9 листопада 2023 року Верховна Рада України ухвалила як закон проєкт про Державний бюджет України на 2024 рік, реєстр.№10000, в якому для бюджетів органів місцевого самоврядування на 2024 рік, зокрема, передбачено:
1. Збереження частки зарахування ПДФО у розмірі 64% (крім Києва). Органи місцевого самоврядування зобов’язані додаткові 4% податку спрямувати на видатки за електричну та теплову енергію, водопостачання, водовідведення, природний газ, інші енергоносії.
Орієнтовний обсяг збереженого ресурсу для громад 13 млрд гривень.
2. Вилучення з місцевих бюджетів на користь держбюджету 100% обсягу надходжень «військового» ПДФО. Орієнтовний обсяг втрат бюджетів громад 65 млрд гривень.
Закріплюється, що частина ПДФО, яка вилучається з місцевих бюджетів, має спрямовуватися на цілі безпеки та оборони, а саме:
45% – Держспецзв'язку на закупівлі спеціальної техніки та обладнання;
45% – Мінстратегпрому на реформування та розвиток ОПК, розроблення, освоєння і впровадження нових технологій, нарощування наявних виробничих потужностей для виготовлення продукції оборонного призначення;
10% – військовим частинам відповідно до сплаченого ПДФО у порядку, встановленому Урядом.
3. Доручення Уряду внести на розгляд Парламенту пропозиції щодо механізму списання заборгованості за середньостроковими позиками, наданими місцевим бюджетам у 2009-2014 роках за рахунок коштів єдиного казначейського рахунка, в обсязі 9 млрд гривень.
4. Закріплення права муніципалітетів спрямовувати вільні залишки місцевих бюджетів 2023 року, за рішенням місцевих рад, на захищені видатки (оплату праці, медикаменти, продукти харчування, комунальні послуги, обслуговування боргу), заходи тероборони, підтримку сил безпеки і оборони, захисні споруди цивільного захисту, укриття та ін..
5. В частині міжбюджетних трансфертів передбачено такі показники:
- збережено базову дотацію, для 1014 бюджетів громад це 18,8 млрд гривень;
- скасовано реверсну дотацію, в результаті чого для 235 тегромад збережено 12,4 млрд гривень;
- 158,8 млрд гривень на Програму медичних гарантій обслуговування населення;
- 103,2 млрд гривень освітньої субвенції, з них 87,5 млрд гривень розподілено між бюджетами 1425 громад;
- 44,8 млрд гривень Резервного фонду;
- 33,4 млрд гривень додаткової дотації з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення повноважень органів місцевого самоврядування на деокупованих, тимчасово окупованих та інших територіях України, що зазнали негативного впливу у зв’язку з повномасштабною збройною агресією рф. 39% такої дотації, тобто 13,1 млрд гривень дотації розподілено між місцевими бюджетами, а саме: 9,7 млрд гривень між 418 бюджетами громад та 3,4 млрд гривень – між 6 обласними бюджетами Донецької, Запорізької, Луганської, Миколаївської, Харківської, Херсонської областей;
- 4,5 млрд гривень субвенції на проєкти в рамках Програми з відновлення України;
- 5,7 млрд гривень субвенцій на забезпечення житлом учасників бойових дій;
- 3,8 млрд гривень нової субвенції на забезпечення інституту помічника ветерана в системі переходу від військової служби до цивільного життя;
- 3,4 млрд гривень додаткових дотації місцевим бюджетам, а саме на здійснення переданих з державного бюджетів видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я, утримання соціальної інфраструктури, компенсування втрат доходів місцевих бюджетів від податкових пільг у галузі космічної діяльності та літакобудування;
- 2,5 млрд гривень субвенції на облаштування безпечних умов в школах;
- 2,3 млрд гривень субвенції на проєкти в рамках Надзвичайної кредитної програми для відновлення України;
- 1,7 млрд гривень субвенції на підтримку окремих закладів охорони здоров’я;
- 1,5 млрд гривень субвенції на програму «Нова українська школа»;
- 1,5 млрд гривень субвенції на придбавання обладнання, модернізацію їдалень (харчоблоків);
- 1,0 млрд гривень субвенції на облаштування безпечних умов у закладах охорони здоров’я;
- 1,0 млрд гривень субвенції на придбання шкільних автобусів;
- 575,3 млн гривень субвенції на забезпечення житлом дітей-сиріт, дітей позбавлених батьківського піклування, осіб з їх числа;
- 500,0 млн гривень субвенції на створення навчально-практичних центрів сучасної професійної (професійно-технічної) освіти;
- 304,6 млн гривень субвенції для підтримки осіб з особливими освітніми потребами;
- 248,4 млн гривень нової субвенції на реалізацію проєкту «Ремонт житла для відновлення прав і можливостей людей (HOPE)»;
- 200,2 млн гривень субвенції на створення служб з підтримки осіб, які постраждали від домашнього насильства;
- 54,0 млн гривень субвенції на реалізацію проєкту «Активні парки – локації здорової України»;
- 37,2 млн гривень субвенції на проєкт "Поліпшення охорони здоров’я на службі у людей»;
- 20,0 млн гривень субвенції на компенсацію ризику населенню у зоні спостереження.
Асоціація міст України продовжує працювати з фахівцями бюджетної секції та бюджетними консультантами регіональних відділень з тим, щоб забезпечувати спроможність бюджету кожного муніципалітету України.