19 листопада 2024 року Верховна Рада України схвалила Закон України «Про Державний бюджет України на 2025 рік», в якому враховано ряд пропозицій Асоціації міст України.
1. Збережено 64% ПДФО для громад - 12 млрд гривень в бюджетах громад на цілі забезпечення сталого проходження опалювального сезону 2024/2025 років.
2. Збережено єдиний податок для бюджетів територіальних громад - ресурс в обсязі 11 млрд гривень для бюджетів громад.
3. В семи громад прифронтових територій не вилучено реверсну дотацію - збережено в місцевих бюджетах 556,6 млн гривень.
Асоціація міст України системно боролась за збереження в бюджетах всіх 189 громад 12,9 млрд гривень, обґрунтовувала публічно свою позицію та наводила аргументи про необхідність збереження коштів реверсу в усіх громадах.
Держбюджет-2025 включає наступні напрямки фінансування життєдіяльності громад, на передбаченні яких наполягала Асоціація міст України:
⇒ базова дотація для 1009 бюджетів громад в обсязі 20,5 млрд гривень;
⇒ підтримка громад, що постраждали від збройної агресії рф, 36,5 млрд гривень додаткової дотації на здійснення повноважень органів місцевого самоврядування на деокупованих, тимчасово окупованих та інших територіях України, що зазнали негативного впливу у зв’язку з повномасштабною збройною агресією рф.
Частину додаткової дотації розподілено між бюджетами тергромад таким чином:
5,0 млрд гривень для 105 бюджетів місцевого самоврядування тимчасово окупованих територій,
7,0 млрд гривень для 252 бюджетів громад, які зазнали негативного впливу від збройної агресії рф (на компенсацію зменшення ресурсів загального фонду місцевих бюджетів та зменшення надходжень місцевих податків – плати за землю, податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, єдиного податку);
⇒ відновлення муніципальної інфраструктури
5,0 млрд гривень на реалізацію проєктів в рамках Програми з відновлення України,
1,6 млрд гривень на реалізацію проєктів в рамках Надзвичайної кредитної програми для відновлення України,
1,0 млрд гривень нову субвенції на реалізацію проєктів в рамках Програми з відновлення України ІІІ,
Фонд ліквідації наслідків збройної агресії із спрямуванням поточних надходжень до цього фонду на виплату компенсації за пошкоджені/знищені об’єкти житлового призначення, а також залишку коштів фонду станом на 01.01.2025,
1,0 млрд гривень на Державний фонд регіонального розвитку. Кошти фонду спрямовуватимуться на реалізацію публічних інвестиційних проєктів у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України,
127,4 млн гривень субвенції на відновлення об’єктів критичної інфраструктури в рамках спільного з Міжнародним банком реконструкції та розвитку проєкту «Проєкт розвитку міської інфраструктури – 2»;
⇒ освіта
103,6 млрд гривень освітньої субвенції, кошти якої не розподілені між бюджетами громад, як того вимагала Асоціація міст України,
12,0 млрд гривень на здійснення доплат педагогічним працівникам закладів загальної середньої освіти,
6,2 млрд гривень на реалізацію публічного інвестиційного проєкту на облаштування безпечних умов у закладах, що надають загальну середню освіту (облаштування укриттів), зокрема військових (військово-морських, військово-спортивних) ліцеях, ліцеях із посиленою військово-фізичною підготовкою,
2,0 млрд гривень нової субвенції на реалізацію публічного інвестиційного проєкту на забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти «Нова українська школа»,
150,0 млн гривень субвенції на програму «Нова українська школа»,
1,6 млрд гривень на реалізацію публічного інвестиційного проєкту на безперешкодний доступ до якісної освіти – шкільні автобуси,
960,0 млн гривень на реалізацію публічного інвестиційного проєкту на придбання обладнання, створення та модернізацію (проведення реконструкції та капітального ремонту) їдалень (харчоблоків) закладів освіти, зокрема військових (військово-морських, військово-спортивних) ліцеїв, ліцеїв із посиленою військово-фізичною підготовкою,
540,0 млн гривень на реалізацію публічного інвестиційного проєкту на модернізацію майстерень і лабораторій закладів професійної та фахової передвищої освіти, забезпечення енергоефективності, безпеки та інклюзивності освітнього простору,
500,0 млн гривень на реалізацію публічного інвестиційного проєкту на облаштування безпечних умов у закладах, що надають загальну середню освіту (протипожежний захист), зокрема військових (військово-морських, військово-спортивних) ліцеях, ліцеях із посиленою військово-фізичною підготовкою,
304,6 млн гривень субвенції для підтримки осіб з особливими освітніми потребами та 100,0 млн гривень нової субвенції на забезпечення харчуванням учнів початкових класів закладів загальної середньої освіти. Разом тим останню Уряд обіцяв збільшити до 2,9 млрд гривень у разі внесення очікуванихкоригувань до положень Угоди між Україною та Європейською Комісією «Підтримка швидкого відновлення України»;
⇒ соціальний захист
2,9 млрд гривень субвенції на забезпечення діяльності фахівців із супроводу ветеранів війни та демобілізованих осіб та окремі заходи з підтримки осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України,
540,0 млн гривень субвенції на реалізацію проєкту «Ремонт житла для відновлення прав і можливостей людей (HOPE)»,
45,9 млн гривень субвенції на реалізацію проєкту «Активні парки – локації здорової України»,
20,0 млн гривень субвенції на компенсацію ризику населенню у зоні спостереження,
12,1 млн гривень субвенції на проєктні, будівельно-ремонтні роботи, придбання житла та приміщень для розвитку сімейних та інших форм виховання, наближених до сімейних, підтримку малих групових будинків та забезпечення житлом дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб з їх числа,
3,97 млрд гривень на реалізацію публічного інвестиційного проєкту із виплати грошової компенсації для отримання житла для сімей ветеранів війни,
833,0 млн гривень на реалізацію публічного інвестиційного проєкту із забезпечення житлом дитячих будинків сімейного типу, дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування,
450 млн гривень на реалізацію публічного інвестиційного проєкту із розвитку ветеранських просторів;
⇒ охорона здоров’я
175,5 млрд гривень на Програму медичних гарантій обслуговування населення;
2,95 млрд гривень дотації на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я;
1,7 млрд гривень нової субвенції на реалізацію публічних інвестиційних проєктів у сфері охорони здоров’я;
1,3 млрд гривень субвенції на підтримку окремих закладів охорони;
⇒ житлово-комунальне господарство
1,75 млрд гривень на Державний фонд декарбонізації та енергоефективної трансформації (без змін у порівнянні із першим читанням);
2,1 млрд гривень субвенції на подовження третьої лінії метрополітену у м. Харкові (без змін у порівнянні із першим читанням);
1,0 млрд гривень субвенції на аварійно-відновлювальні роботи житлово-комунальної сфери у м. Харкові (передбачено до другого читання).
842,4 млн гривень субвенцій на завершення будівництва метрополітену у м. Дніпрі (збільшено фінансування до другого читання на 140,4 млн гривень).
Окрім цього в Держбюджеті-2025 передбачено:
- 29,6 млрд гривень на резервний фонд;
- 1,0 млрд гривень дотації на компенсацію втрат доходів місцевих бюджетів внаслідок наданих державою податкових пільг зі сплати земельного податку суб’єктам космічної діяльності та літакобудування;
- 75 млн гривень дотації на забезпечення утримання соціальної інфраструктури міста Славутича.
При доопрацюванні проєкту бюджету до другого читання:
- 6,6 млрд гривень субвенції на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах скасовано;
- 12,2 млрд гривень субвенції на компенсацію різниці в тарифах на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії, послуг з централізованого опалення, постачання гарячої води, послуг з централізованого водопостачання та водовідведення та підтримку підприємств, які надають такі послуг вилучено;
- закріплено норму про вилучення з місцевих бюджетів залишків освітньої субвенції, накопичених за 2024 рік, з подальшим перерозподілом між місцевими бюджетами таких коштів Міністерством освіти за погодження Кабміну. Аналогічні норми передбачено про вилучення залишків субвенції для підтримки осіб з особливими освітніми потребами.