31 / Березень, 2017

21-22 березня 2017 року м. Сероцьк Республіки Польщі провів ХХХVІІІ Генеральну Асамблею Асоціації польських міст (далі – АПМ). Зібралось понад 250 делегатів. У засіданні взяли участь Міністр освіти Польщі Анна Залевська, Голова сенаторського комітету з питань місцевого самоврядування та державного управління Петро Цєнтарскі, Віце-губернатор Мазовецького воєводства Веслав Маріуш Рабошук, Держсекретар канцелярії Президента Польщі Павел Мача, заступник Міністра інфраструктури та будівництва Томаш Сичовскі.

Держсекретар канцелярії Президента Польщі Павел Мача перед зібранням зачитав офіційне звернення Президента Польщі Анджея Дуди, у якому, зокрема, зазначалось: «Я дотримуюсь думки, що децентралізація, передача частини державної влади місцевим громадам є однією з найбільш важливих складових польських реформ, яким ми зобовʼязані багатьма соціальними та економічними успіхами.

Органи місцевого самоврядування завжди знайдуть у моїй особі вірного союзника, який розуміє Вашу точку зору, потреби і проблеми, з якими стикається польський Уряд. Хотів би щиро подякувати Вам за прагматичний, відповідальний підхід до складних завдань, покладених на органи місцевого самоврядування у звʼязку з реформою системи освіти, завдяки Вашій самовідданій роботі вирішення цих завдань буде гарантовано успішним», – підкреслив у своєму зверненні Президент.

Поряд із тим Марек Уожсік, повноважний представник АПМ з питань законодавства, представив позицію Асоціації щодо фінансування делегованих повноважень в освіті. АПМ наголошує на неприйнятності перекладання на органи місцевого самоврядування відповідальності за фінансування видатків, повʼязаних із реалізацією делегованих державою освітніх завдань без гарантування місцевим бюджетам відповідних доходів. Запропоновано також змінити методологію розрахунку обсягу освітньої субвенції із урахуванням фактичних витрат, понесених містами.

«На сьогодні для більшості ОМС освітня субвенція не дає змоги покривати необхідні поточні витрати на заробітну плану, обладнання та інвентар, тим більше – витрачати кошти на розвиток та інвестиції. Не зважаючи на це, держава встановлює і вимагає дотримання місцевими органами все нових вимог щодо якості освітніх послуг, впровадження сучасних методів викладання і модернізації інфраструктури освіти», – наголосив Марек Уожсік.

АПМ вважає необхідним скасування чинних обмежень автономії місцевого самоврядування щодо здійснення політики в галузі освіти. Зокрема це стосується трансфертів ОМС на виконання освітніх завдань і численних недоліків законодавства, що регулює оплату праці вчителів. Внаслідок реалізації ініціатив Уряду значна частина муніципалітетів та громад може втратити оптимальну структуру шкільної мережі. Відповідаючи на це, Міністр освіти повідомила, що всі заплановані зміни будуть розроблятись на основі діалогу із органами місцевого самоврядування.

Довідка:

Освітня субвенція в Польщі не покриває необхідні витрати по поточній заробітній платі. За даними АПМ, освітня субсидія повинна враховувати завдання, що виконуються місцевими органами влади.

Асоціація польських міст, незмінно багато років вважає, що місцеві органи влади повинні мати гарантію стабільності доходу для виконання освітніх завдань у розмірі, необхідному для охоплення цих завдань і масштабу відповідальності за розвиток місцевої політики в галузі освіти.

З року в рік збільшується вартість видатків із бюджетів місцевого самоврядування на освітні завдання, що значно перевищують суму субвенції. Тільки в 2016 році додавали органи місцевого самоврядування в освітніх цілях на 26,9%. Вони отримали більше, ніж субвенція, а в разі міст рівень фінансування ще вище (наприклад, 41,6% у містах, де більше 5 тисяч чоловік; і 37,8% у містах з правами графства, де більш ніж на 100 тис. мешканців.

За даними Асоціації, освітні субвенції повинні брати до уваги завдання, що виконуються місцевими органами влади відповідно до стандартів і витрати на їх виконання, і в той же час стимулювати досягнення раціональної мережі шкіл і навчальних закладів.

Тим не менш, у більшості міст це не гарантує фінансування навіть зарплати вчителів. Таким чином, зобовʼязання фінансувати заробітну плату на підставі Урядового рішення повернуто на місцеве самоврядування.

«Ми вважаємо, що необхідно змінити правила розрахунку субвенцій на освіту, врахувати при цьому фактичні витрати, понесені містом, і слід скасувати обмеження на автономію місцевих органів влади в проведенні політики в галузі освіти», – пишуть члени Асоціації і додають: – «Ми наголошуємо на тому, що наша позиція не становить опозицію справедливої винагороди вчителів, але заперечуємо проти вичавлювання доходів місцевих органів влади для реалізації освітніх завдань і неправильного побудови положень про заробітну плату вчителів».

Не секрет, що освітньої субвенції не достатньо, щоб покрити всі витрати на освіту. Це на сьогодні беруть на себе муніципалітети. Нагадаємо, що в 2016 році загальна сума субвенції на освіту склала 41,5 млрд. злотих. Натомість органами місцевого самоврядування додали з місцевих бюджетів 11 млрд. злотих.

Це означає, що в більшості міст сума субвенцій не гарантує навіть зарплати вчителів.

Джерела:

  1. http://www.rp.pl/Nauczyciele/303249964-Miasta-nie-chca-finansowac-obiecanych-nauczycielom-przez-rzad-PiS-podwyzek.html#ap-1
  2. http://www.portalsamorzadowy.pl/komunikacja-spoleczna/miasta-nie-udzwigna-finansowania-oswiaty,91486.html

    До діалогу: Практика децентралізаційних процесів в освіті України також свідчить про наявність спільних проблем із Польщею. Так, у 2017 році всі видатки, окрім заробітної плати вчителів, передано на місця. Органи місцевого самоврядування мають забезпечити не тільки капітальне та поточне утримання будівель навчальних закладів, а й фінансувати оплату праці непедагогічних працівників, комунальних послуг та інших соціальних потреб здобувачів освіти, гарантованих державою. Освітня субвенція у містах, де за 2016 рік значно зросла мережа навчальних закладів, не покриває до кінця року видатки на заробітну плату педагогічних працівників загальноосвітніх навчальних закладів, що з 1 січня 2017 року значно зросла. З тривогою деякі органи місцевого самоврядування чекають настання 01 вересня 2017 року, коли з місцевих бюджетів мають збільшитись видатки на відповідне підвищення заробітної плати педагогічним працівникам дошкільних та позашкільних навчальних закладів. Аналітики Асоціації міст України прогнозують у такому разі можливість скорочення мережі позашкільних навчальних закладів та посад непедагогічних працівників, що є вкрай негативним явищем для забезпечення надання якісних освітніх та супровідних послуг у галузі, зокрема з організації харчування, охорони здоровʼя, утримання належних санітарних умов закладів освіти.

    Хоча у містах, де є потужні бюджетні ресурси, органам місцевого самоврядування таки вдалось підвищити з 1 січня 2017 року заробітну плату педагогічним працівникам дошкільних та позашкільних навчальних закладів.

    «Децентралізація має не тільки збільшити повноваження, можливості та посилити відповідальність органів місцевого самоврядування в галузі освіти, а й визначити на рівні держави компенсаторні механізми зростання їхніх доходів на реалізацію таких повноважень у громадах. Не можна ставити у залежність від можливостей місцевих бюджетів державні гарантії, зокрема в одержанні здобувачами якісної та доступної освіти», – вважає Асоціація міст України.

Аналітичний центр АМУ

Галузь: 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)