31 / Березень, 2017
Асоціація міст України розглянула проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення процедури державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства про працю та відповідальності за правопорушення у цій сфері (далі – Законопроект) (реєстр. № 6087 від 15.02.2017), який знаходиться на розгляді Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення.
Законопроектом пропонується законодавчо врегулювати питання здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства про працю, що, в цілому, підтримується Асоціацією. Водночас, законопроект має ряд суттєвих зауважень.
 
Внесення змін до Кодексу законів про працю України
Законопроектом пропонується передбачити у частині другій статті 259 КЗпП, що органи місцевого самоврядування здійснюють повноваження у сфері контролю за додержанням законодавства про працю у межах, визначених Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні». Водночас, автори законодавчої ініціативи вносять зміни до статті 18 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та обмежують ОМС в правах здійснювати перевірки на підприємствах, в установах та організаціях, що не перебувають у комунальній власності, а також фізичних осіб, які використовують працю найманих працівників.
Вважаємо, що такі норми обмежують права органів місцевого самоврядування, що суперечить самій ідеї делегування ОМС права здійснювати повноваження у сфері контролю за додержанням законодавства про працю.
АМУ пропонує прирівняти органи місцевого самоврядування та центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, в правах та викласти частину першу статті 259 КЗпП у такій редакції: «Державний нагляд та контроль за додержанням законодавства про працю юридичними особами незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання, фізичними особами - підприємцями, які використовують найману працю, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, його територіальні органи та органи місцевого самоврядування (далі – орган контролю)». У зв'язку з цим частину другу статті 259 КЗпП у редакції Законопроекту пропонуємо виключити.
Частиною п’ятою статті 259 КЗпП у редакції Законопроекту передбачаються підстави для здійснення позапланових перевірок юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців, які використовують найману працю. Фактично, єдиною підставою для здійснення перевірки є обґрунтоване письмове звернення фізичної особи про скоєне щодо неї порушення законодавства про працю з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення.
АМУ Вважає, що підстави для здійснення перевірок, запропоновані авторами законопроекту, не дають можливості якісно виконувати органам контролю свої функції.
Асоціація пропонує розширити підстави для здійснення позапланових перевірок, зокрема можливістю їх здійснювати з ініціативи керівника органу контролю, якщо за аналізом наявної інформації можна зробити висновок про недотримання роботодавцем законодавства про працю.
Сумнівною також є заборона здійснювати перевірки у нічний час. АМУ пропонує дозволити перевірки у нічний час за умови, якщо підприємство здійснює уночі господарську діяльність.
 
Внесення змін до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»
Асоціація не підтримує внесення змін до статті 18 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», про що було зазначено вище.
Асоціація також не підтримує зміни до статті 34 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», оскільки цими змінами передбачено можливість органам місцевого самоврядування накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення лише в установах та організаціях, що перебувають у комунальній власності відповідної територіальної громади, у порядку, визначеному статтею 265 КЗпП.
Зазначаємо, що ідея делегування контролюючих функцій органам місцевого самоврядування як раз полягала у тому, що саме на місцях знають які суб’єкти господарювання порушують закон у сфері праці та зайнятості. Вищезазначені зміни нівелюють саму ідею контролю органами місцевого самоврядування.
 
Також АМУ звертає увагу на необхідність внесення змін до статті 6 Закону України «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» з метою надання можливості органам місцевого самоврядування здійснювати функції контролю у сфері праці.
 
Враховуючи вищезазначене, Асоціація просить Комітет повернути Законопроект авторам законодавчої ініціативи на доопрацювання.

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)