14 / Листопад, 2016

Асоціація міст України розглянула проект Закону про запобігання та протидію домашньому насильству (реєстр. № 5294 від 20.10.2016), який знаходиться на розгляді Комітету Верховної Ради України з питань сім'ї, молодіжної політики, спорту та туризму.

Асоціація в цілому підтримує ідею підвищення соціальної захищеності осіб, які постраждали внаслідок домашнього насилля.

Водночас, всупереч фінансово-економічного обґрунтування в пояснювальній записці прийняття акта призведе до додаткових видатків з місцевого бюджету.

 

1. Відповідно до частини другої статті 8 проекту передбачається створення органами місцевого самоврядування спеціалізованих служб підтримки  постраждалих осіб. Водночас, у пояснювальній записці не визначена ні приблизна вартість такої установи, ні приблизна необхідна кількість таких центрів.

Законопроектом не передбачено внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік», не передбачено видатків у 2017 році на заходи щодо запобігання та протидію домашньому насильству та не запропоновано джерела покриття додаткових видатків із місцевих бюджетів. Зазначаємо, що згідно з частиною третьою статті 142 Конституції України витрати органів місцевого самоврядування, що виникли внаслідок рішень органів державної влади, компенсуються державою.

 

2. Законопроектом не здійснено розподіл органів місцевого самоврядування. Тобто, згідно із проектом акта, заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству будуть здійснювати не тільки міські ради обласного значення, але й міські ради районного значення, сільські та селищні ради.

Зазначаємо, що міські ради районного значення, сільські та селищні ради не мають відповідних ресурсів для забезпечення таких повноважень, а отже і будуть неспроможними їх виконати. Зокрема, повноваження щодо створення спеціалізованих установ, виконання спеціальних програм, тощо, фактично, не будуть виконуватись органами місцевого самоврядування через відсутність необхідних ресурсів: як фінансових так і кадрових.

 

3. Констатуємо про відсутність фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки), що суперечить частині третій статті 91 Регламенту Верховної Ради України.

 

4. Згідно з розділом IX «Прикінцеві положення» закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, що суперечить частині третій статті 27 Бюджетного кодексу України, відповідно до якого закони України або їх окремі положення, які впливають на показники бюджету (зменшують надходження бюджету та/або збільшують витрати бюджету) і приймаються після 15 липня року, що передує плановому, вводяться в дію не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим

Враховуючи вищезазначене, Асоціація пропонує повернути законопроекти на доопрацювання з метою внесення змін до Державного бюджету України на 2016 рік та передбачення видатків на реалізацію проекту акта у 2017 році.

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)