16 / Травень, 2017
15 травня в Асоціації міст України відбулася робоча зустріч представників органів місцевого самоврядування із представниками тютюнових корпорацій.
Темою розмови було можливе внесення змін до Податкового кодексу щодо скасування акцизного податку з реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів (законопроект №6286 від 05.04.2016) та забезпечення збалансованості місцевих бюджетів внаслідок його скасування, механізм встановлення мінімальних роздрібних цін та законопроекти від 19.07.2016 №4030а «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо захисту громадського здоров'я від шкідливого впливу тютюнового диму) та від 02.08.2016 №4030а-1 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо регулювання торгівлі тютюновими виробами та запровадження спеціалізованих місць торгівлі тютюновими виробами)» .
Учасники засідання детально обговорили ситуацію на ринку, розглянули шляхи подолання «тіньового» сектору, узгодили позиції щодо ключових питань що стосуються наповнення місцевих бюджетів за рахунок сплати місцевих податків та зборів.
Дискусійними виявилися всі питання порядку денного, але загалом було напрацьовано конструктивну позицію, що передбачає узгоджений підхід до оподаткування тютюнової галузі як представників індустрії, так і представників місцевого самоврядування.
За результатами засідання учасники дійшли згоди щодо необхідності напрацювання у відповідній робочій групі фіскального механізму заборони продажу цигарок за заниженою ціною як альтернативу мінімальним роздрібним цінам, який запропонований представниками тютюнової галузі, із доопрацюванням норм щодо гарантування збільшення надходжень до місцевих бюджетів.
При розгляді законопроекту № 6286, яким автори законопроекту пропонують, щоб тютюнові підприємства та реалізатори сплачували податок не до місцевих бюджетів (як це є наразі), а до Державного бюджету, а вже із Києва кошти перенаправлялися на місця, виникло ряд дискусійних питань, зокрема, щодо ухилення від сплати податків, об’єктивності перерозподілу коштів, компенсаційного механізму, гарантування надходжень до місцевих бюджетів тощо.
Експерти Асоціації міст України переконані, що внесення таких змін до Податкового кодексу - це спроба повернутися до "ручного" розподілу коштів між місцевими бюджетами.
Тому ми виступаємо проти цього законопроекту, тим більше, не виключено, що кошти із держбюджету будуть надходити у листопаді-грудні (як це зазвичай робиться, наприкінці бюджетного року), в той час, коли планування робіт здійснюється на початку весни. Тому такий потенційний транш буде не зовсім вчасним», – переконаний секретар Черкаської міської ради Олександр Радуцький.
Тернопільський міський голова Сергій Надал наголосив на  необхідності співпраці тютюнової галузі з органами місцевого самоврядування у справі боротьби з «тіньовим» сектором, щоб не допустити росту «тіні». Також він зауважив, що практика скасування роздрібного акцизу з нафтопродуктів та перерозподілу ресурсів призвела до зменшення надходжень до місцевих бюджетів. Крім того, вже зараз є ряд недоліків такого перерозподілу, зокрема, компенсаційний механізм, що передбачає відшкодування в кінці року втрат місцевих бюджетів у разі отримання надходжень  на рівні, меншому  за минулий рік, в той час, коли такі кошти потрібні значно раніше, а не в кінці року. С.Надал запропонував механізм сплати роздрібного акцизу оптовиками після факту продажу тютюнової продукції у роздрібній мережі, та наголосив, що наразі існує інша проблема -  «тіньовий» продаж контрабанди за кордон.
Виконавчий директор Асоціації міст України Олександр Слобожан відзначив, що наразі законопроект №6286 є недоцільним, крім того у ньому не передбачений  компенсаційний механізм, тому Асоціація міст України не підтримуватиме цей законопроект та намагатиметься не допустити  його прийняття. Тільки у разі напрацювання компенсаційного механізму можна повернутися до розгляду таких ініціатив, наголосив О.Слобожан.  Разом з тим він нагадав, що зараз є  вимоги Податкового кодексу (Прикінцеві та перехідні положення ПКУ) щодо розробки механізму скасування роздрібного акцизного податку з продажу тютюнових виробів і зауважив що, проблема компенсаційного механізму в тому, щоб він був справедливим та об’єктивним, а також у необхідності забезпечення отримання органами місцевого самоврядування зароблених коштів без часових затримок. Виконавчий директор АМУ запропонував не підтримувати законопроект №6286 та узгодити позицію щодо необхідності розробки компенсаційного механізму перерозподілу, який би влаштовував і тютюнову галузь, і органи місцевого самоврядування.
Представники тютюнових корпорацій висловили позицію, що внесення змін до Податкового кодексу нині не на часі. За підсумками робочої зустрічі буде підготовлене звернення до Комітету Верховної Ради з питань податкової та митної політики, в якому офіційно буде зазначена їхня позиція із цього питання.
Загалом, представники місцевого самоврядування і представники тютюнових компаній дійшли згоди щодо недоцільності прийняття законопроекту №6286, оскільки в ньому відсутній гарантійний компенсаційний механізм, який би влаштовував і тютюнову галузь і органи місцевого самоврядування та сприяв підвищенню надходжень до місцевих бюджетів не менше 40%. Водночас було обговорено питання впровадження штрафних санкцій за ухилення від сплати акцизного податку та розподілу зарахування надходжень від їх справляння.
Крім того, робоча група вирішила не підтримувати законопроекти від 19.07.2016 №4030а  та від 02.08.2016 №4030а-1 у зв’язку з рядом ризиків втрат місцевих бюджетів та негативних наслідків для тютюнової індустрії та місцевого самоврядування через прийняття таких законодавчих ініціатив.

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)