06 / Листопад, 2018
Асоціація міст України розглянула проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії жорстокому поводженню з дітьми та державної підтримки сімей з дітьми, багатодітних, прийомних сімей і дитячих будинків сімейного типу» (№8325-1 від 16.05.2018 р.), який знаходиться на розгляді у парламентському Комітеті з питань сім’ї, молодіжної політики, спорту та туризму.
По-перше, законопроектом передбачається, що органи місцевого самоврядування мають забезпечувати безкоштовне харчування для додаткових категорій дітей. Отже, запропонованими змінами передбачено додаткові видатки з місцевих бюджетів. Водночас розрахунки з джерелами покриття цих видатків автором не запропоновані.
Крім того, пільгові категорії дітей, визначені у Законі України «Про охорону дитинства» не узгоджуються із пільговими категоріями у спеціальних законах («Про загальну середню освіту», «Про професійно-технічну освіту»), де передбачені норми щодо організації безкоштовного харчування у навчальних закладах.
Незрозумілим залишається й підхід, коли батьки у дошкільних навчальних закладах сплачують частину коштів за харчування дітей, учні 1-4 класів отримують цю послугу безкоштовно, а в професійно-технічних навчальних закладах безкоштовним харчуванням забезпечуються тільки діти-сироти, діти з неповних та багатодітних сімей. Така позиція порушує принцип рівного підходу до соціального захисту всіх дітей та ставить його у залежність від їх віку.
Також законопроектом пропонується надати пільговий проїзд міським пасажирським транспортом та автомобільним транспортом загального користування в сільській місцевості учням загальноосвітніх навчальних закладів, дітям-сиротам, дітям з неповних та багатодітних сімей, які навчаються у професійно-технічних навчальних закладах. Ці зміни також передбачають додаткові видатки з місцевих бюджетів – на забезпечення пільгового проїзду.
Законопроектом вносяться зміни до статті 35 Закону України «Про дошкільну освіту» та пропонується, щоб батьки або особи, які їх замінюють, вносили плату за харчування дітей у державних та комунальних дошкільних навчальних закладах у розмірі, що не перевищує 60 відсотків ( у містах) та 40 відсотків ( у сільській місцевості) від вартості харчування на день. Такі зміни обмежують можливість органів місцевого самоврядування встановлювати диференційовану плату за харчування у дошкільних навчальних закладах (читати лист Асоціації міст України).
 
Асоціація міст України вважає, що законопроект № 8325-1 порушує статтю 142 Конституції України, відповідно до якої витрати органів місцевого самоврядування, що виникли внаслідок рішень органів державної влади, компенсуються державою та статтю 91 Бюджетного кодексу України, якою визначено, що органи місцевого самоврядування можуть здійснювати фінансування пільгового проїзду окремих категорій громадян в межах спроможності місцевих бюджетів. Тоді як пільги, передбачені законопроектом діють за принципом екстериторіальності і не можуть залежати від доходів місцевих бюджетів. У випадку внесення запропонованих змін, виникне додаткове фінансове навантаження на бюджети місцевого самоврядування. Також окремі норми порушують принцип рівного підходу до соціального захисту всіх дітей. Крім того, Асоціація міст України вважає, що частка плати батьків за харчування має залежати тільки від спроможності місцевих бюджетів і не регулюватися на рівні законодавства.
Асоціація міст України пропонує повернути законопроект автору на доопрацювання.
 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)