06 / Листопад, 2018

Асоціація міст України опрацювала  законопроект "Про систему громадського здоров’я" щодо функціонування системи громадського здоров’я в країні, який надійшов від Міністерства охорони здоров’я України.  Ознайомитися з проектом закону можна за посиланням.
За роки незалежності показовими є рівні захворюваності за основними причинами (серцево-судинні, онкологічні та цереброваскулярні захворювання), невтішні демографічні показники (рівні смертності, відємний приріст населення).  Поодинокі заходи по реформуванню медичної галузі не призвели до покращання ситуації в системі охорони здоров’я.  Причинами складної ситуації  є ряд  чинників, включаючи соціально-економічну кризу, несприятливу екологічну ситуацію, високий рівень поширеності тютюнопаління, вживання алкоголю та наркотиків, недостатні фізичні навантаження та нездорове харчування, тощо, до яких додалася військова агресія на сході країни.
Тому настала черга впровадження комплексних змін у сфері громадського здоров’я, яке передбачає заходи для попередження захворювань та збереження здоров’я своїх громадян. Проект закону визначає основні засади функціонування системи громадського здоров’я в Україні, що базуються на 10 Основних функціях громадського здоров’я, визначених Всесвітньою організацією охорони здоров’я.  Ці основні функції передбачають засади для реалізації таких напрямків як епідеміологічий нагляд (аналіз показників середовища життєдіяльності людини - повітря, вода, грунт), профілактикиа хвороб (скринінг, імунопрофілактика), захист здоров’я населення (безпечність харчових продуктів, охорона навколишнього середовища), захист здоров’я матері та дитини, управління ресурсами в громадському здоров’ї тощо.
Отже проект Закону України "Про систему громадського здоров’я":
  • передбачає  основні засади функціонування системи громадського здоров’я в Україні  як на національному так і на регіональному рівнях;
  • розділяє повноваження органів влади та органів місцевого самоврядування; 
  • визначає аспекти діяльності Центру громадського здоров’я на національному рівні та центрів громадського здоров’я на регіональному рівнях.
 
Асоціація міст України зауважила, що повноваження місцевих органів виконавчої влади не поширюються на виконавчі органи місцевого самоврядування, зокрема і міст обласного значення. Тому під час визначення повноважень АМУ пропонує визначитися з суб’єктами – органами місцевого самоврядування, які будуть наділені такими повноваженнями в залежності від видатків місцевих бюджетів, визначених статтями 89-91 Бюджетного кодексу України.

Асоціація міст України поділяючи необхідність прийняття такого акта для територіальних громад погодила зазначений проект закону із зауваженнями (лист Асоціації).

 

Аналітичний центр АМУ

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)