14 серпня 2018 року в Міністерстві освіти і науки України відбувся круглий стіл щодо узгодження норм проекту наказу МОН «Про затвердження Положення про міжшкільний ресурсний центр». Підготовка цього документа здійснюється на виконання абзацу другого частини третьої статті 9 Закону України «Про загальну середню освіту».
Участь у заході взяли державні експерти МОН, керівники міжшкільних навчально-виробничих комбінатів України, науковці та аналітики. Від Асоціації міст України участь у роботі круглого столу взяла аналітик Людмила Мозгова.
Проектом Положення передбачено можливість МРЦ створювати стаціонарні та пересувні лабораторії, укомплектовані необхідними дидактичними матеріалами, засобами навчання т навчальним обладнанням, у тому числі приладами, пристроями та матеріалами, яких не вистачає багатьом закладам загальної середньої освіти.
«Оскільки виникають запитання щодо відмінностей опорної школи та МРЦ, варто, на нашу думку, акцентувати, що опорні школи є ресурсними закладами переважно в сільській місцевості. У той же час МРЦ може і має виконувати таку роль у міській місцевості. При цьому МРЦ повинен мати ті лабораторії чи ресурси, які через обмежені фінанси не може придбати кожна школа. У будь-якому разі, створюючи МРЦ, засновник має виходити виключно з потреб здобувачів освіти, обраних ними профілів навчання та враховувати необхідність збереження матеріально-технічної бази, створеної МНВК (за умови його реорганізації у МРЦ)», ‒ висловила свою позицію Людмила Мозгова.
Учасники заходу також обговорили основні дискусійні положення проекту нормативно-правового акта:
- Необхідність здійснювати засновнику реорганізацію міжшкільних навчально-виробничих комбінатів протягом 4 років. Акцент: засновник може реорганізувати МНВК у МРЦ, або ж прийняти інші рішення щодо функціонування МНВК, або ж створити новий МРЦ.
- Про функціональне спрямування МРЦ. Акцент: МНВК працюють у сферах загальної середньої та професійної освіти. МОН планує розмежувати ці напрями діяльності, що викличе або ж реорганізацію МНВК у заклад професійної освіти, або ж у МРЦ, що має забезпечувати ресурсами виключно систему загальної середньої освіти. У свою чергу це викликало неприйняття у керівників МНВК, які вже багато років мають ліцензії та працюють у сфері професійного спрямування. Слушною тут, на нашу думку, є теза експерта Сергія Дятленка про те, що з метою реалізації у 2027 році реформи старшої школи, що передбачає необхідність створення умов для академічного профільного спрямування та професійного спрямування, виникне необхідність створювати мережу закладів професійної освіти. Варто погодитись, що наявна мережа закладів професійної освіти є розташованою нерівномірно по території України, а тому не зможе, ймовірно, забезпечити запити здобувачів освіти на професійну освіту. У такому разі наявність професійного спрямування у МРЦ, що стануть правонаступниками МНВК, має бути логічною. У той же час, професійне спрямування закладів відповідно до проекту нормативно-правового документа, що обговорюється, має бути ліквідоване до 2023 року. «Розуміння перспектив та наслідків реорганізації МНВК слід прогнозувати. Тому ми маємо чітко визначити, які роль у системі освіти займатимуть ці заклади. Однозначно при цьому варто зберігати права засновників закладів на прийняття будь-яких рішень», ‒ акцентувала аналітик АМУ Людмила Мозгова.
«Лише засновник визначає необхідність або реорганізації міжшкільного навчально-виробничого комбінату у міжшкільний ресурсний центр, або створення нового МРЦ», ‒ зауважив на це Андрій Осмоловський, директор директорату дошкільної та шкільної освіти МОН.
Ганна Красноступ, експерт директорату дошкільної та шкільної освіти МОН, презентувала учасникам концептуальні ідеї створення МРЦ. Під час відповіді на запитання вона зауважила, що «ми не даємо вичерпний перелік усіх напрямів діяльності МРЦ, це право засновника, що краще знає потребу здобувачів освіти, які проживають у громаді».
Наразі працівники директорату дошкільної та шкільної освіти МОН доопрацьовують текст документа, що має бути представлений найближчим часом.
Аналітичний центр АМУ