26 червня аналітик АМУ Людмила Мозгова взяла участь в експертному обговоренні з теми: «Забезпечення доступного та якісного дошкільного виховання в Україні», організованого Програмою Агентства США з міжнародного розвитку USAID «Лідерство в економічному врядуванні» (ЛЕВ). У заході взяли участь представники Міністерства освіти і науки України, експертного середовища.
Під час зустрічі обговорено основні напрями дерегуляції у сфері приватної освіти, сформовано засоби спрощення легалізації приватних дошкільних навчальних закладів, обговорено можливості вирішення ключових та інших проблем.
Як зауважила представник МОН, «за минулий рік створено 26,5 тис. місць у дошкільних навчальних закладах. Міністерство розробляє документ про ДНЗ сімейного типу, також буде змінено умови ліцензування. Ними вимагатиметься лише заява, копії установчих документів та декларативні зобовʼязання», – додала вона.
Увага модераторів під час професійного діалогу була зосереджена на двох основних питаннях:
І. Нестачі місць у дошкільних навчальних закладах (78 000 перебувають у черзі).
ІІ. Відсутності необхідних кадрів.
Представники експертного середовища визнали, що на часі прийняття основного у галузі освіти Закону України «Про освіту» та відповідне внесення змін до Закону України «Про дошкільну освіту», концептуальні ідеї яких спрямовані на створення сприятливого для розвитку приватних дошкільних навчальних закладів середовища.
Поряд із тим, є також питання, що можуть сприяти врегулюванню означених вище проблем.
Подаємо основні ідеї, почерпнуті під час обговорення як такі, що на нашу думку, можуть мати місце в системі вітчизняної дошкільної освіти:
- Створення «мікро-садків» без значних вкладень та з пільговим оподаткуванням, спрощення процедури їх ліцензування.
- Запровадження ваучерів на дошкільну освіту дітей (актуально для органів місцевого самоврядування, оскільки так вони забезпечать рівний доступ до освіти. Батьки обирають: або йдуть у комунальний навчальний заклад, або отримують із місцевих коштів ваучер на здобуття дошкільної освіти в іншій формі. Наприклад, у приватному дошкільному навчальному закладі. У такому разі вартість ваучера розраховується за показником утримання 1 дитини у комунальному ДНЗ і монетизується за місцем навчання дитини).
- Необхідність розробки професійних стандартів для визначення фахової спроможності працювати у дошкільних навчальних закладах для тих, хто здобуває дошкільну освіту у виші, тих, хто має іншу педагогічну освіту, та тих, хто має природні здібності до дошкільної педагогіки, але не має педагогічної освіти і готовий перекваліфіковуватись.
- У приватних навчальних закладах треба змінювати філософію ліцензування: ліцензується не заклад освіти, а ліцензується персонал.
Також обговорено питання нормативно-правового забезпечення діяльності приватних дошкільних навчальних закладів. Ішлось, зокрема, про дозвіл таким закладам бути прибутковими установами, спросити умови оподаткування, визнати пільгову умови оплати комунальних послуг (за аналогією бюджетних установ) тощо.
Аналітичний центр АМУ