09 / Липень, 2021
7 липня 2021 року на засіданні Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій було розглянуто низку питань, зокрема, питання щодо Бюджетної декларації на 2022-2024 роки.
Асоціацію міст України представляла експертка АМУ з освітніх питань Тетяна Куценко. Вона зазначила, що у додатках до Бюджетної декларації на 2022-2024 роки не міститься передбачених обсягів освітньої субвенції на три роки. Відсутність прогнозованих обсягів освітньої субвенції не дозволить громадам розробити прогнози місцевих бюджетів, а також негативно впливатиме на розробку стратегії трансформації освітньої мережі. Також експертка АМУ зауважила, що у документі суттєво знижено обсяг додаткової дотації на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я, що передбачено статтею 103.2 Бюджетного кодексу України. Якщо у 2021 році обсяг дотації становив 5,9 млрд грн, то у 2022 році передбачається лише 2,9 млрд грн.
Під час засідання Комітету було заслухано доповідь Освітнього омбудсмена Сергія Горбачова, який теж вважає неналежне фінансування освітньої галузі тим основним фактором, що не дозволяє розв’язати нагальні проблеми в освіті.
Серед ключових проблемних питань Сергій Горбачов виділив такі (на яких наголошувала й АМУ):
  • необхідність гнучкішого і швидшого оновлення нормативно-правової бази в освіті;
  • фінансування освіти, формування та розподіл освітньої субвенції;
  • реорганізація освітньої мережі.
Щодо оптимізації освітньої мережі позиція Освітнього омбудсмена співпадає з позицією Асоціації міст України: розв’язання питання оптимізації мережі є довготривалим процесом, і не може бути вирішеним миттєво.
Комітет прийняв рішення взяти до відома доповідь Освітнього омбудсмена та провести в продовження порушеної у доповіді теми у вересні 2021 року Комітетські слухання щодо забезпечення прав здобувачів освіти на освіту.
 
У ході засідання було розглянуто підготовлений до другого читання проєкт Закону №5230 про внесення змін до деяких законів України щодо використання майна ліквідованих комунальних закладів середньої освіти у сільській місцевості, який був підтриманий АМУ.  Комітет ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду законопроєкту у другому читанні прийняти його у другому читанні та в цілому у запропонованій Комітетом редакції.
Комітет розглянув проєкт Постанови №5086 про звернення до Кабінету Міністрів України щодо вжиття заходів, спрямованих на погашення заборгованостей територіальних громад в галузях освіти, культури, охорони здоров’я та соціального захисту населення, які виникли у зв’язку із змінами в адміністративно-територіальному устрою України. Проєктом передбачалось невідкладно вжити заходів щодо виділення додаткової дотації з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення кредиторської заборгованості з утримання закладів по галузях освіти, культури, охорони здоров’я та соціального захисту населення, які повинні бути передані до 01.07.2021  районними та обласними радами на баланс територіальних громад. Комітет прийняв рішення повернути проєкт постанови на доопрацювання. Однак Голова Комітету Сергій Бабак зазначив, що сьогодні готовий інший законопроєкт щодо погашення заборгованості  по заробітній платі педагогічним працівникам закладів освіти.
АМУ підтримує прийняття такого законопроєкту, зважаючи на його нагальну необхідність для громад.
 
Під час засідання Голова Комітету також повідомив, що довгоочікуваний законопроєкт 4629-1 про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення механізмів формування мережі ліцеїв для запровадження якісної профільної середньої освіти внесено до порядку денного пленарних засідань Верховної Ради України. Його розгляд очікується на наступному тижні.
Нагадаємо, що АМУ брала участь в робочій групі з підготовки зазначеного законопроекту до другого читання.
В ньому враховано позицію АМУ щодо:
- зняття дискримінаційної умови з засновників ліцеїв, що не дозволяла бути засновниками ліцеїв будь-якій територіальній громаді;
- надання опорним закладам освіти можливість забезпечувати здобуття не лише початкової та базової середньої освіти, а й профільної середньої освіти;
- зниження вимог до започаткування та провадження освітньої діяльності комунального ліцею, виконання яких має забезпечити засновник: з 4 до 2 класів на паралелі в старшій школі (не менше одного - у гірській місцевості);
- відтермінування до 2027 року набрання чинності окремими нормами Закону, зокрема щодо функціонування у комунальних ліцеях не менше двох класів протягом 10-12 років навчання, юридичного виокремлення початкових шкіл, гімназій, ліцеїв включно з приведенням у відповідність статутів; дозволити представницьким органам територіальних громад усіх рівнів виконувати функції засновників ліцеїв до 01 вересня 2027 року, тобто до терміну повноцінного впровадження трирічної старшої профільної школи на базі трансформованої мережі з утворенням нових ліцеїв.
Водночас до законопроєкту внесено норму, яку АМУ не підтримує. Так, Комітетом була підтримана правка, якою встановлюється норматив наповнюваності класів старшої школи не менше 25 учнів у кожному з них протягом кожного року здобуття профільної середньої освіти.
Галузь: 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)