24-25 жовтня 2017 року в м. Львові проходила Міжнародна конференція «Регіональне управління політикою та системою вдосконалення навичок у сфері професійної освіти в Україні: Роль та обовʼязки регіональних рад професійної освіти» за участю європейських експертів, керівників професійно-технічних навчальних закладів із різних регіонів України, очільників департаментів професійної освіти обласних державних адміністрацій та інших стейкхолдерів. Організаторами заходу були Європейський фонд освіти (ETF) та Міністерство освіти і науки України. Від Асоціації міст України участь у заході взяла аналітик Аналітичного центру Людмила Мозгова.
Учасників конференції привітали Павло Хобзей, Заступник Міністра освіти і науки України, та Хуана Мера Кабейо, перший радник, керівник відділу «Економічне співробітництво, соціальний та регіональний розвиток» Представництва ЄС в Україні.
Протягом першого дня відбулась презентація організаційних і функціональних методичних вказівок щодо діяльності (нових) регіональних рад з питань професійно-технічної освіти, подана в аналітиці Родіоном Колишко, національним експертом, та Хосе Мануелем Галвіном Аррібасом, експертом з врядування і навчання впродовж життя ETF.
Представниця АМУ долучилась до роботи групи, що здійснювала обговорення нетворкінгу та комунікацій у системі регіональних рад ПТО. При цьому Людмила Мозгова зауважила, що «важлива роль у формуванні регіонального замовлення належить обʼєктивній оцінці ринку праці, запитам органів місцевого самоврядування на підготовку кадрів для комунальної сфери міст, а також вивченню потреб та запитів замовників освітніх послуг – здобувачів освіти та роботодавців». Окрім того, на думку аналітика АМУ, «регіональні ради мають взаємодіяти між собою та керівництвом держави з питань забезпечення тими освітніми послугами своїх здобувачів освіти, що можуть надаватись в іншому регіоні. Важливим при цьому є обмін досвідом діяльності між самими регіональними радами ПТО», – акцентувала Людмила Мозгова.
Наприкінці першого робочого дня спікерами робочих груп було презентовано основні напрацювання з питань роботи регіональних рад ПТО, що мають лягти в основу нового Закону України «Про професійну освіту».
Наступного дня до роботи приєдналась Міністр освіти і науки України Лілія Гриневич, яка визначила основні пріоритети реформи професійно-технічної освіти в Україні, зауваживши про актуальність передачі повноважень із оперативного управління закладами. Йшлось, зокрема, про управління майном та здійснення кадрової політики. «Від 25 жовтня 2017 року прийнято розпорядження Кабінету Міністрів України «Питання управління державними професійно-технічними навчальними закладами, підпорядкованими Міністерству освіти і науки України», яким передаються повноваження із управління цими закладами освіти на рівень області та м. Києва. При цьому міста теж повинні отримати можливість здійснювати політику управління ПТНЗ, але для цього області та міста мають прийняти колегіальні вдумливі рішення», – додала Міністр. Як повідомила Лілія Гриневич, передача майна буде здійснюватись виключно за кошти місцевих бюджетів, а також проінформувала, що станом на кінець жовтня готові документи на передачу у 3 ПТНЗ Житомирської, 5 Івано-Франківської та 4 Київської областей.
Аналітик АМУ Людмила Мозгова бачить ризики у прийнятті такої редакції розпорядження Кабінетом Міністрів України. «АМУ неодноразово зверталась до МОН із проханням здійснити передачу ПТНЗ тим, хто їх фінансує. Адже від раціонального управління значною мірою залежить якість підготовки випускників, а отже, наповненість вакансій на ринку праці», – зауважує експерт. АМУ розглядала й можливість повної передачі фінансування ПТНЗ на рівень області, що є логічним, оскільки саме область формує регіональне замовлення. Однак, як свідчить нормативна база, заклади ПТНЗ будуть фінансуватись у 2018 році також із бюджетів міст-обласних центрів. Поряд із тим, зважаючи на зміст розпорядження, міста-обласні центри й надалі позбавляються повноважень із виконання функцій управління професійно-технічними навчальними закладами. Це негативно впливає не тільки на оновлення матеріально-технічної бази ПТНЗ, просування політики співпраці з роботодавцями, а й позбавляє міста прав здійснювати раціональне управління закладами, а також впливати на надання якісних освітніх послуг у закладах.
«Можна погодитись із тим, що область та місто-обласний центр мають сісти за стіл перемовин і прийняти колегіальне вдумливе рішення щодо управління ПТНЗ. Однак при цьому ми вбачаємо бюрократичні перешкоди з боку обласного керівництва, прогнозуємо відтермінування прийняття рішень про передачу, а отже, й вирішення важливих питань функціонування закладів професійно-технічної освіти. Знову втрачається логіка: фінансують одні, а управляють інші», – додала Людмила Мозгова.
Під час обговорень важливих проблем зʼясувалось, що освітня субвенція на підготовку кадрів у ПТНЗ за державним замовленням не спрямовується з державного бюджету, а підготовка за професіями загальнодержавного значення здійснюється наразі за кошти місцевих бюджетів. Міністр освіти і науки України Лілія Гриневич доручила фахівцям МОН розібратись у цій ситуації і забезпечити виконання норм законів. Інакше Міністр вбачає ризик взагалі втратити такі видатки із державного бюджету на наступний рік.
Наприкінці роботи конференції учасники обговорили норми нової редакції Закону України «Про професійну освіту» у частині функціонування регіональних рад та питання імплементації Закону України «Про освіту».
Передбачається, що діяльність Регіональних рад має спрямовуватись на:
• визначення зміни мережі закладів професійної освіти, обсягів їх фінансування, напрямів та обсягів підготовки кадрів;
• прогнозування потреб ринку праці регіону на найближчу та середню перспективи щодо обсягів підготовки кваліфікованого виробничого персоналу за визначеним спектром професій та кваліфікаційними рівнями;
• розроблення пропозицій щодо формування регіонального замовлення на підготовку кадрів;
• розроблення пропозицій щодо надання фінансової підтримки професійно-технічним навчальним закладам, сприяння в пошуку, залученню інвесторів та реалізації міжнародних проектів, інших позабюджетних джерел на розвиток професійної (професійно-технічної) освіти, формування ринку праці;
• розроблення пропозицій щодо реформування і удосконалення системи підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників тощо.
Аналітичний центр АМУ