16 / Вересень, 2021
16 вересня Комітет Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів провів слухання на тему «Про стан виконання рішень міжнародних судів, Конституційного Суду України та інших судів України щодо соціальних виплат громадянам України». На слуханнях виступав експерт Асоціації міст України Миколюк Назар.
 
Н. Миколюк виступив щодо проблем органів місцевого самоврядування із судовими спорами по перерахунку разової грошової допомоги до 5 травня. З початку року до Асоціації міст України надходять численні звернення громад щодо судових спорів по перерахунку цієї допомоги.
 
Відповідно до рішення Конституційного Суду України держава повинна виплачувати відповідну грошову допомогу в розмірах, встановлених Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту». Проте, на сьогодні така грошова допомога виплачується на рівні, встановленому постановою Кабміну. А оскільки міські органи соцзахисту є розпорядниками коштів нижчого рівня, тобто виплачують цю допомогу ветеранам, то і до цих органів ветерани подають в суд з вимогою виплати допомоги до 5 травня у розмірі, визначену саме законом а не постановою.
 
Тобто, порушення законодавства, а саме виплата допомоги у меншій сумі, ніж визначено Законом, здійснюється у зв'язку з дією та бездіяльністю органів державної влади, а не органів місцевого самоврядування. Проте, судова практика показує, що саме органи місцевого самоврядування програють судові спори.
 
І окрім необхідності виплатити недоплачену суму допомоги з держбюджету, органи місцевого самоврядування зобов’язані також сплатити до спеціального фонду державного бюджету України виконавчий збір та інші судові витрати. Вартість однієї такої справи для громад становить приблизно 26 тис. гривень. Тобто, якщо всі отримувачі допомоги подадуть до суду, то витрати з бюджетів становитимуть близько 26 млрд гривень.
 
Крім того, оскільки органи місцевого самоврядування не мають законної можливості виконати рішення суду (тобто сплатити з держбюджету необхідну суму державної допомоги), то органи казначейства блокують їм рахунки. Зазначене призводить до критичної ситуації в громадах та унеможливлює здійснення видатків по незахищеним платежам, зокрема:
• відшкодування витрат, пов’язаних з пільговим перевезенням громадян;
• оплата виконання робіт з капітального ремонту житла осіб з інвалідністю;
• оплата послуг з професійної адаптації ветеранів війни;
 
Хоч і Уряд наприкінці серпня затвердив Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для забезпечення виконання рішень суду у 2021 році (постанова № 902), на сьогодні проблема не вирішена і органи місцевого самоврядування потерпають і надалі від бездіяльності держави щодо вирішення питань, пов’заних із рішенням Конституційного Суду.
 
Тому, з точки зору органів місцевого самоврядування, Асоціація міст України бачить наступні варіанти вирішення проблем:
  1. Виділення з державного бюджету необхідних коштів для виплат допомог громадянам до 5 травня у розмірі, встановлені законом України, або врегулювання розміру допомоги на законодавчому рівні.
  2. Забезпечення виконання рішень суду за державними програмами за рахунок коштів держбюджету, зокрема сплати виконавчого збору, витрат виконавчого провадження та на правничу допомогу.
  3. Звільнення органів місцевого самоврядування у справах, пов’язаних із виконанням державних завдань у сфері соціального захисту населення, від сплати виконавчого збору та судового збору.
 
 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)