23 / Липень, 2021
22 липня 2021 року відбулась фінальна робоча зустріч робочої групи при Міністерстві освіти і науки України щодо удосконалення формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами. До роботи були долучені представники Міносвіти, Мінфіну, Інституту освітньої аналітики, експерти SKL International та фахівці з управління освітою. Асоціацію міст України представляла експерт з питань освіти Тетяна Куценко.
У ході зустрічі було презентовано напрацювання робочої групи щодо вдосконалення Формули.
Серед основних змін:
  • до Формули внесено новий коефіцієнт для обрахунку педагогічного патронажу (завдяки активній позиції АМУ та підтримці Міносвіти);
  • враховано зростання контингенту учнів;
  • враховано збільшення заробітної плати вчителів у наступному році;
  • збільшено коефіцієнти з оплати праці  для інших педагогічних працівників;
  • враховано значне зростання інклюзії.
Також було розроблено нову таблицю визначення розрахункової наповнюваності класів. Від минулорічного буферного механізму відмовились, однак оновлена Формула міститиме інший запобіжний механізм.
Ще зарано говорити про досконалість Формули і позитивність її впливу на процес бюджетування освітньої субвенції 2022. Тому після остаточного затвердження Формули Асоціація підготує більш широкий аналіз.
Необхідно зазначити, що питання Формули розподілу освітньої субвенції тісно пов’язане з питанням звітності закладів освіти. На засіданні робочої групи заступник директора з науково-проектної роботи та ІТ Інституту освітньої аналітики Андрій Литвинчук розповів про зміни, що чекають на форми звітності ЗНЗ -1, 76-РВК. Про остаточне затвердження цих форм АМУ повідомить додатково.
Експерт АМУ Тетяна Куценко презентувала результати опитування громад щодо наявних об’єктивних причин, які не дають змогу окремим громадам оптимізувати свою освітню мережу. Зокрема вона навела приклад гірських громад, які через важкодоступність, рідкорозселеність, великі відстані між поселеннями жителів і відсутність проїзних доріг не можуть скорочувати чисельність закладів загальної середньої освіти. Ситуація в цих громадах ускладнюється тим, що внаслідок більшої ймовірності природних катаклізмів (буревії, снігопади, повені тощо) на цій території існує об’єктивна потреба у найбільш близькому та доступному розміщенні закладів освіти. Представниця АМУ наголосила, що через важкодоступність і великі відстані важливо, щоб початкові школи були у кожному населеному пункті громади.
Важкодоступність пов’язана також і з іншими природними особливостями громад. Наприклад, територія невеликої громади розділена кількома річками, які утворюють кордони освітніх округів. Збільшення меж цих округів та території обслуговування закладів освіти призведе до зниження доступності освіти у селах громади, через віддаленість окремих населених пунктів від закладів освіти, неможливість підвозу за відсутності або великої протяжності автомобільних шляхів, через малу кількість річкових мостів матиме негативний вплив на якість освіти у громаді.
Також вона навела інший приклад великої громади з більшою фактичною наповнюваністю класів, ніж у Формулі, який демонструє, що коефіцієнт поділу класу на групи при вивченні окремих предметів є заниженим. Оскільки при середній наповнюваності класів у громаді (31 учень) кожен клас ділиться на групи. При цьому дефіцит освітньої субвенції не залежить від оптимізованості мережі, оскільки її вже більше раціоналізувати просто неможливо.
Наприкінці робочої зустрічі Міносвіти запевнило, що повідомлятиме членів робочої групи про подальші дії щодо освітньої субвенції - 2022.
 
Нагадаємо, робоча група розпочала свою роботу у квітні 2021 року. Впродовж квітня-липня щочетверга члени робочої групи проводили засідання, на яких розглядалися усі складові Формули, і усі питання щодо змін вирішувалися спільно. За ініціативою АМУ до однієї з робочих зустрічей було залучено кілька громад, які розповіли про проблеми в освіті, що виникли внаслідок дефіциту освітньої субвенції, та поділилися баченням щодо їх розв'язання через коригування Формули та внесення до неї відповідних змін.
Галузь: 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)