28 / Квітень, 2017
27 квітня в Міністерстві освіти і науки України за участю представників Асоціації міст України відбулась узгоджувальна нарада з питань підготовки пропозицій і затвердження державних стандартів і нормативів. Ішлось про їх розробку в описовому та вартісному вигляді за кожним із делегованих державою місцевого самоврядуванню повноважень у розрахунку на середньостатистичну адміністративно-територіальну одиницю.
На узгоджувальну нараду було запрошено представників Міністерства регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ, Міністерства фінансів, Академії фінансового управління та інших профільних міністерств, експертів у галузі. Захід відбувся під головуванням заступника директора департаменту економіки та фінансів Міністерства освіти і науки Ольги Щеглової. Вона висловила сумнів щодо необхідності розробки таких фінансових нормативів і наполягала на обґрунтуванні неможливості застосування таких розрахунків в освіті. Аргументом на доказ було наведено приклад здійснення обліку дітей шкільного віку, що здійснюється не лише силами освітян.
Натомість заступник директора Департаменту з питань місцевого самоврядування та територіальної організації влади Мінрегіону Людмила Даменцова наголосила на необхідності розрахунку вартості надання освітніх послуг на одного учня.
Експерт з секторальної децентралізації Центрального офісу впровадження децентралізаційної реформи АМУ Олександр Пильтяй зазначив, що гарантовані державою якість та доступність освітніх послуг залежить від спроможності місцевих бюджетів. АМУ неодноразово акцентувала увагу центральних органів виконавчої влади на необхідності визначення обґрунтованого обсягу фінансування делегованих повноважень у галузі освіти з урахуванням реальних потреб органів місцевого самоврядування. Проте проблема «ДССН» так і не вирішена. «Внаслідок цього бюджетний процес 2018 року стартує в умовах відсутності чіткого законодавчого розмежування повноважень між державою та ОМС. При цьому ризики збереження негативної тенденції систематичного недофінансування делегованих державою ОМС повноважень в освіті залишаються високими», – констатував Олександр Пильтяй.
Аналітик з питань освіти АМУ Людмила Мозгова додала: «Не можна гарантовані державою послуги ставити у залежність від місцевих бюджетів. Кожна дитина, незалежно від території проживання, має фінансуватись однаково. Звісно, з урахуванням коефіцієнтів на гірські території та створення умов для дітей з особливими освітніми потребами. Держава має чітко сказати, що вона гарантує й оплачує з Державного бюджету, за що платить місцеве самоврядування, а що мають забезпечити батьки. Так буде знято питання неофіційних зборів коштів у навчальних закладах».
На думку АМУ, «стандарти освіти» визначають тільки вимоги до змісту освіти та освітніх програм, але не мають переліку нормативів та норм в описовому та вартісному вигляді, які впливають на визначення обсягу освітньої субвенції. Таким чином, фінансування освіти здійснюється від ресурсу, а не від фактичних потреб. Загальний обсяг фінансових ресурсів ділиться на кількість гарантованих споживачів послуг і в результаті отримуємо так званий «фінансовий норматив» на утримання одного учня загальноосвітнього навчального закладу. Чи не єдина стаття видатків ЗНЗ, яку покриває субвенція – кошти на зарплату педпрацівників. Через це галузь хронічно недофінансовується державою.
Щорічний обсяг недофінансування протягом останніх 5 років складає, за розрахунками АМУ, близько 15-20% від потреби. Відповідно, ОМС дофінансовують ЗНЗ з коштів, призначених на інші важливі для громад цілі. Наприклад, Запоріжжя виділило 40 млн. грн. на підняття заробітних плат педагогічним працівникам дошкільних та позашкільних навчальних закладів, щоб усунути соціальне невдоволення, викликане постановою Кабміну № 974 від 14.12.2016 року. Згідно з цим нормативно-правовим актом відбулось підвищення посадових окладів педагогічних працівників навчальних закладів, які фінансуються за рахунок освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, з 1 січня 2017 року. Натомість підвищення посадових окладів педагогічних працівників усіх інших закладів та установ освіти, які фінансуються за рахунок державного та місцевих бюджетів, буде здійснено з 1 вересня 2017 року. Органи місцевого самоврядування мають право підвищувати посадові оклади педпрацівників раніше цього терміну. На прикладі Запоріжжя бачимо, як кошти, що мали бути спрямовані на будівництво важливої для громади інфраструктури – аеропорту, були передані в освіту. Проте в Україні не так багато громад, які можуть так зробити.
АМУ вважає, що стандартом повної середньої освіти має бути чітко визначений перелік обов’язкових для вивчення тем та обсяги навчання, встановлені нормативи педагогічного навантаження, вимоги до наповненості класів, матеріального забезпечення навчальних закладів та додаткових видів соціального і матеріального забезпечення учнів, на основі яких буде обрахована обґрунтована вартість утримання одного учня. Все інше за межами стандарту має фінансуватись за рахунок коштів місцевих бюджетів та інших джерел.
АМУ пропонує у стандарті встановити граничні (мінімальне і максимальне) значення змісту освітніх програм, нормативів та вимог залежно від обсягів фінансових ресурсів на поточний навчальний рік.
Унормування пропозицій щодо монетизації стандартів освіти дасть змогу забезпечити:
• доступність та належну якість освітніх послуг;
• прозорість системи фінансування освіти;
• стовідсоткове фінансування державою делегованих повноважень в сфері освіти;
• раціональне та прогнозоване використання фінансових ресурсів на центральному та місцевому рівнях.
Представник Академії фінансового управління Наталія Сушко підтримала позицію АМУ, зауваживши, що необхідно розробити описову частину стандартів та фінансовий компонент їх забезпечення. А також додала: «Цей документ повинен відповідати структурі гарантованих Конституцією послуг у галузі освіти».
До дискусії долучився Перший заступник Міністра освіти і науки Володимир Ковтунець, який підтримав запропонував визначити величину Н – вартість навчання на 1 учня окремо для початкової, базової та старшої школи. Окрім того, на його думку, адміністративно-територіальні одиниці варто поділити за категоріями.
За наслідками наради АМУ вдалося наполягти на створенні робочої групи та включити представників Асоціації до її складу. Володимир Ковтунець доручив Департаменту економіки та фінансів МОН найближчим часом сформувати робочу групу та розпочати розробку державних стандартів і нормативів у галузі освіти.
Галузь: