Асоціація міст України стурбована ситуацією щодо пандемії коронавірусу COVID-19 і підтримує необхідність внесення змін до законодавства з метою запобігання виникнення і поширення коронавірусної хвороби, а також щодо підтримки економіки України у цей непростий період.
Міністерством фінансів України на виконання протокольного рішення Уряду від 18 березня 2020 року розробляються зміни до законодавства, в тому числі до закону «Про Державний бюджет України на 2020 рік». Ці зміни мають на меті забезпечення фінансування першочергових заходів, спрямованих зокрема на локалізацію та ліквідацію спалахів коронавірусної хвороби, вжиття антикризових заходів для підтримки економіки тощо.
Асоціація міст України звернулася до Міністерства фінансів України із проханням при розробці законодавства щодо запобігання поширенню коронавірусу COVID-19 врахувати таке:
- загальний обсяг недофінансування з Державного бюджету України у 2020 році охорони здоров’я складає більше 25 млрд грн, в тому числі з первинної медичної допомоги - близько 11,4 млрд грн, вторинної та третинної медичної допомоги – близько 14,1 млрд грн;
- капітаційна ставка з врахуванням вікових коефіцієнтів не змінювалася з 2018 року, не дивлячись на збільшення мінімальної заробітної плати протягом цього періоду, що унеможливлює виплату гідної заробітної плати медичним працівникам;
- взагалі не визначено джерел відшкодування вартості інсулінів у період з 1 квітня до 1 жовтня 2020 року, дефіцит фінансування цих видатків у 2020 році становить 1 млрд гривень;
- дефіцит освітньої субвенції (заробітна плата педагогічним працівникам) у 2020 році складає 4,3 млрд грн;
- прийняття Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникнення і поширення короновірусної хвороби (COVID-19)» від 17.03.2020 року призведе до вилучення з місцевих бюджетів 6,3 млрд гривень;
- очікувані втрати місцевих бюджетів у зв‘язку із зменшенням ділової активності на території України та запровадженням заходів із тимчасового закриття певних установ та закладів (зменшення обсягів туристичного збору та єдиного податку) складуть щонайменше 9 млрд грн;
- зростають видатки місцевих бюджетів у житлово-комунальному господарстві у зв’язку із запровадженням карантинних заходів (необхідність забезпечення довезення працівників підприємств ЖКГ на робочі місця (в умовах обмеження руху міського та відсутності приміського транспорту), здійснення додаткових витрат на заходи із дезінфекції приміщень та забезпечення засобами захисту працівників, які обслуговують інженерні мережі та об’єкти тепло- та водопостачання). Крім цього варто звернути увагу на значне зниження рівня розрахунків споживачів за житлово-комунальні послуги (подекуди такий рівень складає 35-40%), що має наслідок збільшення фінансування комунальних підприємств з місцевих бюджетів для забезпечення сталого функціонування систем життєзабезпечення.
АМУ звертає увагу, що органи місцевого самоврядування активно підтримують малий та середній бізнес, звільняючи їх від орендної плати за використання комунального майна на період карантинних заходів. А це недонадходження місцевих бюджетів 100 млн гривень щомісячно.
Враховуючи зазначене, Асоціація міст України пропонує у законопроєктах, що готує міністерство:
► передбачити відтермінування/розстрочку зі сплати, зокрема, плати за землю, податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, а не введення заборони нарахування по вищезазначених податках протягом березня-квітня 2020 р., що сприятиме зменшенню дефіциту коштів у бюджетах всіх рівнів; дозволити органам місцевого самоврядування надавати пільги з місцевих податків і зборів, в тому числі з єдиного податку, без застосування процедур, встановлених Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності»;
► перерозподілити кошти Державного бюджету на реалізацію програми державних гарантій медичного обслуговування населення з державного фонду регіонального розвитку ДФРР та субвенції на соціально-економічний розвиток обсягом 4,3 млрд грн;
► перерозподілити ресурси між програмами МОЗ та НСЗУ, наприклад кошти з субвенції на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров’я на реалізацію програми державних гарантій в обсязі 1,45 млрд грн;
► розглянути можливість збільшення доходів Державного бюджету зокрема від операцій НБУ. Так, фактично дохід від здійснення операцій НБУ у 2019 році склав 64,9 млрд грн, в той же час, план на 2020 рік складає лише 40,7 млрд грн;
► забезпечити виділення з резервного фонду коштів на підтримку діяльності підприємств тепло- водопостачання та надавачів послуги з поводження з відходами;
► внести зміни до діючих законодавчих актів, якими заборонити постачальникам енергоресурсів стосовно надавачів комунальних послуг обмеження або припинення постачання енергоносіїв, нарахування штрафних санкцій за несвоєчасний розрахунок;
► віднести підприємства тепло- та водопостачання до підприємств критичної інфраструктури.
Асоціація міст України переконана, що спільними зусиллями органів місцевого самоврядування та Міністерства фінансів України будуть розроблені якісні зміни до законодавства, що забезпечать фінансування заходів, спрямованих на запобігання поширенню коронавірусу COVID-19, а також підтримають економіку України.
Лист АМУ до Міністерства фінансів України
Аналітичний центр АМУ