01 / Лютий, 2021
До Асоціації міст України надходять численні звернення органів місцевого самоврядування щодо судових спорів від ветеранів війни та деяких інших категорій громадян по перерахунку щорічної разової грошової допомоги до 5 травня. Так, відповідно до зразкового рішення Верховного Суду України від 29.09.2020 у справі №440/2722/20, держава повинна виплачувати відповідну грошову допомогу в розмірах, встановлених Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», а саме від 5 до 10 мінімальних розмірів пенсії за віком, залежно від статусу особи. На сьогодні грошова допомога виплачується на рівні, встановленому Урядовою постановою №112, в обсязі значно меншому, ніж встановлено законом. Відповідно до рішення Конституційного Суду України від 27.02.2020 № 3-р/2020 , виплати грошової допомоги на рівні, встановленому Урядовою постановою №112 не відповідають Конституції України (є неконституційним).
Відповідно до Постанови №112 органи місцевого самоврядування лише перераховують ветеранам війни кошти, які їм розподілили Мінсоцполітики та облдержадміністрації. Відповідно до законів, Мінсоцполітики організовує виплату разової грошової допомоги до 5 травня та є головним розпорядником коштів бюджетної програми 2501150, у якій передбачена вищезазначена допомога. Порушення законодавства, а саме виплата допомоги у меншій сумі, ніж визначено законом, здійснюється у зв'язку з дією та бездіяльністю органів державної влади, а не органів місцевого самоврядування. Водночас саме органи місцевого самоврядування виступають відповідачами в судах за позовами ветеранів війни як органи, уповноважені здійснювати виплату грошової допомоги до 5 травня. Судова практика показує, що органи місцевого самоврядування програють судові спори. Окрім необхідності виплатити недоплачену суму грошової допомоги з державного бюджету, рішення суду також призводить до виплат за рахунок коштів місцевого бюджету за кожну справу:
виконавчого збору в розмірі 24 000 грн;
► витрат виконавчого провадження в розмірі приблизно 200 грн;
► витрат на правничу допомогу в розмірі приблизно 2 000 грн;
► судового збору, зокрема, за подачу апеляційних та касаційних скарг.
Тобто вартість однієї такої справи, у зв'язку з бездіяльністю зі сторони держави, для органів місцевого самоврядування становить не менше 26 тис. гривень. За даними Мінсоцполітики у 2020 році 1 млн громадян отримали щорічну разову грошову допомогу до 5 травня. Тобто, якщо всі отримувачі допомоги подадуть до суду, то витрати з місцевих бюджетів становитимуть 26 млрд гривень. Зазначені витрати повинні фінансуватись за рахунок коштів державного бюджету, оскільки відповідно до статті 142 Конституції України витрати органів місцевого самоврядування, що виникли внаслідок рішень органів державної влади, компенсуються державою.
Враховуючи те, що частина вищезазначених судових спорів знаходяться в стадії розгляду, а частина ветеранів війни ще не подали до суду, з метою деескалації проблеми Асоціація міст України звернулася до Прем’єр-міністра Д. Шмигаля з проханням терміново здійснити дії щодо:
Виділення з державного бюджету необхідних коштів для виплати недоплачених у 2020 році сум разової грошової допомоги до 5 травня.
⇒ Виплати у 2021 році таких допомог у визначеній законом сумі.
⇒ Забезпечення виконання рішень суду за державними програмами за рахунок коштів Державного бюджету України, зокрема сплати виконавчого збору, витрат виконавчого провадження та на правничу допомогу.
⇒ Звільнення органів місцевого самоврядування у справах, пов’язаних із виконанням завдань у сфері соціального захисту населення, від сплати виконавчого збору та судового збору.
 
 
 
 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)