26 / Травень, 2021
25 травня відбулася конференція «COVID-19 – глобальний виклик медицині і суспільствам. Уроки. Висновки. Можливості для національної системи медобслуговування».
Захід організовано Українською Медичною Експертною Спільнотою (УМЕС) і Національною Лікарською Радою України (НЛРУ) в рамках проведення ХІІ Міжнародного медичного форуму.
Асоціацію міст України на заході представляла аналітик з питань охорони здоров'я Світлана Осташко.
Під час конференції обговорювалися питання впливу пандемії на пацієнтів, особливості реагування національної системи медичного обслуговування на COVID-19 на різних його рівнях. 
Аналітик АМУ розповіла про адміністративно-територіальну реформу та сферу охорони здоров’я в умовах впровадження цієї реформи, за результатами якої утворено 1469 територіальних громад та 136 районів, до яких територіально увійшли 490 «старих» районів та 187 міст обласного значення. Вона наголосила на тому, що наразі продовжується передача з районного рівня медичних закладів, що надають первинну та вторинну медичну допомогу, на рівень сільських, селищних, міських територіальних громад.
Втім багато закладів ще не передані на базовий рівень. З цим повязано ряд проблем:
  • намагання передати заклади з боргами без ресурсу на їх погашення;
  • передача медичних установ, будівлі яких знаходяться у незадовільному стані. Це типова проблема для всіх областей, тому важливо зауважити, що фінансова спроможність територіальних громад різна і це вплине на утримання закладів та доступність медицини.
Світлана Осташко підкреслила, що громадам стратегічно важливо налагодити конструктивну взаємодію між собою задля формування ефективної мережі медичних закладів та їх утримання. Адже органи місцевого самоврядування потребують рекомендацій щодо створення оптимальних моделей спільного управління закладами охорони здоров'я від центральних органів виконавчої влади. 
Спікер повідомила, що у кожній області медичні заклади входять до складу госпітального округу (один на область). У межах одного госпітального округу створюються опорні та інші заклади охорони здоров’я. Перелік опорних закладів визначався на основі Методики формування мережі, яка ще не затверджена нормативним актом. Хоча АМУ неодноразово звертала увагу МОЗ на цю ситуацію. Крім того, офіційно затверджених критеріїв віднесення до опорних закладів не існує, а Положення про функціонування опорних закладів охорони здоров’я також немає. Водночас лікарні, які відповідають вимогам опорних закладів, не потрапили до числа опорних. Тож зараз одним із нагальних є питання затвердження Порядку формування спроможної мережі в госпітальних округах. Аналітик АМУ розповіла про проблеми, з якими стикаються територіальні громади під час підписання договорів з Національною службою здоров’я України. 
На завершення виступу Світлана Осташко наголосила на необхідності розробки та прийняття закону, який визначатиме Порядок створення, припинення закладів охорони здоров'я, особливості діяльності та класифікації закладів. Без такого закону громади будуть позбавлені можливості створювати спроможну мережу медичних закладів. Адже успішною трансформація охорони здоров’я буде тільки тоді, коли Уряд, Парламент та органи місцевого самоврядування прийматимуть виважені, узгоджені рішення, які дозволять швидко і ефективно вирішувати проблемні питання в медичній сфері, вчасно реагувати на виклики та створити сприятливі умови для забезпечення громадян доступною медичною допомогою.
Аналітичний центр АМУ

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)