06 / Травень, 2020
На розгляді у Комітеті Верховної Ради України з питань бюджету знаходиться проєкт Закону України «Про внесення змін до розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України щодо збереження фінансової основи місцевого самоврядування та забезпечення місцевих бюджетів адекватними ресурсами для запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» №3423 від 30.04.2020.
Законопроєктом №3423 пропонується доповнити розділ VI Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України новим пунктом відповідно до якого тимчасово, до 1 січня 2021 року:
  • податок на доходи фізичних осіб буде зараховуватися до загального фонду Державного бюджету України – у розмірі 20 відсотків (замість 25 відсотків); до загального фонду бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення, районних бюджетів, бюджетів об’єднаних територіальних громад – у розмірі 65 відсотків (замість 60 відсотків);
  • податок на доходи фізичних осіб, що сплачується на території міста Києва, буде зараховуватись до загального фонду Державного бюджету України – у розмірі 57 відсотків (замість 60 відсотків); до бюджету міста Києва – у розмірі 43 відсотків (замість 40 відсотків).
Асоціація міст України стурбована надзвичайною ситуацією, що склалася в Україні у зв’язку з поширення гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 і українські громади – міста, селища, села, ОТГ – активно долучилися до протидії поширенню коронавірусу. Місцеве самоврядування, окрім запровадження карантинних заходів, виділяє кошти на підвищення заробітної плати медичним та іншим працівникам, які безпосередньо зайняті на роботах з ліквідації захворювання COVID-19, закупівлю ліків, масок, тестів, обладнання, організує підвіз медиків на роботу, доставляє продукти для літніх людей і соціально незахищених сімей, однак власних ресурсів муніципалітетів недостатньо.
Внаслідок суттєвого уповільнення ділової активності населення і зростання заробітних плат, спричиненого запровадженням карантинних заходів місцевих бюджети не доотримають надходження податку на доходи фізичних осіб в обсязі 27 млрд грн (-17% річного плану).
До того ж внаслідок наданих державою пільгових умов оподаткування місцевими податками і зборами (Закон №533-IX та Закон №540- IX) втрати місцевих бюджетів надходжень податку на майно складуть 3,2 млрд грн (-8,4% річного плану). Втрати місцевих бюджетів від недонадходження платежів за оренду комунального майна складуть 0,25 млрд грн (-25% річного плану).
Також місцеві бюджети не доотримають надходження єдиного податку та туристичного збору в обсязі 9,3 млрд грн (-25% річного плану):
  • туристичного збору – у зв’язку із зменшенням потоку туристів;
  • єдиного податку – у зв’язку із зменшенням ділової активності на території України та запровадженням заходів із тимчасового закриття певних установ та закладів, найбільша питома вага яких припадає на представників малого та середнього бізнесу.
Також внаслідок часткового та повного скорочення окремих бюджетних програм відповідно до внесених змін до Державного бюджету на 2020 рік (Закон №553-IX) місцеві бюджети зазнаються втрат в обсязі 9,65 млрд грн, зокрема, спричинених скороченням обсягу коштів Державного фонду регіонального розвитку на 2,6 млрд грн, субвенції на проведення виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на 1,15 млрд грн, субвенції на підтримку розвитку ОТГ на 2,1 млрд грн, субвенції на покращення соціального захисту окремих категорій педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти на 1,55 млрд грн, субвенції на реалізацію програми «Спроможна школа для кращих результатів» на 1 млрд грн та ін.
Збільшення частки зарахування надходжень податку на доходи фізичних осіб до бюджетів місцевого самоврядування із 60 до 65 відсотків підтримає фінансову спроможність органів місцевого самоврядування в умовах боротьби із поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
Асоціація міст України підтримує проєкт Закону України «Про внесення змін до розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України щодо збереження фінансової основи місцевого самоврядування та забезпечення місцевих бюджетів адекватними ресурсами для запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» № 3423 від 30.04.2020.
АМУ звернулася до Парламентського Комітету з питань бюджету із проханням врахувати позицію Асоціації міст України і прийняти рішення рекомендувати Верховній Раді України прийняти законопроєкт №3423 від 30.04.2020 в першому читанні та в цілому. 
Аналітичний центр АМУ

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)