11 / Травень, 2018

Асоціація міст України розглянула проект Закону «Про фахову передвищу освіту» (реєстр. № 8321 від 24.04.2018 р.; н. д. Марченко О. О.) (далі – Законопроект), надісланий листом Комітету № 04-23/3-509 від 02.05.2018 р., та повідомляє.

Законопроектом пропонується встановити правові, організаційні, фінансові засади функціонування системи фахової передвищої освіти. При цьому органи місцевого самоврядування, в управлінні та власності яких перебувають заклади фахової передвищої освіти, набувають повноважень засновника.

Поряд із тим у Законопроекті присутні ризики та неузгодженості:

Щодо відповідності вживаних у Законопроекті термінів Закону України «Про освіту»

Частиною першою та другою статті 19 Законопроекту пропонується визначити одним із складників системи забезпечення якості фахової передвищої освіти систему забезпечення закладами фахової передвищої освіти якості освітньої діяльності та якості фахової передвищої освіти (система внутрішнього забезпечення якості). У той же час згідно з абзацом другим частити другої статті 42 Закону України «Про освіту» така система визначена як «система забезпечення якості в закладах освіти (внутрішня система забезпечення якості освіти);». Пропонуємо узгодити зазначений термін у Законопроекті із Законом України «Про освіту».

Щодо можливості держави перекладати повноваження на органи місцевого самоврядування із фінансування державних закладів фахової передвищої освіти

Частиною другою статті 64 Законопроекту пропонується норма, згідно з якою Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування можуть здійснювати фінансування державних закладів фахової передвищої освіти у встановленому законодавством порядку.

Зважаючи на негативний досвід перекладання державою повноважень на ради міст-обласних центрів із фінансування державних закладів професійної (професійно-технічної) освіти без передачі їх до комунальної власності та надання прав з оперативного управління ними, а також відсутність належного компенсаторного механізму, передбаченого частиною третьою статті 142 Конституції України, з метою чіткого розмежування джерел фінансування закладів фахової передвищої освіти пропонуємо частину другу статті 64 Законопроекту виключити. Таким чином, частини третю ‒ восьму відповідно вважати частинами другою ‒ сьомою.

Щодо розмежування понять державне та регіональне замовлення на підготовку фахівців з фахової передвищої освітою

У назві статті 65 Законопроекту визначено нормативне урегулювання поняття державного замовлення на підготовку фахівців з фахової передвищої освітою. Поряд із тим у тексті цієї ж статті з’являється інший вид замовлення ‒ регіональне, що має свою специфіку й суттєво відрізняється механізмом формування та фінансування. Пропонуємо у тексті Законопроекту розмежувати ці два поняття, зокрема надати окремі визначення кожному виду замовлень та визначити механізми їх формування.

Зважаючи на зазначене, Асоціація міст України звернулась із проханням до Комітету Верховної Ради України з питань освіти і науки підтримати проект Закону «Про фахову перевищу освіту» (реєстр. № 8321 від 24.04.2018 р.) із врахуванням наданих пропозицій.

Аналітичний центр АМУ

 

Галузь: 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)