05 / Червень, 2019
На громадському обговоренні в Міністерстві освіти і науки України знаходиться проект наказу Міністерства освіти і науки України «Про затвердження Порядку моніторингу якості освіти» (далі ‒ Порядок), що розроблений на виконання частини третьої статті 48 Закону України «Про освіту». Порядком пропонується визначити механізм підготовки та проведення моніторингу якості дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної), вищої освіти та освіти дорослих. Асоціація міст України проаналізувала проект наказу та в межах своєї компетенції вважає за необхідне висловити свої пропозиції до нього.
Щодо переліку суб’єктів моніторингу
У пункті 2 розділу ІІІ Порядку подано перелік суб’єктів моніторингу, серед яких, зокрема, є наукові, науково-методичні установи. У той же час у поданому переліку пропущено методичні установи, які згідно з пунктом 5 розділу ІІІ Порядку мають у межах своїх повноважень так, як і науково-методичні установи, здійснювати науково-методологічний супровід моніторингу. Звертаємо увагу, що відповідно до частини першої статті 75 Закону України «Про освіту» наукове і методичне забезпечення освіти здійснюють, зокрема науково-методичні та методичні установи, які можуть брати участь у науково-методичному забезпеченні оцінювання і моніторингу якості освіти, зокрема за міжнародними програмами. Зважаючи на це, пропонуємо підпункт 6 пункту 2 розділу ІІІ Порядку викласти у такій редакції:
«6) Державна наукова установа «Інститут освітньої аналітики», інші наукові, науково-методичні, методичні установи;».
Щодо включення до моніторингу здобувачів освіти закладів дошкільної освіти
У пункті 6 розділу ІІІ Порядку уточнено, що при проведенні моніторингу в закладі дошкільної освіти здобувачі освіти не включаються до переліку учасників дослідження. Зауважуємо, що згідно з абзацом третім частини другої статті 3 Закону України «Про дошкільну освіту» держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної освіти в державних і комунальних закладах дошкільної освіти у межах державних вимог до змісту, рівня й обсягу дошкільної освіти (Базового компонента дошкільної освіти) та обов’язкову дошкільну освіту дітей старшого дошкільного віку. Відповідно до абзацу п’ятого статті 7 Закону України «Про дошкільну освіту» одним із завдань дошкільної освіти є виконання вимог Базового компонента дошкільної освіти, забезпечення соціальної адаптації та готовності продовжувати освіту. При цьому згідно із статтею 26 Закону України «Про дошкільну освіту» аналіз стану освітньої роботи та рівня розвитку дитини відповідно до завдань дошкільної освіти, Базового компонента дошкільної освіти є завданням науково-методичного забезпечення системи дошкільної освіти. Зважаючи на це, звертаємо увагу, що згідно з пунктом 1 Порядку моніторинг має забезпечити якість дошкільної освіти. Без аналізу рівня підготовленості здобувачів дошкільної освіти відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти, на нашу думку, не можна визначити якість дошкільної освіти. Оскільки обов’язковою є дошкільна освіта для дітей старшого дошкільного віку та важливою для якості освіти є наступність між дошкільною та початковою освітою, пропонуємо передбачити можливість моніторингу якості дошкільної освіти серед дітей старшого дошкільного віку та викласти абзац сьомий пункту 6 розділу ІІІ Порядку у такій редакції:
«При проведенні моніторингу в закладі дошкільної освіти здобувачі освіти, окрім дітей старшого дошкільного віку, не включаються до переліку учасників дослідження.».
Зважаючи на вище зазначене, Асоціація міст України підтримує проект наказу Міністерства освіти і науки України «Про затвердження Порядку моніторингу якості освіти» з урахуванням наданих вище пропозицій та рекомендацій до його тексту. Відповідний лист надіслано розробнику.
Аналітичний центр АМУ
 
 
Галузь: 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)