17 / Вересень, 2021
Асоціація міст України надала Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій пропозиції до Закону України "Про Державний бюджет України на 2022 рік" №6000 від 15.09.2021 щодо забезпеченості повноважень органів місцевого самоврядування у сфері освіти.
Загальний обсяг видатків освітньої субвенції, передбачений проектом Держбюджету, становить 108 млрд грн. За підрахунками АМУ для забезпечення оплати праці педагогів середньої освіти в повному обсязі освітня субвенція має складати не менше 146 млрд грн.
За результатами аналізу Формульного розрахунку освітньої субвенції на 2022 рік виявлено, що:
- зменшено кількість ставок для педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти на майже 7 тис., при тому, що у порівнянні з минулим роком чисельність учнів зросла на майже на 100 тис.;
- для 766 громад підвищено розрахункову наповнюваність класів (РНК), при цьому 726 громад має фактичну наповнюваність класів значно меншу (різниця від 2 до майже 7 учнів);
- коефіцієнт індивідуального навчання – 0;
- коефіцієнти для іншого педагогічного персоналу застосовуються менші, ніж заявлено в розрахунках;
- не враховано постанову Кабінету Міністрів України від 10 липня 2019 р. №822 «Про оплату праці педагогічних, науково-педагогічних та наукових працівників закладів і установ освіти і науки».
Це означає, що у 2022 році в обсягах освітньої субвенції знову:
-
не враховано видатки на оплату праці педагогів, що здійснюють педагогічний патронаж для дітей, які за медичними показами навчаються вдома, як того вимагають нормативно-правові акти Міносвіти;
-
не вистачатиме коштів для оплати праці вихователів груп подовженого дня;
-
не вистачатиме коштів на оплату праці тимчасово відсутніх вчителів (тих, що мають проходити обов’язкове щорічне підвищення кваліфікації);
-
відбудеться збільшення чисельності учнів у закладах загальної середньої освіти;
-
не передбачено підвищення заробітної плати вчителям, відповідно до Постанови 822.
Також АМУ наголошує, що розрахунок обсягу освітньої субвенції в проекті Державного бюджету на 2022 рік не відповідає діючій редакції постанови КМУ від 17 березня 2021 р. № 209 «Про внесення змін до формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами».
Затверджена у такому обсязі освітня субвенція не відповідатиме потребам територіальних громад на оплату праці педагогічних працівників, які надають повну загальну середню освіту, і призведе до заборгованості по заробітній платі вчителям, до зменшення гарантованих державою надбавок, скорочення педпрацівників.
У проекті Держбюджету-2022 порівняно з 2021 роком вдвічі менше запланований обсяг додаткової дотації на здійснення переданих з державного бюджету видатків на утримання закладів освіти та охорони здоров’я (в обсязі лише 2,95 млрд грн). Нагадуємо, що у 2018 році обсяг цієї дотації був 16,5 млрд грн. З огляду на зростання цін на природний газ для бюджетних установ більш ніж удвічі, зростає відповідно і потреба на утримання закладів освіти. Необхідно зазначити, що АМУ надавала пропозиції щодо передбачення не менше 20 млрд грн додаткової дотації на заклади освіти та охорони здоров’я. Вважаємо також за доцільне передбачати відповідний розподіл цієї дотації безпосередньо у Держбюджеті з метою усунення негативних наслідків суб’єктивного розподілу дотації облдержадміністраціями.
У 2022 році не передбачено субвенцію на боротьбу з COVID-19 для закладів загальної середньої освіти. Проте прогнози МОЗу щодо епідемічної небезпеки свідчать про високу ймовірність запровадження карантинних обмежень у роботі закладів освіти, що призведе до незабезпеченості витрат місцевих бюджетів, пов’язаних з протиепідемічними заходами у закладах освіти (забезпечення засобами індивідуального захисту для працівників закладів освіти та засобів дезінфекції для закладів).
Також АМУ неодноразово звертала увагу на необхідність державної підтримки дошкільної та позашкільної освіти, які наразі фінансуються з місцевих бюджетів. Так, лише для відшкодування місцевим бюджетам коштів на підвищення заробітної плати педагогічним працівникам закладів дошкільної і позашкільної освіти, у зв’язку із набуттям чинності Постанови 822, потрібно не менше 14,4 млрд грн. Зазначені витрати повинні фінансуватись за рахунок коштів держбюджету, оскільки відповідно до ст.142 Конституції України витрати органів місцевого самоврядування, що виникли внаслідок рішень органів державної влади, компенсуються державою.
З метою забезпечення фінансової спроможності місцевого самоврядування на здійснення повноважень у сфері освіти Асоціація міст України просить врахувати пропозиції АМУ у законопроекті щодо внесення змін до Бюджетного кодексу України, який системно пов’язаний із проєктом Державного бюджету на 2022 рік, а саме передбачити:► 7 млрд грн субвенції на протипожежні заходи в закладах освіти;► 5,5 млрд грн субвенції на реалізацію реформи шкільного харчування;► 20 млрд грн додаткової дотації на заклади освіти та охорони здоров’я;► 14,4 млрд грн на відшкодування місцевим бюджетам коштів на підвищення заробітної плати педагогічним працівникам закладів дошкільної і позашкільної освіти;► 2,8 млрд грн субвенції на боротьбу з COVID-19 для закладів загальної середньої освіти.
АМУ просить недопустити вилучення залишків освітньої субвенції, що передбачається змінами до статті 1032 Бюджетного кодексу, оскільки вилучення залишків освітньої субвенції призведе до демотивації громад, які оптимізували мережу закладів освіти, та припинення оптимізації мережі закладів освіти в інших громадах.
АМУ сподівається на розуміння проблем громад у сфері освіти і підтримку місцевого самоврядування Комітетом Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій для забезпечення повною мірою повноважень щодо створення якнайкращих умов для доступності та якості середньої освіти в кожній громаді.
Галузь: