20 / Квітень, 2018
19 квітня у Луцьку розпочалось дводенне засідання Секції АМУ з питань освіти. Захід організовано в рамках проекту «Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС), який реалізує Асоціація міст України за підтримки USAID.
У засіданні беруть участь близько 40 освітян з різних областей України, серед яких — керівники органів управління освітою та відділів місцевих рад з питань освіти, їхні заступники, завідувачі методичних кабінетів начальники управлінь.
Відкриття заходу відбулося у залі засідань Луцької міської ради. 
Відкрила засідання голова Секції з питань освіти АМУ, начальник Управління освіти Первомайської міської ради Галина Остапенко, яка наголосила, що освітянам до снаги реформувати систему освіти та зробити її конкурентоспроможною: "Реформи завжди сприймаються неоднозначно, особливо освітянські, адже торкаються практично кожного жителя країни. Але всі суспільства рано чи пізно змінюють чи удосконалюють свої освітні системи. Тож сьогоднішнє засідання має на меті розглянути освітянські законодавчі зміни в умовах децентралізації органів місцевого самоврядування. Крім того, обговоримо нагальні проблеми системи освіти на місцях та, традиційно, сформуємо пропозиції щодо необхідних змін у чинній законодавчій базі".
Привітав учасників і радник Луцького міського голови Ігор Поліщук, зауваживши, що місто приділяє значну увагу питанню розвитку освітньої галузі: «Роль освіти у формуванні молоді відіграє вирішальну роль. Саме їм будувати нашу країну у майбутньому. У 2017 році ми з міського бюджету спрямували більше 37 мільйонів гривень на зміцнення матеріально-технічної бази садочків, шкіл та позашкільних закладів». Також Ігор Поліщук зауважив, що у найближчих планах впровадження у Луцьку інклюзивного ресурсного центру. Радник міського голови подякував працівникам освітньої галузі за роботу, наголосивши, що вони демонструють гарні результати роботи.
 
Після вітального слова учасники засідання перейшли до розгляду актуальних питань реформування галузі освіти. Аналітик АМУ Людмила Мозгова проаналізувала основні зміни в освітньому законодавстві та стан місцевого самоврядування у галузі освіти, ознайомила учасників з діяльністю АМУ та Проекту ПУЛЬС у законодавчому процесі. Особливу увагу Л.Мозгова звернула на ситуацію з нарахуванням освітньої субвенції, якої багатьом містам та ОТГ не вистачає. Це свідчить про недосконалість формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами: "Асоціація міст України провела опитування серед органів місцевого самоврядування, а саме в ОТГ і містах обласного значення, яке охопило 231 громаду. Із них 56 громад сказали, що вони повністю забезпечені освітньою субвенцією, а всі інші (76%) – і цей показник мене страшенно лякає – не забезпечені освітньою субвенцією. За підрахунками АМУ освітня субвенція для міст обласного значення та ОТГ недофінансована на 4,4 мільярда гривень. Як бачимо, наразі є недофінансування цієї субвенції, навіть попри оптимізацію освітніх закладів. Формульний розрахунок не враховує ще дуже багато нормативних документів, виконання яких зобов’язані забезпечити органи місцевого самоврядування і роблять вони це за рахунок власних надходжень. Наприклад, 15-30% обсягу освітньої субвенції дофінансовують Бердянськ, Житомир, Луцьк та інші, 30-40% – Березівка, Южноукраїнськ, 44% і 51% – Золотоноша та Київ відповідно. Окрім того, щоб заплатити вчителям зарплату, місцевій владі доводиться використовувати минулорічні залишки освітньої субвенції, які б мали скерувати на оновлення освітнього середовища і забезпечити виконання норм «Нової української школи». А подекуди владці змушені навіть порушувати закон: отримавши освітню субвенцію за березень, «закривають» заплату за лютий, що спричиняє неабияку соціальну напругу". З огляду на таку ситуацію, Асоціація міст України підготувала і надіслала Уряду пропозиції вирішення для проблеми, підкреслила Л.Мозгова.
  
Про законотворчу діяльність у сфері освіти учасників заходу проінформувала Олена Козієвська, заступник керівника Секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти.
Особливу увагу освітяни приділили питанню організації освіти дітей з особливими потребами. Так, експерт директорату інклюзивної та позашкільної освіти Міністерства освіти і науки України Ольга Набоченко акцентувала увагу на діяльності інклюзивно-ресурсних центрів та їх ролі у реалізації права на освіту дітей із особливими освітніми потребами.
На часі імплементація Закону України «Про освіту», зокрема, у частині запровадження зовнішньої та внутрішньої систем забезпечення якості освіти. Іван Юрійчук, завідувач сектору моніторингу освіти Державної служби якості освіти, розповів про роль ДСЯО у забезпеченні якості освіти на місцевому рівні.
Освіту міста Луцька презентувала начальник управління освіти Луцької міської ради Зіновія Лещенко.
Під час практичної частини Секції учасники ознайомилися із кращим освітянським досвідом Луцька. Так вони відвідали заклад дошкільної освіти №7, де їм продемонстрували сучасні підходи до розвитку особистості та фрагмент заняття за методом асоціативних символів, автором якого є лучанка, вихователь-методист, вчитель англійської мови Світлана Гунько. У Луцькому навчально-виховному комплексі №9 гостям презентували шляхи формування та розбудови освітнього простору в закладі загальної середньої освіти, зокрема, наукові підходи до викладання іноземних мов на початковому етапі її вивчення, фрагмент уроку за методами асоціативних символів. Таакож тут відбулося засідання круглого столу, в ході якого учасники обговорили ряд питань, повʼязаних із проблемами в галузі та необхідністю змін у законодавстві. Аналітик АМУ Людмила Мозгова повідомила, що всі напрацювання Секції будуть передані до Верховної Ради України.
У музеї Волинської ікони освітяни ознайомилися із системою позашкільної краєзнавчої роботи в закладах освіти Луцька.
Сьогодні, 20 квітня, учасники відвідають заклад дошкільної освіти №11, щоб ознайомитися із додатковими освітніми послугами, як ефективним ресурсом педагогічного партнерства, а також школу-гімназію №21 імені Михайла Кравчука, де матимуть змогу оцінити переваги освітньої взаємодії, зокрема, в процесі створення Нової української школи. Про співпрацю позашкільної та професійно-технічної освіти в умовах реформи галузі йтиметься під час відвідин Луцького центру професійно-технічної освіти.
На завершення у Палаці учнівської молоді підсумують засідання Секції та обговорять  організаційні питання її діяльності.
  
 
 
  
Галузь: 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)