Нещодавно розпочала свою роботу Державна служба якості освіти України, метою роботи якої є не просто інспекція (читаймо - перевірка) шкіл, але й виявлення недоліків роботи та надання допомоги для усунення їх. Наразі вивчається та узагальнюється досвід європейських країн та йде робота над створенням українського Стандарту ДСЯО. Партнером, який надає фахову підтримуку ДСЯО, є Чеська шкільна інспекція.
Як працює чеська шкільна інспекція?
Ондржей Андрис, заступник Головного шкільного інспектора Чеської Республіки, 20 березня 2018 року під час свого виступу в рамках стратегічної сесії ДСЯО, розповідає, що до середини 90-их років минулого століття якість школи оцінювалася лише як робота вчителя. Зараз оцінюється не окремий учитель, а комплексна робота школи. Цікаво, що школи "вимірюють" не за одним стандартом, а враховуються різні чинники: склад учнів, економічна ситуація регіону, навіть демографічні проблеми. Важливо, що школа не несе відповідальність за ці об'єктивні фактори. Важко не погодитися з доцільністю такого підходу: чи можна за однаковими критеріями оцінювати, наприклад, київську школу й навчальний заклад такого ж типу у гірському селі?
Звичайно, у Чехії є традиційні (в нашому розумінні) прийоми оцінювання роботи школи: контрольні роботи, тестування (якщо учні не складають іспити за шкільний курс, про яку якість освіти можна говорити?)
Чеська шкільна інспекція базується на важливому критерії: якісну школу формують якісні педагоги (суголосно звучить думка Кена Робінсона, що школу творять не стіни, а вчителі - чи не так?).
А що думають учителі празьких шкіл про чеську шкільну інспекцію? Перевірки їм заважають працювати чи, навпаки, допомагають?
Учитель зі школи в Празі (Прага-2), де навчаються українці, розповідає, що вчителів не перевіряють і не контролюють - нема необхідності: педагог зацікавлений добре працювати, адже від цього залежить його зарплата. Зазвичай у школах планово перевіряють фінансову й господарську сфери, до речі, дуже строго. Бувають різні випадки. Якщо батьки жаліються на вчителя, то відповідний орган спочатку ретельно вивчає ситуацію, а вже потім приймає рішення, чи варто вчителя перевіряти. Учителі почуваються дуже захищено, адже їх не карають, а допомагають їм усунути недоліки (як саме - теж цікаво).
Відкриті уроки й семінари чеські колеги не проводять: учитель може вчитися й ділитися досвідом під час тренінгів; навіщо змушувати учнів працювати для гостей на уроці? Під час інспекції ніяких уроків у присутності "чужих" нема (до речі, поняття "відкритий урок" чеська колега взагалі не розуміє).
Джерело: https://olesya12142111.blogspot.com/2018/04/blog-post_46.html?spref=fb