22 / Грудень, 2017

Асоціація міст України розглянула проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо харчування дітей, які навчаються» (реєстр. № 7314-1 від 01.12.2017 р., н. д. Н. Ю. Королевська, Ю. В. Солод) (далі – Законопроект), надісланий листом Комітету № 04-23/3-1466 від 13.12.2017 р.

Законопроектом пропонується внести зміни до частини третьої статті 21 Закону України «Про загальну середню освіту», статті 56 Закону України «Про освіту» та статті 5 Закону України «Про охорону дитинства», якими передбачити організацію обов’язкового харчування учнів 1-11(12) класів закладів загальної середньої освіти державної та комунальної форм власності. При цьому дітям пільгових категорій гарантується безкоштовне харчування, яке має здійснюватися за кошти місцевих бюджетів. Окрім того, категорії дітей, яким гарантується безкоштовне харчування, доповнюються такими категоріями: всі учні 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів, діти з числа внутрішньо переміщених осіб. У той же час автори Законопроекту пропонують законодавчо зобов’язати органи місцевого самоврядування забезпечувати харчування інших учнів шляхом спільного фінансування: частково з місцевого бюджету, а частково за рахунок коштів батьків у розмірі, що не перевищує 60% вартості харчування у міській місцевості та 40% вартості харчування у сільській місцевості.

Асоціація міст України підтримує необхідність організації раціонального харчування здобувачів освіти, оскільки це дозволить зберегти здоровʼя дітей. Однак реалізація норм Законопроекту суттєво збільшить видатки місцевих бюджетів, з яких і так фінансуються утримання закладів освіти, оплата праці всіх непедагогічних працівників та педагогічних працівників закладів дошкільної та позашкільної освіти, комунальні видатки, оснащення матеріально-технічної бази закладів тощо. Відповідно до частини третьої статті 142 Конституції України «витрати органів місцевого самоврядування, що виникли внаслідок рішень органів державної влади, компенсуються державою». Зважаючи на це, пропонуємо виключити норми щодо обов’язку органів місцевого самоврядування оплачувати харчування дітей із місцевого бюджету та передбачити фінансування цих видатків з Державного бюджету України шляхом включення їх до складу освітньої субвенції.

Окрім цього, Законопроект містить внутрішні неузгодженості. Так, змінами до абзацу другого частини третьої статті 21 Закону України «Про загальну середню освіту» пропонується розширити категорії дітей, які забезпечуються безкоштовним харчуванням, у той же час у наступному абзаці передбачається можливість співфінансування батьками харчування всіх категорій дітей 5-11(12) класів. Пропонуємо узгодити ці норми.

Зважаючи на зазначене, Асоціація міст України звернулась із проханням до Комітету Верховної Ради України з питань освіти і науки повернути проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо харчування дітей, які навчаються» (реєстр. № 7314-1 від 01.12.2017 р.) авторам законодавчої ініціативи на відповідне доопрацювання.

 

Також Асоціація міст України розглянула проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо харчування учнів закладів загальної середньої освіти та підвищення соціального захисту інвалідів з дитинства та дітей-інвалідів)» (реєстр. № 7314-2 від 05.12.2017 р., н. д. Ю. В. Тимошенко, І. І. Крулько, С. М. Євтушко) (далі – Законопроект), надісланий листом Комітету № 04-23/3-1465 від 13.12.2017 р.

Законопроектом пропонується розширити категорії дітей, які безкоштовно харчуються у закладах загальної середньої освіти, додавши до визначених абзацом другим частини третьої статті 21 Закону України «Про загальну середню освіту» категорій дітей такі категорії, як: інваліди з дитинства та діти-інваліди, діти з неповних та багатодітних сімей, діти з сімей, у яких є члени сім’ї з інвалідністю, діти із сімей, які отримували доходи у середньому на одного члена сім’ї  за січень-червень перед початком навчального року менше фактичного розміру прожиткового мінімуму у середньому на одну особу, визначеного Міністерством соціальної політики України. Крім того, для всіх інших учнів 1-11(12) класів, які не належать до соціально незахищених категорій, Законопроектом передбачається  обовʼязкове харчування за кошти місцевих бюджетів за принципом співфінансування з батьками або особами, які їх замінюють. При цьому пропонується відповідними рішеннями органів місцевого самоврядування встановлювати розмір плати для батьків до 50% вартості харчування учнів. Такі ж зміни пропонується внести до законів України «Про освіту», «Про охорону дитинства» та «Про державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам».

Асоціація міст України підтримує організацію раціонального харчування здобувачів освіти, оскільки це дозволить зберегти здоровʼя дітей. Однак реалізація норм Законопроекту суттєво збільшить видатки місцевих бюджетів, з яких і так фінансуються утримання закладів освіти, оплата праці всіх непедагогічних працівників та педагогічних працівників закладів дошкільної та позашкільної освіти, комунальні видатки, оснащення матеріально-технічної бази закладів тощо. Відповідно до частини третьої статті 142 Конституції України «витрати органів місцевого самоврядування, що виникли внаслідок рішень органів державної влади, компенсуються державою». Зважаючи на це, пропонуємо виключити норми щодо обов’язку органів місцевого самоврядування оплачувати харчування дітей із місцевого бюджету та передбачити фінансування цих видатків з Державного бюджету України шляхом включення їх до складу освітньої субвенції.

Зважаючи на зазначене, Асоціація міст України звернулась із проханням до Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти повернути проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо харчування учнів закладів загальної середньої освіти та підвищення соціального захисту інвалідів з дитинства та дітей-інвалідів» (реєстр. № 7314-2 від 05.12.2017 р.) авторам законодавчої ініціативи на відповідне доопрацювання.

Обидва законопроекти є альтернативними до проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо забезпечення обов’язковим харчуванням учнів закладів загальної середньої освіти)» (реєстр. № 7314 від 17.11.2017 р.; н. д. Барна О. С.), висновки на який Асоціація міст України надіслала раніше.

 

Аналітичний центр АМУ

 

Галузь: 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)