09 / Листопад, 2017
8 листопада Уряд схвалив рішення про запровадження в Україні часткової монетизації пільг субсидій з 1 січня 2018 року. Відповідний проект постанови КМУ був розроблений Мінфіном на виконання доручення Прем’єр-міністра України В. Гройсмана від 30.03.2017 за підсумками робочої наради з членами Правління Асоціації міст України від 21.03.2017 а також листа Асоціації міст України від 23.03.2017 № 5-509, та за результатами засідання інших координаційних груп і на виконання інших протокольних доручень. Розроблений проект був виставлений на офіційному сайті Мінфіну для публічного обговорення, і після частково узгодження спірних позицій з центральними органами влади винесений на розгляд Кабінет Міністрів.
Як ми уже повідомляли раніше, Мінфін розробив проект комплексного підходу до реформування системи розрахунків за субсидіями, який складатиметься з трьох етапів:
1.  Монетизація розрахунків за субсидіями на рівні підприємств-надавачів послуг.
2.  Підготовка системи до здійснення монетизації субсидій на рівні домогосподарств (створення необхідної інфраструктури, створення єдиного реєстру та бази даних субсидіантів та їх верифікація тощо).
3.   Монетизація субсидій на рівні домогосподарств.
8 листопада Урядом прийнято рішення про запровадження першого етапу, який вступить в дію 1 січня 2018 року та передбачає монетизацію пільг та субсидій на рівні надавачів послуг. Метою змін, що запроваджуються, є перехід на прозорі та своєчасні розрахунки "живими" коштами за субсидіями між державою та виконавцями послуг. Такі кроки передбачають низку нововведень у розрахунках за субсидіями, зокрема:
  • Розрахунок прямо з Казначейства без необхідності підготовки та підписання будь-яких протоколів;
  • Чіткі строки проведення розрахунків за субсидіями (до 24 числа);
  • Самостійний вибір виконавцями послуг постачальника енергоносіїв і розрахунок з ними «живими» коштами від субсидій;
  •  Нарахування субсидій за фактичні обсягом споживання послуг.
Необхідно зазначити, що можливість реалізації окремих положень прийнятого акту викликає певні сумніви, оскільки постанова передбачає необхідність розробки та прийняття ряду актів Мінфіном, Казначейством, а також НКРЕКП. Зважаючи на стислі строки, своєчасність прийняття неоюбхідних документів Мінфіном та Казначейством залишається під питанням. Окрім того з 28 листопада 2017 року НКРЕКП втратить свою легітимність до моменту обрання двох нових членів, таким чином не матиме повноважень для прийняття постанов.
Складним, зважаючи на стислі строки, залишається також питання своєчасної взаємодії всіх учасників процесу надання субсидій та перерахування коштів.
Необхідно також зауважити, що новий механізм отримання коштів субвенції за надані пільги та  субсидії визначає виключний перелік напрямків їх використання надавачами послуг, що на думку як Міністерства юстиції України, так і на думку аналітиків Асоціації міст України порушує один з основних принципів господарювання - принцип невтручання органів державної влади та місцевого самоврядування, їх посадових осіб, в господарські відносини.
Галузь: 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)