Асоціація міст України здійснює діалог із профільними міністерствами з метою допомоги органам місцевого самоврядування у впровадженні реформ. У цьому допомагає співпраця з Міністерством фінансів України. Щодо стану фінансування освіти та підтримки Нової української школи ми звернулись до Директора департаменту видатків бюджету гуманітарної сфери Мінфіну Романа Єрмоличева.
Романе Володимировичу, які новації у сфері бюджетного забезпечення галузі освіти було запроваджено у 2017 році?
З метою покращення якості надання освітніх послуг, підвищення престижу професії вчителя у 2017 році змінено окремі підходи у визначенні трансфертів з державного бюджету місцевим бюджетам. На 2017 рік розрахунок освітньої субвенції здійснено на основі касових видатків на оплату праці з нарахуваннями педагогічних працівників загальноосвітніх навчальних закладів за 2015 рік і спрямовано на оплату праці з нарахуваннями педагогічних працівників загальноосвітніх навчальних закладів, а також на забезпечення здобуття повної загальної середньої освіти учнями професійно-технічних навчальних закладів. Такий підхід реалізовано з метою розмежування відповідальності з утримання загальноосвітніх навчальних закладів. Так, держава відповідатиме за освітній компонент та отримання учнями якісної загальної освіти, а безпосереднє утримання шкіл, впровадження енергозберігаючих технологій, оптимізація мережі – це вже відповідальність органів місцевого самоврядування.
Ми мали на меті підвищити ефективність державних витрат і тому фокусуємось на виділенні коштів на освітні послуги, а не на фінансуванні приміщень чи комунальних послуг.
У державному бюджеті на 2017 рік видатки освітньої субвенції враховані в обсязі 52,6 млрд. грн., що на 8,3 млрд. грн. або на 18,7 % більше касових видатків 2016 року (44,3 млрд. грн.).
Станом на 19.10.2017 видатки освітньої субвенції профінансовані у обсязі 42,6 млрд. грн., що становить 100 % до розпису на січень-жовтень.
За даними Державної казначейської служби України на рахунках місцевих бюджетів станом на 01.09.2017 залишки коштів освітньої субвенції становлять 5,5 млрд. гривень.
З метою унормування питання використання залишків коштів освітньої субвенції 2016 року до Порядку використання коштів освітньої субвенції внесені відповідні зміни, відповідно до яких залишки використовуються з урахуванням цільового призначення субвенції 2016 року.
У цілому на галузь освіти місцевими радами затверджені видатки у обсязі 137,9 млрд. грн. (+ 43,3 млрд. грн. або 45,8% до касових видатків 2016 року), з них по загальному фонду – 123,6 млрд. грн., по спеціальному фонду – 14,3 млрд. гривень.
Серед важливих питань забезпечення освітнього процесу є створення матеріально-технічної бази. Не завжди місцеві бюджети мають можливість її оновлювати. Чи передбачені у державному фінансуванні видатки і на ці потреби?
З метою забезпечення якісного навчального процесу у сільській місцевості рішеннями Уряду протягом 2015-2016 років на придбання шкільних автобусів виділено 0,8 млрд. грн., на підтримку об'єднаних територіальних громад (придбання шкільних автобусів; оснащення загальноосвітніх навчальних закладів сучасною матеріально-технічною базою; впровадження енергозберігаючих технологій) – 0,3 млрд. грн.; на придбання навчально комп'ютерних комплексів та мультимедійного обладнання – 0,5 млрд. гривень.
За даними областей у 2016 році місцевими радами на співфінансування з придбання шкільних автобусів спрямовано 0,4 млрд. грн. та придбано 416 автобусів, у 2017 – 117,6 млн. грн., придбано 84 автобуси, планується придбати до кінця поточного року – 156.
Важливим питанням для міст-обласних центів залишається проблема фінансування закладів професійно-технічної освіти. Крім того, відкритим залишається управління майном цих установ. Який, на Вашу думку, стан функціонування професійно-технічної освіти?
У загальному обсязі освітньої субвенції на оплату праці з нарахуваннями педагогічних працівників професійно-технічних навчальних закладів державної та комунальної власності в частині забезпечення видатків на здобуття повної загальної середньої освіти передбачено понад 2,0 млрд. гривень.
Місцевими радами видатки на ПТУ по загальному та спеціальному фондах в цілому затверджені в обсязі понад 8,0 млрд. гривень.
З метою врегулювання питання управління державними професійно-технічними навчальними закладами, які підпорядковані Міністерству освіти і науки, Міністерством фінансів у вересні поточного року погоджено проект розпорядження Кабінету Міністрів України «Питання управління державними професійно-технічними навчальними закладами, підпорядкованими Міністерству освіти і науки», відповідно до якого обласним, Київській міській державним адміністраціям для тимчасового виконання будуть передані окремі функції, зокрема, щодо оперативного управління майном навчальних закладів.
Зважаючи на стан виконання бюджету, виникають проблеми в окремих органів місцевого самоврядування щодо недостатніх обсягів фінансування з державного бюджету. Чи передбачено додаткові джерела фінансування галузі освіти?
Для підтримки місцевих бюджетів з метою виплати заробітної плати працівникам бюджетної сфери у державному бюджеті передбачено базову дотацію – 5,9 млрд. грн.; додаткову дотацію для забезпечення фінансування переданих видатків – 14,9 млрд. грн.; стабілізаційну дотацію – 2,0 млрд. гривень.
За даними Державної казначейської служби станом на 17.10.2017 базова дотація профінансована у сумі 4,5 млрд. грн. (93,3% від плану на січень-жовтень), додаткова дотація – 12,4 млрд. грн. (100% від плану на січень-жовтень).
Слід зазначити, що за 9 місяців поточного року до загального фонду місцевих бюджетів надійшло 134,9 млрд. грн. (+ 29,9% або 31,1 млрд. грн. до аналогічного періоду минулого року).
Джерелами додаткового фінансового забезпечення видатків на освіту можуть бути кошти за рахунок:
- перерозподілу видатків шляхом скорочення непершочергових та неефективних видатків;
- спрямування нерозподіленого обсягу вільного залишку коштів по загальному фонду, який станом на 01.10.2017 становить 2,8 млрд. грн., коштів розміщених місцевими радами на депозитних (вкладних) рахунках в установах банків, які станом на 01.10.2017 складають 14,8 млрд. грн., капітальних видатків бюджету розвитку – 79,2 млрд. гривень.
Слід наголосити, що аналіз інформації щодо розподілу вільних залишків коштів свідчить, що за наявності додаткової потреби в коштах на заробітну плату, місцевими радами при їх розподілі враховуються інші пріоритети.
Так, станом на 01.10.2017 було розподілено 28,5 млрд. грн., з яких на заробітну плату з нарахуваннями спрямовано лише 2,5 млрд. грн. або 8,8 %, у той час як на капітальні та інші непершочергові видатки – 24,5 млрд. грн. або 86,0%.
У той же час, приємно зауважити, маємо такі видатки на освіту за рахунок державного бюджету:
- на придбання обладнання та сільськогосподарської техніки для професійно-технічних навчальних закладів – 50,0 млн. грн.;
- на проведення (надання) додаткових корекційно-розвиткових занять, придбання спеціальних засобів та обладнання для корекції психофізичного розвитку осіб з особливими потребами – 209,5 млн. грн.;
- на підготовку кадрів у ПТУ за спеціальностями загальнодержавного значення – 119,6 млн. грн.;
- на виплату академічних стипендій – 4,0 млрд. грн.;
- на виплату соціальних стипендій – 1,0 млрд. гривень.
В Асоціації міст України є звернення від окремих громад щодо можливої заборгованості із виплати заробітної плати працівникам шкіл на кінець 2017 року. Які заходи вживаються для недопущення виникнення заборгованості із виплати заробітної плати працівникам загальноосвітніх навчальних закладів на рівні держави?
Для забезпечення своєчасних і у повному обсязі виплат з оплати праці з нарахуваннями педагогічним працівникам загальноосвітніх навчальних закладів прийнято рішення Уряду від 23.08.2017 № 571 та від 06.09.2017 № 606 щодо перерозподілу обсягів освітньої субвенції між місцевими бюджетами Харківської (Нововодолазький р-н) та Херсонської областей (ОТГ Чаплинка).
У вересні поточного року погоджено проект розпорядження Кабінету Міністрів України «Про перерозподіл обсягу освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам у 2017 році», який спрямовано на врегулювання питання виплати у повному обсязі заробітної плати вчителям Чернігівської області.
З метою виправлення помилок, які були допущені деякими областями при поданні даних щодо касових видатків на виплату заробітної плати з нарахуваннями педагогічних працівників шкіл за 2015 рік, що призвели до незабезпеченості освітньої субвенції, протягом року здійснено наближення видатків освітньої субвенції для окремих місцевих бюджетів Закарпатської, Івано-Франківської, Львівської, Рівненської, Харківської, Херсонської, Хмельницької, Чернігівської та Чернівецької областей.
Тому, звертаю увагу, на низький рівень фінансового контролю з боку обласних державних адміністрацій за поданням недостовірних даних управліннями та відділами освіти, фінансовими управліннями районів та об’єднаних територіальних громад області з метою недопущення в подальшому виникнення подібних ситуацій.
З метою комплексного вирішення питання забезпечення фінансовим ресурсом потреби у коштах для виплати заробітної плати вчителям шкіл Міністерство фінансів на сьогодні спільно з Міністерством освіти і науки проводить роботу щодо збору та аналізу інформації по проблемним місцевим бюджетам. Виявлені проблеми будуть вирішені за рахунок перерозподілу освітньої субвенції в межах відповідних областей, а також за рахунок нерозподіленого резерву.
Збалансовані пропозиції щодо перерозподілу освітньої субвенції в межах відповідних областей у загальному обсязі 135,4 млн. грн. надані Волинською, Дніпропетровською, Донецькою, Закарпатською, Івано-Франківською, Київською, Кіровоградською, Львівською, Тернопільською, Харківською, Хмельницькою, Чернівецькою областями.
Пропозиції щодо виділення додаткових коштів надійшли від Закарпатської (4800,0 тис. грн.), Одеської (16811,4 тис. грн.) та Рівненської (3857,2 тис. грн.) областей; Вінницька, Полтавська, Рівненська та Сумська області запропонували здійснити перерозподіл між освітньою субвенцією та додатковою дотацією.
Також з метою забезпечення потреб місцевих бюджетів на освіту наприкінці року буде здійснено розподіл нерозподіленого резерву коштів у сумі 364,5 млн. грн., а також нерозподілених видатків освітньої субвенції для непідконтрольних територій Донецької та Луганської областей у обсязі 1 640,9 млн. гривень.
Міністерством фінансів підготовлено проект постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 16 вересня 2015 р. № 727», згідно з яким здійснюється розподіл у 2017 році стабілізаційної дотації між місцевими бюджетами.
Варто також проінформувати про капітальні видатки на підтримку місцевих бюджетів:
- Державний фонд регіонального розвитку – 3,5 млрд. грн.;
- субвенція на формування інфраструктури обʼєднаних територіальних громад – 1,5 млрд. грн.;
- субвенція на соціально-економічний розвиток окремих територій – 5,0 млрд. гривень.
Яким за фінансовими прогнозами має стати 2018 рік для галузі освіти?
На 2018 рік розрахунок освітньої субвенції здійснено Міністерством освіти і науки на основі нової формули, виходячи з: розрахункової кількості ставок педагогічних працівників, яка визначена на підставі навчального навантаження; розрахункової наповнюваності класів; навчальних планів; прогнозного рівня середньої заробітної плати вчителя в умовах 2018 року.
У вересні Міністерство фінансів погодило розроблений Міністерством освіти і науки проект постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами».
У проекті державного бюджету освітня субвенція врахована в обсязі 61,3 млрд. грн., що на 8,7 млрд. грн. або на 16,5 % більше видатків освітньої субвенції на 2017 рік (52,6 млрд. грн.).
У видатках освітньої субвенції враховані видатки у обсязі 6,7 млрд. грн. на підвищення заробітної плати вчителів не менш, як на 25 % (підвищення на 1 тарифний розряд та збільшення надбавки за престижність праці з 20 до 30%).
Таким чином заробітна плата вчителя вищої категорії у 2018 році становити 8577 грн., що на 1736 грн. більше 2017 року, вчителя І категорії – 8045 грн., що на 1628 грн. більше, вчителя без категорії – 6202, що на 1349 грн. більше.
Які кроки робить Міністерство фінансів України, щоб підтримати реформу Нової української школи?
З метою реалізації прийнятого Закону України «Про освіту» на 2018 рік враховані видатки на підтримку проекту «Нова українська школа» у обсязі 1814,5 млн. грн., з них на:
- забезпечення учнів початкових класів навчальними засобами та мобільними меблями – 1000,0 млн. грн.;
- підвищення кваліфікації педагогічних працівників – 386,6 млн. грн.;
- випуск підручників для учнів 1-го класу за новими освітніми стандартами – 373,3 млн. грн.;
- створення національної електронної платформи для розміщення навчальних ресурсів – 54,6 млн. гривень.
Також в державному бюджеті враховано видатки на створення Державної служби якості освіти у обсязі 30,1 млн. гривень.
На 2018 рік у проекті державного бюджету враховано видатки:
- на проведення додаткових корекційно-розвиткових занять, придбання спеціальних засобів та обладнання для корекції психофізичного розвитку учнів з особливими потребами - 504,5 млн. грн.;
- на придбання обладнання та сільськогосподарської техніки для професійно-технічних навчальних закладів - 100,0 млн. грн.;
- на підготовку кадрів у ПТУ за спеціальностями загальнодержавного значення – 119,6 млн. грн.;
- базова дотація – 8,2 млрд. грн.;
- додаткова дотація – 16,5 млрд. грн.;
- стабілізаційна дотація – 1,7 млрд. гривень.
Які новації бюджетного законодавства нас очікують?
Відповідно до проекту Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України», зареєстрованого у Верховній Раді України 15.09.2017 за №7116, спрощується процедура розподілу та перерозподілу обсягу освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам між місцевими бюджетами у межах загального обсягу шляхом скасування процедури погодження такого розподілу з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету.
Відповідні зміни вносяться до статей Бюджетного кодексу України 1032, 1034 та 108.
Статтями 89 та 90 Бюджетного кодексу України унормовано питання щодо підготовки молодших спеціалістів у професійно-технічних навчальних закладах.
Статтею 94 Бюджетного кодексу визначено, що фінансовий норматив бюджетної забезпеченості, який використовується для розподілу освітньої субвенції, визначається Кабінетом Міністрів України з урахуванням параметрів, встановлених статтею 1032 цього Кодексу.
У статті 1032 Бюджетного кодексу України перелік типів навчальних закладів, на які спрямовується освітня субвенція, доповнено інклюзивно-ресурсними центрами.
Статтею 1036 передбачається, що додаткова дотація на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти спрямовується на видатки навчальних закладів, визначених у частині першій статті 1032 цього Кодексу, крім видатків на оплату праці з нарахуваннями педагогічних працівників.
Окрім того, передбачено капітальні видатки на підтримку місцевих бюджетів
- Державний фонд регіонального розвитку – 8,1 млрд. грн.;
- субвенція на формування інфраструктури обʼєднаних територіальних громад – 1,9 млрд. гривень.
Аналітичний центр АМУ