20 вересня 2017 року відбулось чергове засідання Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти. У засіданні взяли участь народні депутати-члени Комітету Олександр Співаковський, Володимир Литвин, Олексій Скрипник, Тарас Кремінь, Михайло Поплавський та Ірина Констанкевич. Також були присутні Міністр освіти і науки України Лілія Гриневич, Перший заступник Міністра освіти і науки Володимир Ковтунець, Заступник Міністра освіти і науки Максим Стріха, Віце-президент Національної академії наук України Анатолій Загородній, Віце-президент Національної академії правових наук України Володимир Тихий, Перший віце-президент Національної академії педагогічних наук України Володимир Луговий, голова ЦК профспілки працівників НАН України Анатолій Широков, а також представники профспілкових організацій, громадськості та експертного середовища.
На порядок денний Комітету було винесено 14 питань, з яких 4 стосувались ОМС, а саме:
Щодо проекту Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо фінансування ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації) (реєстр. № 6506 від 25.05.2017, н.д. О.Марченко, І.Луценко, О.Співаковський та ін.).
Усвідомлюючи загрозливість ситуації, що постає у зв’язку з можливою передачею на фінансування з місцевих бюджетів вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації, а також зважаючи на надзвичайну важливість цієї ланки освіти, що здійснює підготовку практикоорієнтованих фахівців для економіки країни, Комітет прийняв одноголосне рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону “Про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо фінансування ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації)” (реєстр. № 6506 від 25.05.2017) прийняти за основу та в цілому з урахуванням пропозицій Міністерства освіти і науки України. Очікуємо найближчим часом прийняття відповідного рішення Парламенту. Позиція Комітету повністю відповідає позиції Асоціації міст України, висловленій в офіційних висновках до Законопроекту № 6506, що були надіслані до Комітету в червні цього року.
Про стан виконання Рекомендацій парламентських слухань на тему: “Професійна освіта як складова забезпечення кваліфікованого кадрового потенціалу України: проблеми та шляхи вирішення” (1 червня 2016 року).
Другим питанням порядку денного розглядалось питання про стан виконання Рекомендацій Парламентських слухань на тему: “Професійна освіта як складова забезпечення кваліфікованого кадрового потенціалу України: проблеми та шляхи вирішення” , що відбулись 1 червня 2016 року.
Комітет тривожить ситуація з виконанням плану державного і регіонального замовлення професійно-технічними навчальними закладами. Зокрема, згідно з отриманими даними, станом на 16.08.2017 р. продовжується набір учнів до ПТНЗ і вже подано понад 76,6 тис. заяв, що складає лише понад 64 % від планових показників. Також спостерігається щорічне зменшення контингенту учнів професійно-технічних навчальних закладів. У зв’язку з цим, проблема популяризації професійної (професійно-технічної) освіти є чи не найбільш гострою порівняно з іншими. Адже при низькій наповнюваності професійно-технічних навчальних закладів контингентом учнів зразу постане питання про неефективне використання майнових комплексів, за чим виникне необхідність закриття (злиття) навчальних закладів.
Крім ключових вищезазначених проблем, залишається ще достатньо положень, на виконання яких рекомендується зосередити увагу, а саме:
- стимулювання роботодавців до співпраці в сфері освіти, перш за все економічними важелями;
- забезпечення реальної працездатності створених регіональних рад професійної освіти, чітке визначення їх повноважень і відповідальності;
- запровадження більшої фінансово-господарської самостійності навчальних закладів в межах законодавства.
За результатами обговорення Комітетом було запропоновано низку рекомендацій, зміст яких, з вашого дозволу, я приводжу у повному обсязі:
Враховуючи інформацію Міністерства освіти і науки України, інших центральних органів виконавчої влади, Національної академії педагогічних наук України, інформацію, що надана під час обговорення даного питання, Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти вирішив:
1. Інформацію Міністерства освіти і науки України щодо виконання Рекомендацій парламентських слухань на тему: “Професійна освіта як складова забезпечення кваліфікованого кадрового потенціалу України: проблеми та шляхи вирішення”, схвалених Постановою Верховної Ради України від 7 вересня 2016 року № 1493-VIII взяти до відома.
2. Продовжити до 2018 року контроль за виконанням Рекомендацій парламентських слухань на тему: “Професійна освіта як складова забезпечення кваліфікованого кадрового потенціалу України: проблеми та шляхи вирішення”, схвалених Постановою Верховної Ради України від 7 вересня 2016 року № 1493-VIII, приділивши особливу увагу законодавчому забезпеченню відповідних складників освіти.
3. Звернутися до Президента України щодо необхідності внесення змін в Указ Президента України від 16.06.1995 №451/95 “Про положення про національний заклад (установу) України” з метою надання можливості виокремитися з рухомим і нерухомим майном і стати юридичними особами тим навчальним закладам (професійно-технічним і коледжам, технікумам), які у свій час увійшли до структури національних закладів як цілісні майнові комплекси з метою впровадження ступеневої освіти.
4. Ініціювати внесення законопроекту про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо зняття обмежень на здійснення видатків на утримання закладів освіти, що є бюджетними установами, одночасно з різних рівнів бюджету.
5. Ініціювати внесення законопроекту про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо формування регіонального замовлення та фінансування підготовки за освітньо-кваліфікаційним рівнем молодшого спеціаліста у професійно-технічних навчальних закладах.
6. Рекомендувати Кабінету Міністрів України продовжити роботу по виконанню положень Рекомендацій, зокрема:
6.1. Виходячи з норм прийнятого Закону України “Про освіту”, організувати розроблення проекту Закону України про фахову передвищу освіту.
6.2. Вжити заходів щодо вирішення проблемних питань фінансування вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації, зокрема виплати заробітної плати, стипендії та оплати енергоносіїв, комунальних послуг.
6.3. Передбачити у 2018 році збільшення обсягів фінансування на розрахунки за комунальні послуги і енергоносії для вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації, що знаходяться на державному фінансуванні.
6.4. Зберегти у 2018 році фінансування підготовки молодших спеціалістів у вищих навчальних закладах І-ІІ рівнів акредитації з Державного бюджету України.
6.5. Вивчити питання про можливі заходи економічного стимулювання роботодавців у разі їх фінансових витрат, спрямованих потреби державних навчальних закладів, в тому числі, на зміцнення їх навчально-матеріальної бази та надати Комітету аналітичний висновок.
6.6. Активізувати популяризацію робітничих професій на загальнодержавному рівні із широким залученням засобів масової інформації, теле-, кіно-, радіокомпаній для інформування громадськості щодо ролі та переваг професійно-технічної освіти, а також для підвищення престижності робітничих професій. Визначити 2018 рік для сфери освіти - роком популяризації професійної (професійно-технічної) освіти.
6.7. Уточнити перелік професій загальнодержавного значення, без зменшення їх загальної кількості, підготовка за якими у 2018 році здійснюватиметься у професійно-технічних навчальних закладах за кошти державного бюджету.
6.8. Організувати системну роботу щодо вдосконалення кадрової політики, підготовки, підбору і розстановки керівних і педагогічних кадрів професійно-технічних навчальних закладів і вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації.
6.9. З метою встановлення причин та розроблення дієвих запобіжних заходів доручити відповідним органам центральної виконавчої влади провести аналіз щодо міграції випускників, учнів і студентів, педагогічних (науково-педагогічних) кадрів навчальних закладів України.
7. Наступне засідання Комітету, на якому розглянути питання «Про виконання Рекомендацій парламентських слухань на тему: “Професійна освіта як складова забезпечення кваліфікованого кадрового потенціалу України: проблеми та шляхи вирішення”», схвалених Постановою Верховної Ради України від 7 вересня 2016 року № 1493-VIII, провести у квітні 2018 року.
Це Рішення було підтримане членами Комітету одноголосно.
Щодо інформації про проект Закону України “Про Державний бюджет України на 2018 рік”
На думку О. Співаковського, проект Закону України “Про Державний бюджет України на 2018 рік” в частині формування видатків забезпечення діяльності сфери освіти і науки передусім має формуватись на основі відповідних положень законів України “Про наукову і науково-технічну діяльність”, “Про освіту”, “Про дошкільну освіту”, “Про загальну середню освіту”, “Про позашкільну освіту”, “Про професійно-технічну освіту”, “Про вищу освіту”. Зазначеними законами України визначені загальні принципи державної політики у цих сферах.
Базою для розрахунку показників проекту державного бюджету на 2018 рік є прогноз економічного та соціального розвитку України на 2018 рік, схвалений постановою Кабінету Міністрів України від 31.05.2017 № 411. Відповідно до зазначеної Постанови передбачається зростання реального ВВП на 3 відсотки, збільшення номінального ВВП до 3247,7 млрд. гривень, (зростання на 14% у порівнянні з 2017 роком, 2845,8 млрд. гривень).
Отже, саме рівень ВВП має стати відправною точкою щодо визначення основних показників фінансування освіти і науки з державного бюджету. Законом України “Про освіту” визначено, що фінансування освітянської сфери держави має здійснюватися на рівні 7% ВВП та складати 227 339, млн. гривень.
Так, у 2016 році передано на фінансування з місцевих бюджетів професійно-технічних навчальних закладів, що виявило низку проблем, зокрема, щодо доступності та рівності у здобутті освіти у таких закладах.
Проектом Закону України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» передбачена передача у 2018 році видатків на підготовку кадрів у державних вищих навчальних закладах I-II рівнів акредитації з державного до місцевих бюджетів. До переліку закладів освіти, які передаються на фінансування з місцевих бюджетів (відповідно до додатку 10 проекту Державного бюджету на 2018 рік), увійшли 456 технікумів та коледжів. З них більша частина є структурними підрозділами вищих навчальних закладів ІІІ-ІV рівнів акредитації.
Без проведення детального аналізу наявності фінансових ресурсів місцевих бюджетів та спроможності ефективного забезпечення функціонування державних вищих навчальних закладів I-II рівнів акредитації та виконання ними державного замовлення здійснювати передачу у 2018 році фінансування їх видатків з державного до місцевих бюджетів, на думку Комітету, є недоцільним. Такий крок може призвести до втрати закладів освіти, на які новим Законом України «Про освіту» покладене завдання підготовки високопрофесійних кадрів.
У проекті бюджету передбачені кошти на підвищення заробітних плат вчителів у 2018 році до 25%. Однак, не передбачені кошти на забезпечення підвищення заробітних плат інших категорій педагогічних, науково-педагогічних працівників та непедагогічних працівників, що забезпечують навчально-виховний процес.
За результатами обговорення Комітетом було прийнято наступне рішення:
1. Рекомендувати Кабінету Міністрів України та Комітету Верховної Ради України з питань бюджету при доопрацюванні проекту Закону України “Про Державний бюджет України на 2018 рік” врахувати наступні пропозиції, які випливають із законів України та рішень Верховної Ради України щодо формування та реалізації державної освітньої та науково-технічної політики:
1.1. Збільшити видатки Міністерству освіти і науки України на суму 7 млрд. 342,6068 млн. гривень, у тому числі за такими бюджетними програмами:
КПКВК 2201150 “Підготовка кадрів вищими навчальними закладами І і ІІ рівнів акредитації та забезпечення діяльності їх баз практики” – на 5 383 501,0 тис. гривень;
КПКВК 2201190 “Виплата академічних стипендій студентам (курсантам) вищих навчальних закладів” – на 957 763,8 тис. гривень.
КПКВК 201010 “Загальне керівництво та управління у сфері освіти і науки” - 18 322,8 тис. гривень, у тому числі: 16 533,3 тис. гривень на забезпечення виконання Закону України “Про державну службу” та постанови Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2016 р. № 304 “Про умови оплати праці посадових осіб, керівників та керівних працівників окремих державних органів, на яких не поширюється дія Закону України “Про державну службу”; 1 789,5 тис. гривень на придбання відомчих нагород, відповідно до Положення про відомчі заохочувальні відзнаки Міністерства освіти і науки України, затвердженого наказом МОН від 30.07.2013 № 1047; КПКВК 2201100 “Надання освіти у загальноосвітніх школах соціальної реабілітації, загальноосвітніх ліцеях-інтернатах, гімназіях-інтернатах з посиленою військово-фізичною підготовкою та інших загальноосвітніх навчальних закладах державної форми власності” - 5 069,8 тис. гривень на оплату комунальних послуг та енергоносіїв;
КПКВК 2201120 “Забезпечення діяльності Національного центру “Мала академія наук України”, надання позашкільної освіти державними позашкільними навчальними закладами, заходи з позашкільної роботи» - 6 203,8 тис. гривень, в тому числі: 607,6 тис. гривень на оплату комунальних послуг та енергоносіїв; 5596,2 тис. гривень на проведення заходів із позашкільної роботи та заходів щодо поліпшення національно-патріотичного виховання дітей та молоді, у тому числі проведення Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри “Сокіл” (“Джура”); КПКВК 2201130 “Підготовка робітничих кадрів у професійно-технічних навчальних закладах соціальної реабілітації та адаптації, методичне забезпечення закладів професійно-технічної освіти” - 1 642,5 тис. гривень на оплату комунальних послуг та енергоносіїв; КПКВК 2201160 “Підготовка кадрів вищими навчальними закладами ІІІ і ІV рівнів акредитації та забезпечення діяльності їх баз практики” - 290 085,8 тис. гривень на оплату комунальних послуг та енергоносіїв; КПКВК 2201170 “Здійснення методичного та матеріально-технічного забезпечення діяльності навчальних закладів” - 133 430,2 тис. гривень на видання підручників для учнів 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів; КПКВК 2201180 “Проведення всеукраїнських та міжнародних олімпіад у сфері освіти, всеукраїнського конкурсу “Учитель року” - 6 997,1 тис. гривень на проведення Всеукраїнських та міжнародних учнівських олімпіад з навчальних предметів, Всеукраїнського конкурсу “Учитель року”; КПКВК 2201280 “Підготовка кадрів Київським національним університетом імені Тараса Шевченка” - 16 827,9 тис. гривень для виплати стипендії аспірантам та докторантам, відповідно до Указу Президента України від 5 травня 2008 року № 412/2008 “Про заходи щодо підвищення статусу Київського національного університету імені Тараса Шевченка”; КПКВК 2201470 “Здійснення зовнішнього оцінювання та моніторинг якості освіти Українським центром оцінювання якості освіти та його регіональними підрозділами” - 30 341,7 тис. гривень, в тому числі: 22 200,3 тис. гривень для плати праці з нарахуванням залучених працівників до проведення зовнішнього незалежного оцінювання; 8 141,4 тис. гривень на оновлення комп’ютерного, серверного та сканувального обладнання, яке морально і фізично застаріло, та проведення капітального ремонту приміщення Українського центру оцінювання якості освіти;
КПКВК 2201380 “Виконання зобов’язань України у сфері міжнародного науково-технічного співробітництва” - 11 324 тис. гривень, з метою реалізації програм науково-технічного співробітництва з міжнародними фондами;
КПКВК 2201290 “Дослідження, наукові та науково-технічні розробки, проведення наукових заходів Київським національним університетом імені Тараса Шевченка” - 61 945,1 тис. гривень на виконання фундаментальних і прикладних досліджень та науково-технічних розробок, відповідно до конкурсного відбору проектів. КПКВК 2201040 “Дослідження, наукові та науково-технічні розробки, виконання робіт за державними цільовими програмами та державним замовленням, підготовка наукових кадрів, фінансова підтримка преси, розвитку наукової інфраструктури, наукових об'єктів, що становлять національне надбання, забезпечення діяльності Державного фонду фундаментальних досліджень” - 419 151,3 тис. гривень. 1.2. Збільшити видатки Національній академії наук України на 450,2265 млн. грн.
1.3. Збільшити видатки Національній академії аграрних наук України на 415 млн. 483,5 тис. грн.
1.4. Збільшити видатки Національній академії медичних наук України на суму 4 млрд. 483 млн. 874,0 тис. гривень.
1.5. Збільшити видатки Національній академії педагогічних наук України на суму 25 млн. 881,4910 тис. грн.
1.6. Збільшити видатки Національній академії правових наук України на суму 23 млн. 180,1 тис. грн. тис. гривень.
1.7. Збільшити видатки Національній академії мистецтв України на суму 8 млн. 197,2 тис. гривень.
Рішення було прийняте членами Комітету одноголосно.
Проект Закону про внесення змін до пункту 4 розділу ІI “Прикінцеві положення” Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України” щодо фінансування загальноосвітніх навчальних закладів (реєстр. № 6645 від 23.06.2017, н.д.Т.Кремінь, І.Бриченко, О.Співаковський, О.Медуниця, М.Княжицький).
Цей законопроект було розроблено з метою посилення прав дітей, які проживають у гірських населених пунктах та у важкодоступній місцевості на отримання якісної освіти.
З цією метою запроваджується низка прогресивних новел, а саме:
Пропонується надати право Кабінету Міністрів України затверджувати перелік загальноосвітніх навчальних закладів, що розташовані у гірських населених пунктах та у важкодоступній місцевості. Запровадження такого підходу передбачає встановлення можливості фінансування за рахунок освітньої субвенції загальноосвітніх навчальних закладів, що розташовані у гірських населених пунктах та у важкодоступній місцевості, у випадку якщо кількість учнів у них становитиме менше 25 осіб.
Враховуючи актуальність питання, спираючись на власне Рішення виїзного засідання Комітету від 12.07.2017 року “Гірська загальноосвітня школа: стан, проблеми, перспективи розвитку (на прикладі Івано-Франківської області)”, Комітет вирішив рекомендувати Верховній Раді України прийняти за основу і в цілому. Рішення було прийняте одноголосно.
Усі інші законопроекти не розглядались у звʼязку з відсутністю авторів законодавчої ініціативи.
Інформація підготовлена на основі матеріалів, розміщених на персональні сторінці О. Співаковського у Фейсбуці.
Аналітичний центр АМУ